Ylistaron juhlavuosi huipentui ranskalaistunnelmiin

Kuvat: Marita Nyrhinen

11.11.2019 10:29


Sylvain Darrifourcq In Love With

Ylistaron Kaukolankylän jazzkerho ry:n 35. juhlavuosi huipentui lauantaina Ravintola Tarossa, eli siellä missä kaikki alkoikin. Ranskalaistunnelmista ja Pariisin uusista tuulahduksista vastasivat rumpali Sylvain Darrifourcq ja muusikkoveljekset, viulisti Théo Ceccaldi ja sellisti Valentin Ceccaldi. Muusikot ovat ihastuttaneet jazzinnälkäistä yleisöä Suomessa kahdeksan konsertin kiertueellaan– kuten Tampere Jazz Happening – erilaisissa kokoonpanoissa. He osoittautuivat varteenotettavaksi comboksi myös triona.

Originelli ja eksentrisen esteettinenIn Love With-trio pidentää jazzkonseptia yli kaikkien tunnettujen genrerajojen, ehkä osittain myös tuntemattomien ja aivan varmasti yli sopivaisuusrajojen. Mutta tekee sen silti ranskalaisittain, tyylikkäästi. Aivan loistavaa!

Ranskalaisen uuden jazzfoorumin koviin tekijöihin lukeutuvan, hypnoottisen ”kolmen muskettisoturin” trion muut jäsenet ovat veljekset, viulisti Théo Ceccaldi ja sellisti Valentin Ceccaldi. Seinäjokelaisyleisölle jousisoittajat olivat jo entuudestaan tuttuja.

Sylvain Darrifourcq Trio

Pidin erityisesti rumpali Sylvain Darrifourcqin intensiivisestä soittotyylistä. Time säilyi tarkkuutta vaativissa kohdissakin, samoin drive, mikä on kirjoitetussa musiikissa aina haaste. Kaikki nimittäin on kirjoitettu partituuriin ja soittajien on itse oltava aivan poikkeuksellisen tarkkana aksenttien, nyanssien ja taukojen kanssa.

Kaikki pyörii kiihkeän rumputulituksen ympärillä tai sen sisällä – miten tuon nyt kuvailisi? Rytmistä ilotulitusta, polyrytmistä kyvykkyyttä ja luovaa hulluutta, jossa perkussiot ja jousisoittimet etsivät aivan uudet roolit.

Ei ole kaukaa haettua verrata Darrifourcqin intensiivistä yhdistelmää shamanismiin. Jousisoittajille epätyypillisesti myös instrumentin perkussiivinen käyttö oli häkellyttävää. Silkkaa punkasennetta! Hyvällä tavalla, jossa kuulijan tarkkaavaisuus seuraa herkeämättä lavan tapahtumista ja oudoksuttavia käänteitä.

April Jazzin (2018) keikkaa luonnehdittiin ”pyörremyrskyksi” ja se onkin varsin osuva luonnehdinta. Yhtye on nimenomaan koettava – siis muutenkin kuin kuuntelemalla. Kuuloaistin lisäksi kaikki muutkin aistit on pidettävä valppaina ja vastaanottavaisina. Tai tarkemmin; ne pysyvät sellaisina, kuulijan tahdosta täysin riippumatta.

Ei lasketa varman päälle  

Yhtyeen tuorein levytys on Coitus Interruptus, eli suomeksi keskeytetty yhdyntä. Setti alkoi ilman varoitusta, pienellä meditaatiolla ja räjähti äkisti. Raju purkaus se oli, pikemminkin. Tässä konseptissa ei ”paavin metodeille” tai muille varmojen päivien varaan laskemisille ole sijaa.

Sylvain Darrifourcq In Love With Taron stagella (© Antti Suvanto)

No exit. No neutral ground.   

Lanka palaa ja musiikilliset pommit räjähtelevät silmille. Sellolla oli pitkään lähes bassokitaran soundi ja kahden äänen intervallin kertaus alkujaksolla toimi oivallisesti. Viulun pidäkkeetön staccato -sahaus meni luihin ja ytimiin. Volyymissäkään ei säästelty.

Hillittömän preludin pysäytys tapahtui kuin seinään ja vaihtui äkisti yhden äänen soittoon tietokoneella, mitä bändi ja nauhoitetut äänet vahvisti ja paisutti vielä looperin avulla. Jännitteinen antagonismi luonnehtii sessiota muutenkin – rynnätään yhdestä ekstreemistä toiseen.

Alkuteemaan palattiin välillä, mutta hallitusti ja lyhyesti. Ollakseen jousisoittimia, viulua ja selloa soitettiin yllättävän paljon pizzicatona, selloa varsinkin. Selloa tosin ei soitettu sorminäppäilyn keinoin, vaan läimäyttelemällä. Jousisoiton täsmällisyydelle on moisessa ryskeessä annettava tunnustusta.

Setti oli kirjoitettu ja improvisaatioihin jäi vähemmän tilaa. Äkkikäänteitä, voimallisia purkauksia, pienestä teemasta rakentuvia fantasioita. Itse määrittelisin tyylisuunnan kamariyhtyejazziksi punkasenteella, mutta jazzyhdistyksen vetäjän, Marita Nyrhisen, maksimaalinen minimalismi käy myös.

Ohjelmassa oli vain yksi tiivis ja melko pitkä setti, mikä hieman oudoksutti yleisöä. Kiinnostusta olisi ollut enempäänkin, mutta ainakin yhtyeen Suomen kiertue jatkuu vielä. Pikainen uusinta tälle!

***

35 -vuotiaan Ylistaron Kaukolankylän jazzkerhon juhlavuosi käynnistyi Tarosta, ja se päättyi samaan ravintolaan. Siellä koko yhdistys aikanaan myös perustettiin. Jos Suomen maantiede on jäänyt vieraaksi, todettakoon, että Ylistaro sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoelta 35 km pohjoiseen. Ei ehkä ihan ensimmäinen mielijohde, kun etsii kiinnostavaa jazzklubia, jossa vihaiset pariisilaiset revittävät ultramodernilla otteella.

Upeaa, että jazzin kutsu on koettu elävänä ja lämpimänä jo näin pitkään ja jazzin perinne elää organisaattoreilla edelleen vahvana ja elähdyttävänä Pohjanmaalla. Ja vielä noin uudistuvana – siis paljon lisävuosia aktiiviselle paikallisyhdistykselle!

Marita Nyrhinen kertoi, että perinteinen Xmas Jazz, jouluhenkinen jazztapaaminen, ei tule tänä talvena, mutta ensi vuonna konsertteja ja klubeja on luvassa.

 

Ravintola Taro, Ylistaro, lauantaina 9.11. Sylvain Darrifourcq In Love With.

Sylvain Darrifourcq, rummut, loop, sävellykset; Théo Ceccaldi, viulu; Valentin Ceccaldi, sello

Konsertin järjestäjä: Ylistaron Kaukolankylän jazzkerho ry
Tuottaja: Charles Gil/Vapaat äänet
Tukijat: Etelä-Pohjanmaan kulttuurirahasto ja Seinäjoen kulttuuripalvelut

Takaisin
Translate »