Metropolian musiikkipedagogikoulutusta on uudistettu vastaamaan paremmin nykytyöelämän tarpeita. Aiemmasta jaottelusta klassisen ja pop/jazz-musiikin koulutuksiin on luovuttu. Nykyisin Metropoliassa on vain yksi musiikin tutkinto-ohjelma, jossa voi opiskella sekä klassista että rytmimusiikkia.
Uudistuksen tavoitteena on luoda työelämään valmistuville musiikkipedagogeille ammattitaitoa, joka antaa eväitä myös esimerkiksi eri-ikäisten ihmisten musiikkitoiminnan ohjaamiseen ja taiteen soveltavaan käyttöön. Musiikin alkuopetuksen ja taiteen soveltavan käytön menetelmiä voidaan käyttää perinteisen musiikin opettamisen lisäksi esimerkiksi sosiaali- ja terveysaloilla, organisaatioiden kehittämisessä ja työhyvinvoinnin tukemisessa. Näissä vaaditaan uudella tavalla profiloitua koulutusta, ja tähän Metropolian musiikkipedagogitutkinnossa on vastattu.
”Opiskeluaikana musiikillisten taitojen rinnalla kasvetaan opettajaksi. Nykymaailmassa hyvän ammattitaidon kasvu ja työelämän muuttuvia tarpeita palvelevan asiantuntijuuden kehittyminen vaatii tuekseen myös uudenlaisia käytänteitä ja toimintakulttuuria”, kuvailee musiikkikasvatuksen lehtori Laura Huhtinen-Hildén uudistunutta musiikkipedagogin koulutusta. Koulutuksen kehittämistä tehdään verkostomaisen toimintamallin avulla.
”Yhteistyö työelämän kanssa tarjoaa erinomaiset puitteet ammattitaidon oppimiselle ja antaa valmiudet toteuttaa laaja-alaista muusikkoutta ja musiikkikasvatusta erilaisissa ympäristöissä, erilaisten ihmisten kanssa. Lisäksi tämä yhteistyö tarjoaa loistavat mahdollisuudet vuoropuheluun, joka kehittää niin koulutusta kuin työelämän käytänteitä”, uskoo Huhtinen-Hildén.
Esimerkit kertovat uudistuneesta koulutuksesta
Uusia käytäntöjä on pilotoitu erityisesti varhaisiän musiikkikasvatuksen ja taiteen soveltavan käytön ammatillisen pääaineen koulutuksessa. Kolme esimerkkiä kertovat erilaisista oppimisympäristöistä ja työelämäyhteistyöstä.
Yhteistyö Helsingin kaupungin museon kanssa
Soiva kaupunki – musiikillisia, kokemuksellisia työpajoja päiväkotiryhmille liittyy keväällä 2015 järjestettävään näyttelyyn ”Musiikkia! Kaupungin soivat muistot”. Miten kaupunki soi? Herätämme korvia kiehtoville äänimaisemille ja kutkuttaville kokeiluille yhdessä toimien. Metropolian varhaisiän musiikkikasvatuksen opiskelijat johdattavat näihin luoviin kokemuksiin.
Kehtolauluprojekti
Loka-marraskuussa 2015 toteutuu yhteistyössä Kulttuurikeskus Caisan kanssa kehtolauluteemalla. Tähän kokonaisuutteen kuuluu tapahtumia monikulttuurisille pikkulapsiperheille.
Musiikkihetkien tarkoituksena on tukea perheen arkea ja varhaista vuorovaikutusta. Caisan ja Metropolian yhteistyö huipentuu kehtolaulufestariin marraskuussa. Picnic-konsertti on suunniteltu pikkulapsiperheitä ajatellen.
Yhteistyössä on mukana myös Helsingin varhaiskasvatusvirasto, jonka kanssa kehitetään avoimien leikkipuistojen toimintaympäristöön soveltuvia musiikkihetkiä rohkaisemaan musisointiin, keksintään ja luovuuteen monikulttuurisissa perheissä.
Moniammatillinen yhteistyöprojekti vanhustyön kehittämisessä
Metropolian vanhustyön ja musiikkipedagogitutkintojen opiskelijat kohtaavat työelämäprojektissa oppien ja kehittäen vanhustyön arkea.
Projekti toteutuu yhteiskehittelynä Koskelan monipuolisen palvelukeskuksen, Myyrmäen päivätoimintakeskuksen, Mereo-Lauttasaaren päivätoiminnan sekä Metropolian vanhustyön ja musiikkipedagogiikan asiantuntijoiden sekä opiskelijoiden kesken.
Projektin tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa vanhustyön arjessa toiminnallisista tuokioita, joissa hyödynnetään opintojakson sisältöön kuuluvia menetelmiä (esim. musiikki, draama, taide, muistelu, liikunnallinen tuokio). Tuokioiden toteuttamiseen ja suunnitteluun osallistuvat moniammatillisissa pienryhmissä palvelukeskusten henkilökunta ja Metropolian opiskelijat.
Tutkintoja sekä klassisessa että pop/jazz-musiikissa
Metropoliassa voi suorittaa musiikin AMK- ja ylempi AMK-tutkinnon sekä klassisessa että pop/jazz-musiikissa. Musiikkipedagogikoulutuksessa opiskelijan ammatillinen pääaine on joko varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö tai soiton- ja laulunopetus.