Harri Sjöström taitaa vapaan improvisoinnin

Kuvat: Matti Laipio

20.09.2017 18:46


Mitähän Sibba mahtaa ajatella Harrin soitosta?

Vapaa improvisaatio on taitolaji, joka vaatii mielekkäiden toteutuksien aikaansaamiseksi muusikoilta paljon, koska he eivät tukeudu esityksissään kappaleiden muotorakenteisiin. Pahimmassa tapauksessa tuloksena on kaaos, mutta osaajat pystyvät luomaan hyvin eteneviä ja sävyiltään rikkaita esityksiä.

Berliinissä pitkään asunut Harri Sjöström on yksi tällaisen musiikin parhaista taitajista Euroopassa. Tuoreimman näyttönsä tästä hän antoi JaZZanti-konsertissa Laulumiehissä vetäen siellä esiintyneitä yhtyeitä.

Harri on vieraillut Suomessa ilahduttavan tiuhaan. Joskus hänen mukanaan on tänne tullut tullut kansainvälinen muusikkojoukko. Tällä kertaa mukana oli paikallisia voimia, sillä hänen kanssaan soittivat haitaristi Veli Kujala, basisti Teppo Hauta-aho, rumpali Janne Tuomi sekä Suomessa pitkään asunut ranskalais-italialainen pianisti Libero Mureddu.

Vuosien varrella Harri on soittanut paljon Kujalan ja Hauta-ahon kanssa. Tämä kolmikko hoiti konsertin ensimmäisen jakson ja myös dominoi toisen puoliskon kvintettiosuutta. Toki Tuomi ja Mureddu pysyivät hyvin mukana, mutta heidän rooliksen jäi täydentäjän osa.

Nämä kolme herraa ovat tällaisen improvisoidun musiikin mestareita, jotka myös venyttävät soittimiensa ilmaisualaa äärimmilleen. Teppo esimerkiksi ei vain näppäile tai vetele jousella, vaan myös koputtelee ja raapii bassonsa koppaa.

Harri saa ulos sopranosaksofonista tai sitä pienemmästä es-vireisestä sopraninosta normisoitosta hyvinkin paljon poikkeavia soundeja. Hän myös muuntelee saksofonin ääntä käyttämällä sordinoja. Kujala puolestaan on mainio mies tällaisessa vapaassa ilmaisussa pystyen erikoisvalmisteisella soittimellaan välistä hyvinkin vimmaiseen ilmaisuun.

Harri, Teppo ja Veli

Joskus improvisoijat rakentavat esityksistään kaaren kaltaisen teoksen, jossa vähitellen noustaan intensiteettiä lisäten huipulle, josta laskeudutaan alun rauhallisempaan soittoon. Laulumiehissä esitykset muistuttivat pikemminkin jokia, joussa rauhalliset suvannot ja rajut koskiosuudet vuorottelivat alkaen ja loppuen rauhallliseen soljuntaan.

Konsertissa kuultiin myös uuden sävellyksen kantaesitys. Toisen jakson avausosuutena oli näet Juhani Vesikkalan kirjoittama Harrin ja Veli Kujalan esittämä viidestä lyhyestä osasta koostuva sarjamuotoinen teos erikoiselta nimeltään Zweier Lasterkatalog / Catalog of mutual vices for soprano saxophone and accordion. Yhtä hyvin nimenä voisi olla purskahduksia sopraanosaksofonille ja harmonikalle.

Tyyliltään teos muistuttaa läheisesti vapaata improvisointia, Kuullun perusteella olikin vaikea tietää pysyttelivätkö muusikot tarkalleen nuoteissa vai ottivatko paljonkin vapausasteita tulkinnoissa.

Laulumiesten konsertti myös äänitettiin cd-julkaisuksi, josta paikallaolleet kerrata kokemuksiaan. Harrin viimeaikaisista Suomen-vierailuista on jo myös julkaistu cd:itä.

Toisella niistä esiintyy Move-kvintetti, mukanaan mm. saksalainen pianisti Achim Kaufmann. UniSono-merkillä ilmestynyt levy Hyvinkää sisältää nimensä mukaisesti viime vuoden syyskuussa Hyvinkäällä äänitetyn esityksen.

Toinen suomalaisia konsertteja dokumentoinut levytys on Sestetto Internazionalen Aural Vertigo, jonka esitykset on äänitetty Helsingn Kanneltalossa ja Turun Sibelius-museossa syyskuussa 2015. Tässä sekstetissä soittavat Harrin ja Achimin lisäksi myös mm. Veli Kujala ja italialainen sopraanosaksofonisti Gianni Mimmo. Molemmat levyt löytynevät Digeliuksesta.

Takaisin
Translate »