Kun edellisen kerran kuulin Brad Mehldauta, hän lopetti soiton Porin Sony Jazz Centerissä juopuneen yleisön mekastuksen takia. Täpötäydessä Espoon Sellosalissa viittätoista vuotta myöhemmin tilanne oli toinen. Yleisö palkitsi artistin konsertin päättyessä osoittamalla suosiota seisaaltaan ja sai kiitokseksi kolme ylimääräistä.
Suomessa kahden soolokonsertin kiertueella käynyt, nykyään 45-vuotias Mehldau on ohjelmistonsa suhteen varsin ennakkoluuloton. Sellosalissa näet kuultiin Mehldaun omien täysin improvisoitujen kappaleiden lisäksi Brian Wilsonin ’Till I Die, Lennon-McCartneyn And I Love Her, Pete Townsendin Pinball Wizard, Bobby Timmonsin This Here sekä vanha amerikkalaisen bluegrass-henkisen pelimannimusiikin perinnekappale, jo 1920-luvulla ensi kertaa levytetty Flop-Eared Mule.
Vaikka Mehldau soittaa soolokonserteissaan kappaleita poikkeuksena ainakin takavuosina esityksensä täysin improvisaatiolle rakentaneesta Keith Jarrettista, ovat sävellykset silti useinkin pelkkä ohut viitekehys miehen kehittelyille.
Nyt ainoastaan kolmantena ylimääräisenä kuullussa This Here’ssa Mehldau pysytteli kappaleen rakenteissa ja tulkitsi tämän klassikon jazzillisen perinteisesti kompaten vasemmalla kädellä. Muuten teemat olivat vain astinlauta useimmiten hyvinkin suurimittaisille, joskus konserttomaisille näkemyksille, joissa Mehldau vyörytti massiivisia klassisen 1800-luvun pianomusiikin mieleentuovia sävelkulkuja koko klaviatuurin alueella.
Kuulijalle tästä kappaleiden paisumisesta tuli joskus jo hieman ähky olo. Ihan vaihtelun kannaltakin olisi ollut kiva, jos herra olisi tyytynyt niukempiinkin näkemyksiin esimerkiksi jostain balladista.
Mutta herran osaamista ei voi moittia. Erityisen hienoa on hänen vasemman käden innovatiivinen käyttönsä. Jazzissa vasuri on usein ollut pelkkä sointuja lyövä apukäsi oikean käden hoitaessa melodiat. Mehldaulla vasen käsi on täysin tasaveroinen myös melodioiden kehittelyssä. Usein hän sitäpaitsi aloitti jonkun teeman kehittelyn vasemmalla siirtäen aiheen jatkamisen oikealle kädelle. Varsin ovela tapa.
Sellosali on erinomainen paikka tällaiselle musiikille. Sen akustiikka on erinomainen, se on sopivan kokoinen tällaiselle intiimimmälle esitykselle. Kiitokset April Jazzille oivasta huhtikuisen festivaalinsa etkosta.