Saarnaaja-kiertue oli menestys – Big Band etsii uusi muotoja

Kuvat: Osku Rajala

11.12.2018 17:57


Rasmus Soi johtaa orkesteriaan Pori Jazzissa 2017

Sointi Jazz Orchestra teki pienimuotoisen Suomen kiertueen Saarnaaja-albuminsa promovoinnissa ja kruunatakseen samalla orkesterin viisivuotista uraa Suomi-jazzin kärjessä. Näin voi todella sanoa; viisi vuotta sitten soittajat olivat valtaosin opiskelijoita, mutta nyt ammattilaisia. Syksyn kiertue päättyi voitokkaasti Paavalinkirkon konserttiin lauantaina 1.12. Saarnaajaon kapellimestari Rasmus Soinin tribuutti huilisti/saksofonisti Juhani Aaltoselle. Konkaripuhaltaja esiintyi kiertueellakin bändin solistina. Saarnaajan arvion olemme jo julkaisseet, samoin Rasmus Soinin haastattelun projektista. Kiertueen toteutumaa ja turnee-elämyksiä hän pohti seuraavasti.

Juhani Aaltonen tunnelmoi Pori Jazzissa 2018

SJO:n saaman vastaanoton kiertueella Soini koki rohkaisevana, kannustavana ja hyväksyvänä.

– Kiertueella vastaanotto oli todella lämmin ja kaikissa konserteissamme oli erittäin hyväntahtoinen tunnelma ja ihmiset tuntuivat nauttivan keikoista aidosti, Soini kertoo.

Myös palautetta tuli, mikä ei ole aivan tavallista vaiteliaan suomalaisyleisön edessä. Haltioitunuttakin feedbackia tuli ja yleislinja kuvautuu innostuneena.

– Erityisesti Savonlinnan Tuomiokirkossa oli suorastaan maaginen tunnelma, kun kirkon ehtookellot soivat juuri konsertin aluksi, jonka perään soitimme kellojen teemaan tehdyn sävellyksen, Soini muistelee.

Big band -konsertti on useinakustinen haaste konserttisalien ulkopuolella, ravintoloissa erityisesti, koska niitä ei ole suunniteltu sitä varten. Kirkossa harmoniat ja soolo-osuudet voivat kaikuefektin vuoksi erottua jopa kummallisina tai ainakin toisin kuin juuri säveltäjän haluamalla tavalla. Akustisia haasteita oli nytkin, mutta niistä selvittiin kunnialla.

– Savonlinnan ja Helsingin konsertit olivat kirkoissa, joissa molemmissa oli melko pitkä kaiku. Erityisesti Paavalinkirkossa kovaäänisimmät rytmiset paikat olivat vaarassa puuroutua. Ihan kaikki yksityiskohdat eivät kirkkoakustiikassa erotu niin selkeästi, mutta toisaalta kokonaissointi on pehmeä ja terävien lopetusten jälkeinen jälkikaiku on huumaava. Sitä ei voi missään muualla kokea tai mallintaa, Soini kuvailee.

Kaikuisassa tilassa myös etäisyydet vaikeuttavat bändin keskinäistä kuulemista, mutta muusikoilta ja kapellimestarilta tämä vaati lähinnä totuttelua. Nuotinlukutaidon – joka SJO:ssa on jo monesti todettu hyväksi – muusikolta edellytetään tällaisissa olosuhteissa myös kehittynyttä laskutaitoa. Tempo on säilytettävä kaikissa olosuhteissa.

Uudenlaista big band -musiikkia

Saarnaajaon yhtenäinen, alttohuilulle, tenorisaksofonille ja jazzorkesterille kirjoitettu teos. Varsinaisesta ohjelmamusiikista ei silti oikein voine puhua. Ohjelmamusiikissapyritään kuvaamaan tiettyä kertomusta tai tapahtumaa; pyritään siis esittämään melodisesti jokin ulkomusiikillinen asia.

