Riitta Paakki – ”musiikki edellä”

Kuvat:

22.08.2018 09:51


Riitta Paakki

Koko Records juhlii ensimmäistä omaa tuotantoaan to 30.8. klo 19.00 Koko Jazz Clubilla Helsingissä; Riitta Paakki Quartet – Live @KJC levynjulkaisukonsertti! Viime tammikuussa KJC:llä Miikka Huttusen äänittämä konsertti tarttui upeasti vinyylille.

Helsingissä syntyneen jazzpianisti Riitta Paakin (s. 1971) elämään musiikki on kuulunut kiinteästi esikouluiästä lähtien. Hän on soittanut pianoa 6-vuotiaasta asti ja aloitti keikat teini-iässä isänsä kanssa. – Isäni oli harrastajamuusikko ja hallitsi useita instrumentteja. Jazzkärpänen pisti jo kotona, jossa jazz ja iskelmästandardit soivat usein.

Riitan uravalinta ammattipianistiksi kypsyi vähitellen. Lahden musiikkiopistossa hänellä oli hyvä opettaja, joka opasti klassisen lisäksi myös viihde- ja iskelmämusiikin pariin. Vaihto-oppilasvuosi USA:ssa ja oma tutkimusmatka jazziin johti kevyempien tyylien kautta Oscar Petersoniin ja Charlie Parkeriin. Kiinnitys Lahti Big Bandissa lukioikäisenä rutinoi hänet jazzin perusohjelmistoon.

Oscar Peterson

Jazzoppeja Riitalle on karttunut myös Oulunkylän Pop & Jazz Konservatorion kesäleiriltä. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen hän pääsi konservatorioon ja oivalsi, että soittaminen on ”minun juttuni”.

Syksyllä 1995 Riitta siirtyi opiskelemaan Sibelius-Akatemian jazzosastolle. Hän valmistui ensin musiikin maisteriksi ja väitteli vuonna 2016 tohtoriksi. Riitta on ensimmäinen jazz­pianisti, joka on suorittanut taiteellisen tohtorintutkinnon Sibelius-Akatemian jazzmusiikin osastolta.

Riitta tarkasteli tohtoritutkinnossaan 1960-luvun Blue Note -aikakautta ja pianisti Herbie Hancockin soittoa Speak No Evil-levyllä. – Hänen soitossaan yhdistyvät ylivertaisesti ne piirteet, joita tavoittelen itsekin; vaivaton svengi ja hienostuneet harmoniat.

Hancockin ilmaisulle tyypillistä on myös vahva ja monipuolinen rytmiikan käsittely sekä melodisten aiheiden käyttö soololinjoissa, luonnehtii Riitta maailmankuulun esikuvansa jazzia.

Herbie Hancock

 

Improvisointi (hetkessä keksiminen) ja soolot ovat keskeinen osa jazzia. Onko mieltä nuotintaa ja soittaa pikkutarkasti toisen pianistin sooloja?  – Soolojen tutkiminen ja matkiminen on kuulunut aina olennaisesti jazzin oppimiseen.

Niin tekivät nykyiset mestarit ja heidän mestarinsa. Taitavinkaan ei luo tätä musiikkia tyhjästä, vaikka voi vaikuttaa myöhemmin – oman tyylin löytäneenä – ainutlaatuiselta, Riitta muistuttaa.

Hän on itse jättänyt jäljittelyn jo kauan sitten ja siirtynyt keksimiseen. Sitä hän on toteuttanut sekä omilla kokoonpanoillaan että levyillään.

Näistä ensimmäinen julkaistiin vuonna 2000 ja viides levy on loppusuoralla. – Uskon, että pitkä projektini on kehittänyt omaa soittotyyliäni ja hyödyntää aikaa myöten muitakin.

Riitta on soittanut ja säveltänyt aina ”musiikki edellä” – rönsyilemättä tai rientämättä projektista projektiin, yrittämättäkään muodistaa musiikkiaan väkipakolla. – Minulla ei ole mitään uudistumista vastaan, mutta tämä malli sopii parhaiten. Jotenkin haluan uskoa, että musiikissa on yhä merkittävintä musiikki, ei minä tai minun tarinani.

Riitta Paakki

Teoreettisten opintojen ohella Riitalla on myös vankka kokemus esiintyvänä taiteilijana.  Hän soitti pian Sibelius-Akatemiaan päästyään ensimmäisen kerran UMOn pianistina. Hänen oma yhtyeensä Riitta Paakki Trio, nykyisin Quartet on toiminut jo yli 20 vuotta.

Vuosien varrella hän on soittanut Mirja Mäkelän bändissä,. Tällä vuosituhannella Riitta on soittanut myös Jenny Robsonin, Jussi Lampelan yhtyeissä.

Musiikin tekemisen lisäksi Riitta on opettanut jazzpianoa maisteriopintojensa loppuvaiheesta lähtien, aluksi Sibelius-Akatemian sivuaineopiskelijoille ja vuodesta 2006 lähtien myös Espoon pop/jazzopistossa Ebelissä.

Hän on mukana myös Kokoteatterin toiminnassa ja säveltänyt musiikkia helmikuussa 2018 kantaesitettyyn näytelmään ”Tanssiva agitaattori”.

Riitta Paakki Quartet: LIVE at KJC Levynjulkaisukonsertti to 30.8.2018, 

Koko Jazz Club, Hämeentie 3, Helsinki                                                                                                            Vinyyliä tarjolla julkaisukonsertissa signeerauksin, tervetuloa!

Riitta Paakki – piano, Manuel Dunkel – saksofonit, Antti Lötjönen – basso ja Joonas Riippa – rummut

Ovet auki klo 18  Liput 25 e / 20 e   Osta lippu

DDT Jazzband 60v Juhlakonsertti la 13.10.2018 klo 14.00 ja 19.00 

Aleksanterin teatteri, Bulevardi 23-27, Helsinki

Niklas Andersson – trumpetti, Fred Andersson – klarinetti, Nalle Nyman klarinetti, Raimo Näätänen – pasuuna, Riitta Paakki – piano, Pekka Mesimäki – banjo ja kitara, Pentti Mutikainen – basso ja Thomas Rönnholm – rummut.

Solisteina: Annamaria Rinne – laulu, Antti Sarpila– tenorisaksofoni ja klarinetti ja Joonatan Rautio – tenorisaksofoni

Liput: 37,00/39,50 (sis. käsittelykulun) klo 14.00 konsertti ja klo 19.00 konsertti

 

Takaisin
Translate »