Tulilintua ja Kevätuhria energisinä uusversioina

Kuvat: Matti Laipio

19.10.2019 15:01


UMO ja konsertin solistit tulkitsemassa Stravinskya G Livelabissa

Igor Stravinskyn balettimusiikki on kiehtonut myös jazzmuusikkoja. Sekä aikanaan Pariisissa ensiesityksessään skandaalin aiheuttanutta Kevätuhria että alusta lähtien myönteisemmin vastaanotettua Tulilintua on muunneltu myös jazziksi.

Kevätuhrista on esimerkiksi oman näkemyksensä esittänyt muiden muassa Bad Plus, jonka triolle muunnettu versio ilmestyi levynä muutama vuosi siten. Tulilinnun osia ovat versioineet taas esimerkiksi Alice Coltrane ja huilisti Hubert Laws. Tiedetään myös, että Charlie Parker ihastutti häntä Birdlandiin kuuntelemaan tullutta Stravinskya siteeraamalla soolossaan yhtä Kevätuhrin melodiakuluista.

Tuoreehko Stravinsky-tulkki on ollut Suomessakin usein nähty erilaisten kokoonpanojen kanssa soittanut tanskalainen rumpali Stefan Pasborg. Muutama vuosi sitten hän työsti molempien teosten osioista trioversion, jonka sittemmin Jens Christian Jensen orkesteroi trion ja big bandin yhteisesitykseksi.

Nyt tämä laajennettu teos kuultiin Suomessa kahdessa G Livelabin konsertissa Tampereella ja Helsingissä. Toteuttajana olivat Pasborgin, tenoristi Jussi Kannasteen ja syntetisaattoreita soittaneen Seppo Kantosen trio sekä UMO Helsinki Jazz Orchestra.

Kuulutuksessaan Pasborg selvitteli taustoja teokselleen kertoen jo varhaislapsuudessaan kuulleensa Stravinskyn musiikkia, koska hänen hänen balettitanssijana työskennellyt äitinsä soitteli kotona usein molempien balettien musiikkia sisältäneitä levyjä.

Jussi Kannaste sooloilee. Max Zengerin julman kokoinen soitin on kontrabassoklarinetti

Tämä Pasborgin toteutus alkuperäissävellyksiin verrattuna on luonteeltaan lähinnä viitteellinen, sillä trion soitto on pitkälti improvisoitua. Big band taas tuo sovituksissan kolmen soittajan taustalle Stravivinsky-elementtejä. Yhdistelmä toimii yllättävän hyvin. Se myös tarjoaa big bandillekin tavanomaisesta ohjelmistosta poikkeavaa uudenlaista soitettavaa esimerkiksi rytmiikassa ja tahtilajeissa. Jensenin orkesteroinnissa oli myös oivaltavia detaljeja esimerkiksi soitinten vuoropuheluina.

Konsertissa eniten tilaa saaneet trion soittajat hoitivat erinomaisesti tonttinsa. Jussi Kannaste soitti väkevästi omat osuutensa, Seppo Kantonen puolestaan osasi hyvin hyödyntää syntikkojen mahdollisuuksia omissa sooloissaan. Paljon free-tyylisissä kokoonpanossa soittanut Pasborg osoitti nyt myös olevansa jämäkkä big band-rumpali.

UMO:n solisteista esille pääsivät trumpetistit Tero Saarti ja tuuraajana ollut Tommi Nikku, pasunisti Kasperi Sarikoski ja puupuhaltaja Mikko Mäkinen. Teokset johtaneella Ville Vannemaalla oli partituuri selvästi hyvin hallussa. Hänestä on hyvä voimavara UMO:n kapellimestarien joukossa.

Helsingin G Livelabin äänentoisto ansaitsee taas myös kiitoksen. Se välitti hyvin hiljaisetkin kohdat eivätkä orkesterin täysillä soivat kohdatkaan särkeneet korvia.

UMO Helsinki Jazz Orchestra Plays Stravinsky Helsinki G Livelab 17.10. 2019. Solisteina Jussi Kannaste, tenori- ja sopraansaksofoni, Seppo Kantonen, syntetisaattorit ja Stefan Pasborg, rummut.

Takaisin
Translate »