Simply The Best – Helsinki Police Symphonic Band

Kuvat: Harri Aavaharju

18.02.2020 08:59


Sami Ruusuvuori ja LaGaylia Frazier

Tämänvuotista Suomen Poliisin perinnepäivää kunnioitettiin järjestämällä kaksi konserttia Savoy-teatterissa. Tupa oli täynnä molempina iltoina ja paikalle oli kutsuttu erityisen paljon uransa päättäneitä veteraaneja. Myös konserttiohjelmisto oli rakennettu yhdistelemällä puhallinorkesterimusiikkia instrumentaalina ja laulusolistin säestäjänä. Helsingin Poliisisoittokunnaltahan tämä käy tai siis nykyään Helsinki Police Symphonic Bandilta.

Sinistä lavalla ja yleisössä

Vuorovaikutus Poliisin ja kansalaisten välillä on ollut lähtökohta musiikin tekemiselle heti alusta, vuodesta 1947, lähtien. Malmsten, Fuhrman, Svanström, Juutilainen ja Heikkinen on saanut Sami Ruusuvuoresta hienon perinteen jatkajan.

Muista aina liikenteessä -teemalla aloitettiin ja nykyään tehdään valistustyötä kiusaamis-, päihdevalistus-, some- ja seksuaalinen itsemääräämis-teemoilla liikennekulttuuriakaan unohtamatta.

Illan laulusolisti LaGaylia Frazier oli selvästi otettu suomalaisen poliisin työtavoista ja lähestymiskulmasta ja toi sen esiin välispiikeissään. Hänellähän on kokemusta amerikkalaisista ja ruotsalaisista poliiseista, joten nyt ensi vierailulla Suomessa aukesi ilmeisesti jotakin uutta ja erilaista.

Konsertin instrumentaalit koostuivat viidestä numerosta, joista kaksi oli lähtöisin Timo Forsströmin sulkakynästä. Comissarius -marssilla on avattu konsertit ja niin myös tällä kertaa. Amerikkalaista ilmavoimamusiikkia, Sireeni ja seitsenhenkisen lyömäsoitinryhmän esittämä rumpusalute täyttivät paikkansa.

Toinen konsertin puolisko alkoi uudella sävellyksellä Different Time, Different Place oli jälleen Timo Forsströmin takoma uusi lenkki suomalaisen puhallinmusiikin kultaiseen ketjuun. Vaihtuvat tahtilajit haastoivat kapellimestari Ruusuvuorta hyvällä tavalla. Sami on tekemässä puhallinorkesterikapellimestarin tohtoritutkintoa hyvällä tahdilla.

Soul-laulutapa Wikipedian mukaan: Soul syntyi, kun rhythm and bluesia levyttäneet artistit ottivat musiikkiinsa vaikutteita gospelmusiikista. Usein soulissa on sitä edeltävän rhythm and blues -musiikin tapaan yksi laulaja sekä perinteinen rytmi- ja puhallinsoittimista koostuva orkesteri, mutta myös useampia laulajia käytetään usein. Monien soul-artistien keskeisimmät levyt ovat sisällöltään painottuneet hitaampiin balladeihin, mutta nopeatempoisemmissa soul-kappaleissa painotetaan rytmin osuutta.

LaGaylia Frazier syntyi Floridassa ja elää nykyään Ruotsissa ja esiintyi nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Hänen tapansa laulaa oli puhdasta soulia. Amerikkalaiset esikuvat Aretha Franklinista, Barbara Streisandiin ja Whitney Houstoniin ja Chaka Khaniin, Great American Songbookin On The Street Where You Live ja Honeysuckle Rose yhteensä kymmenkunta numeroa kertoivat kaiken amerikkalaisen laulukulttuurin omaksumisesta ja siitä että esikuvia kannattaa kuunnella ja poimia levytyksistä juttuja, mutta kuitenkin luottaa omaan tekemiseensä.

Heini Ikonen, Jonna Heikkilä ja Matilda Elo

Sovitukset oli laadittu nimenomaan tätä solistia ja konserttia varten, osa sovittajista oli orkesterin omista riveistä. Soundeissa oli hyödynnetty ison orkesterin värimaailmaa ja bändi soi kuin Oscar-gaalassa.

Taustalauluryhmä Heini Ikonen, Jonnu Heikkilä ja Matilda Elo antoivat kaiken tukensa LaGaylialle kuten koko bändi. Erityisnostot kohdistuivat lyömäsoittajien lisäksi basisti Hannu Rantaseen, kitaristi Onni Lonkaan ja pianisti Heikki Eloon, jotka soittivat rohkeat soolot ja kompit.

Yleisö oli varmasti yhtä yllättynyt laulusolistin korkeasta tasosta ja tulkinnasta, kuin LaGaylia oli yleisön reaktioista. – Enpä ole ennen nähnyt näin paljon virkapukuja yhtaikaa taustabändissä ja yleisön joukossa.

Helsinki Police Soul Band feat Lagaylia Frazier tekivät hienon muistijäljen kahteen salilliseen, elikkä noin 1300 hengen sieluun.
Helsinki Police Symhonic Band, Sami Ruusuvuori ja LaGaylia Frazier, Savoy-teatteri 12.&13.2.2020

Biislista

Takaisin
Translate »