Termi yleistyi romantiikan aikana sävelletystä musiikista, joka liittyi läheisesti Richard Wagnerin kehittämään yhtenäistaideteoksen käsitteeseen. Yksiosaisia orkesterille sävellettyjä ohjelmamusiikkikappaleita kutsutaan toisinaan sinfonisiksi runoiksi.

Rasmus Soini spiikkaa Pori Jazzissa 2017

Tästä Saarnaajassaei suoranaisesti kysymys. Teema on kuitenkin yllättävä ratkaisu ja vaativa teos big bändiltä. Kiinnostaakin, miten yleisö ja fanit ovat tämän ottaneet.

– Teoksen kokonaisuudesta on tullut yksinomaan positiivista palautetta. Musiikillisesti kokonaisuus on koskettanut ihmisiä ja toteutus on otettu erittäin myönteisesti vastaan, säveltäjä Rasmus Soini iloitsee.

Bändille ja kiertueelle asetetut tavoitteet saavutettiin kaikilta osin, niin musiikillisesti kuin teknisestikin. Yleisön mielenkiinto oli suuntautunut kuuluisan solistin ja nuorekkaan big bändin yhteistyön toimivuuteen.

– Konserteissa yhteistyömme onnistui erinomaisesti. Pidän konsertteja kokonaisuudessaan kerrassaan onnistuneina monellakin eri tasolla. Savonlinnan ja Helsingin konserteissa yleisömäärä jopa ylitti odotukset, Soini erittelee.

Tunnelmat kapellimestarille ja koko orkesterilla kiertueen ja levyn julkaisun jälkeen ilmentyivät ehkä hieman haikeina, kuten aina, ison urakan tultua maaliin. Samalla ilmeni, että pääkaupunkiseudun ja suurten kasvukeskusten ulkopuolella orkesteria ei vielä tunneta kovin hyvin.

-Esimerkiksi Varkaudessa kävimme nyt ensimmäistä kertaa ja väkeä olisi voinut toki tulla paikalle enemmänkin.Konsertti oli kuitenkin onnistunut ja yleisö nautti harvinaisesta tilaisuudesta kuulla suurta jazzorkesteria livenä, Soini sanoo.

– Ilmaisumme on hioutunut ja kokonaisuuden kaari koko ajan tiivistynyt. Tähänastinen matka on ollut upea kokemus, alkaen aina keväästä 2016, jolloin Saarnaaja-prosessi käynnistyi, Soini tiivistää.

Konsertteja on lisää luvassa vielä seuraavana keväänä, muun muassa Tampere-talossa 9.2.2019 ja Keski-Porin kirkossa 10.2.2019. Albumi on hieno kokonaisuus ja yhdenlainen edustava otos tähän kokonaisuuteen.

Levynjulkaisukiertueen viimeinen konsertti, la 1.12. klo 16.00 Paavalinkirkko, Helsinki 

Kellot (säv. Rasmus Soini)
Memento (säv. Joakim Berghäll)
Saarnaaja (säv. Rasmus Soini):

Part I – Alkusoitto
Part II – Heikkoudet vahvuudeksi
Part III – Soita niin ettei lammen pinta rikkoudu
Part IV – Liitelen sointujen yllä
Part V – Soitto kuin rukous

Kokoonpano:
Juhani Aaltonen (tenorisaksofoni, alttohuilu), Rasmus Soini (musiikinjohto), Petteri Hietamäki (saksofonit, huilu), Pekka Seppänen (saksofoni, puut), Frans Thomsson (saksofoni, puut), Janne Saarinen (saksofoni, oboe), Sami Leponiemi (saksofoni, puut), Mikko Koponen (trumpetti), Tomi Nikku (trumpetti), Mikko Pettinen (trumpetti), Jasmin Afaneh (trumpetti, huilut), Hannes Kaukoranta (käyrätorvi), Mikko Haanpää (pasuuna), Panu Luukkonen (pasuuna), Matti Vuolahti (pasuuna), Kenneth Ojutkangas (tuuba), Aleksis Liukko (piano), Oskari Siirtola (kontrabasso), Joona Räsänen (rummut)

Takaisin
Translate »