Kalima taluttaa Andalusialaista koiraa

Kuvat: Olli Sulin

16.04.2014 21:19


Kalle Kalima ja katse avantgardismiin

Kolmannella julkaisullaan Kalle Kalima & K-18 jatkaa edelleen elokuvien maailmassa. Siinä missä yhtyeen aiemmat levyt sisälsivät Stanley Kubrickin ja David Lynchin elokuvien inspiroimia säveltäjä ja kitaristi Kalle Kaliman sävellyksiä, Buñuel de Jour sisältää hänen vaikutelmiaan eräistä ohjaaja Luis Buñuelin keskeisistä teoksista, kuten Päiväperho, Porvariston hillitty charmi, Tristana ja Andalusialainen koira. Levy julkistetaan April Jazz -festivaalin yhteydessä tilaisuudessa, jossa nähdään Päiväperho -elokuva ja kuullaan K-18 -yhtyeen esittämänä uuden levyn materiaalia.

Tällä levyllä jo pitkään Berliinissä asunut Kalle Kalima on luonut vahvan kokonaisuuden, joka käyttää monipuolisesti hyväkseen K-18 -kokoonpanon tarjoamia mahdollisuuksia levyn alati muuttuvissa tunnelmissa. Toisin kuin edeltäjänsä (Some Kubricks Of Blood, TUM CD 022, ja Out To Lynch, TUM CD 030), jotka käyttivät joitakin Kubrickin ja Lynchin elokuvien keskeisiä hahmoja ja tapahtumapaikkoja Kaliman sävellysten ja yhtyeen improvisaatioiden lähtökohtana, Kalima on nyt omistanut kunkin sävellyksensä tietylle Buñuelin elokuvalle. Poikkeuksena on ”El Padre”, jonka innoittajana on ollut Luis Buñuel itse ja hänen sivuroolinsa useissa eri elokuvissa.

Käsikirjoitus on teoksen luuranko...

Käsikirjoitus on teoksen luuranko…

– Stanley Kubrickiin ja David Lynchiin verrattuna Buñuel on minulle tuoreempi tuttavuus, mutta hänen elokuviensa surrealistinen maailma ja viittaukset esimerkiksi uskonnon rooliin ihmisen elämässä ovat kiehtovia, Kalle Kalima sanoo.

– Musiikin rooli Buñuelin elokuvissa myös muuttui hänen puolivuosisataa kestäneen uransa aikana. Siinä missä musiikki loi usein kontrapunktin elokuvan tapahtumille hänen varhaisissa filmeissään, hänen myöhemmät elokuvansa käyttävät musiikkia sangen niukasti jättäen runsaasti tilaa mielikuvitukselle ja tulkinnalle.

– Tämänkään levyn musiikki ei ole tarkoitettu inspiraationa toimineiden elokuvien ääniraidaksi, vaan pikemminkin kukin sävellys on heijastus Buñuelin elokuvan jättämästä vaikutelmasta ja sen tunnelmasta. Musiikillisesti yhdistämme jälleen jazz-improvisaation elementtejä modernin klassisen musiikin ja avantgarde-rockin suunnalta tuleviin äänimaisemiin. Ehkä erona aiempiin levyihin on kuitenkin se, että K-18 on yhä enemmän yhtye eikä vain projekti. Kolmen levyn ja monien yhteisten esiintymisten seurauksena K-18:lle on syntynyt oma kollektiivinen soundinsa, jossa on jotakin aivan erikoislaatuista verrattuna sen jäsenten moniin muihin kokoonpanoihin, lisää Kalima.

Kalle Kalima (s. 1973) on Suomen modernin jazzin keskeisiä suurlähettiläitä. Muutettuaan Berliiniin vuonna 2000 Kalima on tehnyt yhteistyötä mm. Wadada Leo Smithin ja Tomasz Stankon, Anthony Braxtonin, Mark Ducret’n, Greg Cohenin, Sironen, Ed Schullerin, Simon Stockhausenin, Linda Sharrockin sekä Jimi Tenorin kanssa. Kalima tunnetaan monien kiitettyjen kokoonpanojen (K-18, Klima Kalima, Johnny La Marama, Momentum Impakto ja Soi Ensemble) johtajana sekä myös sooloprojektistaan Kalle Kalima Pentasonic. Hän on myös esiintynyt esimerkiksi Umo Jazz Orchestran solistina.

Päiväperho liihottelee...

Päiväperho liihottelee…

Saksofonisti Mikko Innanen (s. 1978) on Kaliman pitkäaikainen yhteistyökumppani ja yksi tämänhetkisen suomalaisen ja pohjoismaisen jazzin ja improvisoidun musiikin innovatiivisimmista saksofonisteista ja säveltäjistä.

Teppo Hauta-aho (s. 1941) voi kontrabassonsa varressa ammentaa jo yli viiden vuosikymmenen kokemuksesta improvisoidun musiikin eri muotojen parissa, ei vain lähes jokaisen suomalaisen jazzmuusikon vaan myös Anthony Braxtonin ja Cecil Taylorin kaltaisten maailmantähtien kanssa.

Haitaria yhtyeessä soittava Veli Kujala (s. 1976) tunnetaan ei vain klassisten orkesteriteosten solistina, vaan myös improvisoijana. Hänen käyttämänsä nelisävelaskelharmonikka luo pohjan Kalle Kaliman mikrointervalleja hyödyntäville sävellyksille.

Kalle Kalima & K-18 juhlistavat Buñuel de Jour –levyn julkaisua kahdella konsertilla April Jazz –festivaalin yhteydessä. Konserteissa yhdistyvät musiikki ja elokuva uudella tavalla. Näyttelykeskus WeeGee:ssä esitetään keskiviikkona 23.4. klo 20.00 Stanley Kubrickin elokuva Peli on menetetty ja lisäksi K-18 soittaa musiikkia Some Kubricks of Blood -levyltään. Torstaina 24.4. klo 20.00 esitetään Luis Buñuelin elokuva Päiväperho ja K-18 soittaa musiikkia uudelta Buñuel de Jour ‑levyltä.

Kalle Kalima & K-18

Kalle Kalima sähkökitarat, Mikko Innanen alttosaksofoni, xaphoon, pillit, hornpipe, Veli Kujala nelisävelaskelharmonikka, Teppo Hauta-aho kontrabasso, lyömäsoittimet

Buñuel de Jour
TUM CD 038

Takaisin
Translate »