Sointi Jazz Orchestran klubi komeasti käyntiin

Kuvat: Matti Laipio

05.03.2020 17:16


Mikko Innanen konsertissa kitaraa soittaneen Esa Onttosen (vas) teoksen viimeisessä osassa. Orkesteria johtaa Rasmus Soini (oik)

Sointi Jazz Orchestra käynnisti komeasti uuden klubinsa Musiikkiteatteri Kapsäkissä esittämällä Esa Onttosen ja Henri Lyysaaren saksofonistille ja isolle orkesterille kirjoittamat teokset solisteinaaan Mikko Innanen ja Max Zenger.

Konsertin jälkimmäisessä osassa kuultu Esa Onttosen Noin viisi kappaletta saksofonistille ja big bandille kantaesitettiin jo 2001. Tuolloinkin teoksen esittäneen UMO:n solistina oli silloin uransa alussa ollut Mikko Innanen. Tuossa kantaesityksessä Innanen soitti sopraano-, altto- ja baritonisaksofoneja.

Nyt kuullussa revisoidussa versiossa Onttonen oli muuntanut sopraano-osuudet altolle ja samalla lisännyt orkesterointiin Soinnin soittimistoon kuuluvat käyrätorven ja tuuban. Näin brass-osasto sai lisää syvyyttä.

Onttosen hyvin kirjoitettu teos on selkeästi konsertto solistille ja orkesterille. Siinä oli myös paljon hyviä ideakehittelyjä, kuten toisen osan alussa pianon aloittama 1/16-osiin pohjaava minimalistiselta kuulostava staccato-kuvio, joka pianolta siirtyi ennenpitkää juohevasti puhaltajille Samoin teoksessa oli hyvin toteutettuja dynamiikkavaihteluita, joissa Rasmus Soinin johtaman orkesterin kasvava volyymi antoi lisäpotkua solistille.

Teoksen toteutuksessa Mikko Innanen oli suvereeni solisti, jolle myös riitti runsaasti tilaa. Sen hän myös täytti hienosti. Innanen on selvästi maailmanluokan muusikko. Nyt pääosassa olleen alton soundissa on tiukka ja kova särmä. Pitkissä hyvin kehitellyissä sooloissa oli välistä myös ornettecolemanmaisia melodia-aineksia, joihin jo parikymmentä vuotta sitten Mikon soitossa tykästyin.

Tämä teos tällaisena toteutuksena on mielestäni selvästi vientikelpoista tavaraa. Jos Sointi Jazz Orchestra joskus maailmalle lähtee, niin tämä teos tässä muodossa kannattaisi ehdottomasti ottaa mukaan.

Max Zenger oli konsertin avausteoksen solistina

Konsertin avauuskappaleena oli Henri Lyysaaren myös useasta osasta koostuva Luotain, jonka kantaesitys oli toissa vuonna Turussa. Tämänkin teoksen säveltäjä oli päivittänyt SJO:n esitystä varten.

Turku juhli tässä kappaleessa, sillä sekä säveltäjä Lyysaari että kantaesityksen tavoin teoksen solisti alttoa soittanut Max Zenger ovat molemmat turkulaislähtöisiä artisteja. Lyysaari on monipuolinen muusikko, joka erilaisten yhtyeiden lisäksi on toiminut myös teatterissa. Ilmeisesti tästä johtuen ainakin yhdessä osassa oli viitteitä näyttämömusiikin suuntaan.

Kaikkiaan noin 45-minuuttinen Luotain on amattitaitoisesti tehty ja hyvin soiva teos, jossa Zengerillä riitti totisesti paljon soitettavaa niin kirjoitetuissa osuuksissaan kuin myös improvisoiduissa sooloissaan, vaikkakin teoksessa soolotilaa saivat myös muutkin muusikot. Erityinen ilonaihe oli trumpetisti Kalevi Louhivuoren hyvin kehitelty, komeasti korkealle huipentunut soolo.

Nyt vain alttoa soittanut lukuisat puupuhaltimet hallitseva Max Zenger on myös mainio solisti, joka nytkin taitavasti hoiti vaativan roolinsa teoksen päähenkilönä saaden tosin hänkin hyvän tuen orkesterilta.

Hieno alku SJO:n klubille, jonka seuraava, Kapinaksi ristitty ilta on perjantaina 3.4. Tuolloin on luvassa uusia teoksia lukuisilta nuorenmman polven säveltäjiltä.

Sointi Jazz Orchestra-klubi Musiikkiteatteri Kapsäkissa 4.3. Ohjelmistossa Henri Lyysaaren ja Esa Onttosen orkesteriteokset. Sointi Jazz Orchestra. johtajana Rasmus Soini, solisteina Max Zenger ja Mikko Innanen.

Takaisin
Translate »