Åke´s jazz festival kuudennen kerran

Kuvat: Harri Aavaharju ja Martti Koljonen

07.03.2018 16:34


GBB sekä Ulf Johansson-Werre ja Gunhild Carling

Joskus käy niin, että ainutkertaiseksi suunnitellusta tapahtumasta syntyykin jatkumo. Idea on niin hyvä ja onnistunut ensimmäisellä kerralla, että yleisö ja tekijät haluavat jatkaa. Jazzhahmo Åke Grandellin 75-vuotis synttäribileet ovat hyvä esimerkki tällaisesta. Show must go on, vaikka tapahtuman alkuunpanija seuraakin jatkoa pilven reunalta.

Kolmipäiväinen tapahtuma, jossa keskeisenä elementtinä on big band, vaatii uudistumista ja helpoiten se onnistuu valitsemalla joku teema ja/tai siihen sopivat solistit. Tällä kertaa esillä olivat naisvokalistit Bianca Morales, Gunhild Carling ja Charlotta Kerbs.

Perjantai-illan keikasta kuulin pelkkää hyvää, kun neljäs vieras Ulf Johansson-Werre kehui Biancan laulua ja yhteistä keikkaa. Biancan taidothan ovat kaikkien tiedossa.

– Hyvään jazziin tarvitaan korvaan tarttuva melodia, hyvät harmoniat ja keinuvat rytmit. Se tekee hyvää aivoille, keholle ja terveydelle. Se auttaa sosiaalisissa taidoissa ja avaa sydämen. 20 minuutin jälkeen se aktivoi aivoissa uusia keskuksia kehittäen niin kielellisiä kuin matemaattisia taitoja. Siispä ruvetkaapa soittamaan ja harrastamaan jazzia, filosofoi Uffe haastattelussa.

Ulf Johansson-Werre soittaa sujuvasti pianoa, pasuunaa, laulaa ja viheltää. – Aloitin rummuilla ja nykyään harjoittelen kitaran soittoa. Pasuuna ja piano ovat kaukana toisistaan, piano on tekninen instrumentti ja kun soitat pianoa, sinulla on käsissäsi koko musiikin teoria.  Pasuunan soittaminen on kuin laulamista.

Lauantain kahden konsertin toisen tähtisolistina kimalteli ja säihkyi multi-talentti Gunhild Carling, josta kirjoitin ensimmäisen kerran joskus vuonna 1994. Hän soittaa trumpettia kuin Louis Armstrong, pasuunaa, kuin Trummy Young ja laulaa kuin Billie Holiday.

Gunhild ja Uffe herkkänä

Nykyään ilmaisun kirjo on laajentunut, kuten myös soitinvalikoima. Näppärästi soi niin nokkahuilu kuin säkkipilli. Pianoa Gunhild soitti nelikätisesti Uffen kanssa, tai kaksikätisesti säestäessään Uffen solistiosuuksia. Tällä kertaa logistisista syistä mukana oli vain yksi trumpetti. Jännityksellä odotellaan soiko kolme trumpettia yhtä aikaa Musiikkitalossa 18.3.

Keikan aloitti Ulf solistisuorituksena Oscar Petersonin Hymn to Freedomilla, johon Åke oli kirjoittanut ruotsinkieliset sanat. Åken runoutta kuultiin myös sunnuntain konsertissa. Solistit vuorottelivat 12 big bandin säestämässä kappaleessa. – Lauantain aamupäivällä pidettiin yhteisharjoitukset ja sitten kaksi pitkää konserttia, joten olihan siinä soittamista, totesi väliajalla joku pasuunapultin muusikoista.

Kummassakin setissä herkuteltiin myös pienyhtyenumeroilla. Kaunis ja harvemmin kuultu Thanks a Million, Chinatown nokkahuilulla ja stepaten, upea duettolaulu It´s a Sin to Tell a Lie ja aivan huikea J. S. Bachin Badinerie, jonka Uffe vihelsi itseään pianolla säestäen jatkaen siitä Art Tatumin versioon Tea for Twosta harvemmin kuullun versen kera.

Cunhild on myös säveltänyt jo jonkin aikaa ja nyt tuotannosta kuultiin kolme kelpo esimerkkiä My Heart Is Waiting For You, Chanzon ja I Love Being Here. Ja kuulemma hän on aloittanut myös maalaamaan ja mitä vielä onkaan tulossa… Varatkaa ihmeessä liput Musiikkitalolle Valtakunnallisten Puhallinpäivien pääkonserttiin 18.3. klo 15.

Grani Big Bandissä soittivat:  Kapellimestari: Marko Vasama  Trumpetit: Albinus Borg, Juhani Reijonen, Markus Oksanen, Jani Edström, Ari Saastamoinen Saksofonit: Olli Jaakkola,  Eero Jaakkola, Guy Willman, Jaako Maunuksela, Lauri Lehtovuori Pasuunat: Hannu Jokinen, Mikko Saavalainen, Jorma Karppila, Joel Främling Piano: Victoria Sergeenko Kitara: Peter Stråhlman  Basso: Jorma Katrama Rummut: Rabbe Hjelt

Perinteisesti Åken festari on päättynyt Kauniaisten kirkossa pidettyyn sunnuntai-illan konserttiin. Charlotta Kerbs on noussut monenlaisten kokoonpanojen eteen ja nimi kannattaa pistää mieleen. Charlottan laulussa on aivan ainutlaatuista herkkyyttä. Ääni välillä helisee ja välillä vakuuttaa, sävyjä löytyy. Ohjelmisto koostuu tilanteesta riippuen soulista, gospelista, new orleans-jazzin tunnetuista standardeista ja bluesista. Lisäksi ruotsinkielisiä laulelmia ja omia sävellyksiä.

Charlottaa säesti tällä kertaa duo Thomas Branders ja Robert de Godinsky. Iloisia veijareita molemmat ja komppi kulki kepeästi nahkapohjaisen 44:n lisätessä rytmiin napakkuutta.

Erityismaininnan ansaitsee Charlottan ukulelen soitto.

ÅKEN JAZZFESTIVAALI 2018

– Perjantai 02.03.2018, klo 19.00, Uusi Paviljonki, Bianca Morales, Uffe Johansson-Werre Jazz Quartet
– Lauantai 03.03.2018, klo 14.00 & 19.00, Uusi Paviljonki, Grani Big Band & Gunhild Carling, Uffe Johansson-Werre– Sunnuntai 04.03.2018, klo 19.00, Kauniaisten kirkko, Charlotta Kerbs, Thomas Branders, Robi de Godzinsky Jazz Trio

Takaisin
Translate »