Pekka Kuusisto loisti Kirmo Lintisen konsertossa

Kuvat:

19.01.2011 13:45

Pekka Kuusisto (kuva: Heidi Strengell)

Konsertti oli saanut nimekseen Puistokokemuksia. Nimi johtui konsertin pääteoksesta, samannimisestä Kirmo Lintisen säveltämästä konsertosta sähköviululle ja isolle orkesterille. Viime kesänä Tuusulanjärven kamarimusiikkifestivaaleilla kantaesitetty teos kuultiin nyt Savoyssa toisen kerran.
Syystäkin, sillä Lintinen on tehnyt todella hyvää työtä sen luomisessa. Yhtä lailla hyvin Lintinen oli trimmannut UMO:n paikoin vaikean teoksensa esittämiseen. Big band-kappaleeksi kolmiosainen konsertto on sävyiltään rikas sisältäen aika vähän perinteistä soitinsektioiden käyttöä. Toki siinä on jazzin aineksia, mutta se on enemmänkin modernin konserttimusiikin suuntaan sijottuva teos. Silti sen kuuntelu ei vaadi ryppyotsaista pohdiskelua.
Virtuoositekniikan omaava Pekka Kuusisto selvitti helposti paikoin vaikeankin teoksen, jossa myös hänelle tarjoutui paikkoja improvisoituihin osuuksiin. Tosin sähköviulu ei ole maailman sävykkäin soitin, mutta Kuusisto rikastutti sointikuvaa hyödyntämällä osaavasti lavalleen tuomia elektronisia vimpaimia.
Onneksi tämä hyvään esityskuntoon hioutunut teos ei hautaudu UMO:n arkistoon. Seuraavan kerran Puistokokemuksia kuullaan näet jo keväällä Hampurissa Kuusisto-UMO-yhdistelmällä.
Konsertissa oli myös yksi kantaesitys, Severi Pyysalon kryptisesti nimetty The Maestro Escapes And Returns With A Giant Accordeon. Se oli jatkuvasti muotoaan muuttuva teos, jossa myös oli tilaa Kuusiston lisäksi umolaisille solisteille kuten Seppo Kantoselle, Timo Paasoselle ja Olli Ojajärvelle. Teoksen päätöksessä Kuusisto vaihtoi soinniltaan melodicaa muistuttavaan klaviolaan, joka ilmeisesti markkeerasi teoksen ollutta haitaria.
Enemmän jazzillinen työ taas olii monipuolisuusmies, nyt UMO:n rumpalina soittaneen Mikko Hassisen muutaman vuoden takainen, vahvasti koko ajan kasvava Traveller, jossa Kuusisto pääsi myös revittelemään improvisoijana. 
Lopullisen näytön pelimannihengestään Pekka antoi ylimääräisenä kuullussa Frank Zappan King Kongissa, jonka alkuun hän esitti intron viheltämällä taustalleen käynnistämän koneesta tulevan loopin säestyksellä. Tuskinpa moinen irtoaisi muilta Sibelius-kisan voittajilta. 

Takaisin
Translate »