Lappeenrannan kaupunginorkesterin Foniatrien taivas –konsertissa solistina soittaa torstaina 17.3.2016 suomalaisen jazztaiteen eturivin tenorisaksofonisti Esa Pietilä. Nyt Esa Pietilä valtaa alaa sinfoniaorkesterin solistina esittämällä säveltäjä Kalevi Ahon uunituoreen tenorisaksofonikonserton. Teos on Lappeenrannan kaupunginorkesterin/Saimaa Sinfoniettan ja Pori Sinfoniettan yhteistilaus.
Konsertin muina teoksina kuullaan Felix Mendelssohnin Heimkehr aus der Fremde op. 89 ja W.A.Mozartin Sinfonia nro 38 D KV 504 ” Prahalainen”.,Konsertin johtaa kapellimestari Tibor Bogányi.
Esa Pietilä (s. 1964) on arvostettu suomalainen saksofonisti ja säveltäjä. Omien soolo- ja sävellysprojektiensa lisäksi Pietilä tunnetaan kansainvälisesti menestyneestä, vakiintuneesta Esa Pietilä Triostaan sekä vuonna 2008 syntyneestä 4 Streams -kvartetista. Rohkeana improvisoijana ja musiikillisena visionäärinä tunnettu Esa Pietilää voidaan usein kuulla esittämässä täysin improvisoituja soolosaksofonikonsertteja, esiintymässä hänen omien freejazz / impro-yhtyeidensä kuten Liberty Shipin kera tai konsertoimassa solistina kamariorkesterin tai muun laajemman ensemblen kanssa.
Esa Pietilää on luonnehdittu tekniseksi taituriksi, rohkeaksi improvisoijaksi ja visionääriksi sekä tarinankertojaksi, jonka mielikuvitus tuottaa mielenkiintoisia saagoja.
Kalevi Aho (s. 1949) kertoo uudesta teoksestaan:
Tenorisaksofonikonserttoni alkusysäys juontuu maaliskuuhun 2010, jolloin Helsingin Metropolian konserttisalissa kävin kuuntelemassa Esa Pietilän kokeellisen jazzin konsertin. Konsertin jälkeen viereisessä pubissa Esa totesi, että tenorisaksofonille orkesterille on olemassa erittäin vähän kelvollista musiikkia, ja hän kyseli, kiinnostaisiko minua säveltää tulevaisuudessa jotain tälle instrumentille. Esan esityksistä vaikuttuneena vastasin myöntävästi.
Asia alkoi konkretisoitua vuotta myöhemmin maaliskuussa 2011, kun Esa soitti minulle ja kertoi haluavansa tilata kokonaisen konserton tenorisaksofonille ja orkesterille. Minulla oli kuitenkin sävellystilauksia useaksi vuodeksi eteenpäin, ja vastasin Esalle, että en ehdi tehdä teosta aivan vähään aikaan. Teoksen yhteistilaajiksi löytyivät muutama vuosi myöhemmin Pori Sinfonietta ja Lappeenrannan kaupunginorkesteri, ja loppukeväällä 2015 pystyin lopulta säveltämään tämän teoksen. Konserton esitykset Porissa ja Lappeenrannassa muodostavat kaksoiskantaesityksen: vaikka esityksiä ei voida toteuttaa kaupungeissa aivan samaan aikaan, koska solisti on sama, niin sovimme, että kumpikin orkesteri voi merkitä esityksen kantaesitykseksi, ja näin se on merkitty myös omassa teosluettelossani.
Vuoden 2010 jälkeen olin käynyt muutamassa muussakin konsertissa, joissa Esa Pietilä soitti, ja ennen varsinaisen sävellystyön aloittamista Esa esitteli minulle vielä perusteellisesti tenorisaksofonia ja sen mahdollisuuksia. Kaiken tämän jälkeen itse sävellystyö tapahtui varsin nopeasti ja innoittuneesti.
Konsertto on yksiosainen, mutta jakautuu useisiin ilmeitään vastakkaisiin jaksoihin. Alun tempo on rauhallinen, ja tenorisaksofoni aloittaa osuutensa aivan instrumentin alimmassa rekisterissä luomalla hyvin pitkälinjaisen melodisen kaarroksen, joka 70 tahtia myöhemmin on vähitellen kohonnut matalien sävelien tummuudesta aivan instrumentin ylimpään rekisteriin. Solistin hallitsema välisoitto (Interludio I) johtaa sen jälkeen toiseen, nopeaan ja virtuoosiseen pääjaksoon (Vivacissmo, leggiero). Sitä seuraava toinen interludi johdattaa rauhalliseen, surumieliseen jaksoon (Andante, dolente), jota vallitsevat aluksi huokausten kaltaiset musiikilliset motiivit. Tässä jaksossa solisti joutuu soittamaan myös monia mikrointervallikulkuja sekä ns. multifonisia säveliä (erikoissormituksin soittimesta synnytettäviä sointumaisia kulkuja).
Andante dolentea seuraa koko konserton huipentava Allegro ritmico –jakso. Siinä hyvin keskeiseen osaan kohoaa vähitellen myös itämainen darabuka-rumpu, joka alkaa soittaa taustalla arabialaisvaikutteisia varsin monimutkaisia rytmikuvioita. Ne siirtyvät välillä myös muulle orkesterille. Jakso kasvaa suureen nousuun ja huipentuu kadenssiin, jossa solisti improvisoi virtuoosikuvionsa darabukan rytmikuvion ylle. Teos päättyy rauhalliseen epilogiin. Siinä tenorisaksofoni esittää paikoin myös jousisoittimien näppäiltäviä ääniä (pizzicato) muistuttavia sävelkulkuja. Noin 28 minuuttia kestävä teos päättyy hiljaisuuteen.
Konsertossa on käytetty tenorisaksofonin mahdollisuuksia varsin kattavasti, mutta niin, että kaikkia ilmaisutehoja ei esitellä heti alussa, vaan että soittimen soinnillisia ja ilmaisullisia mahdollisuuksia laajennetaan vähitellen aina uudenlaisiin suuntiin.
Teos on omistettu Esa Pietilälle.
Foniatrien taivas
Esa Pietilä ja Lappeenrannan kaupunginorkesteri
Lappeenranta-sali torstai 17.3.2016 klo 19.00
Liput: 30/20€ S-etualennus 4€ myynnissä Asiakaspalvelukeskus Winkki, Lappeenrannan kaupungintalo Villimiehenkatu 1, avoinna 8-16, puh. 05 616 2220 winkki@lappeenranta.fi ja lippu.fi 0600 900 900 (1,98€/min+pvm)
Kolme filosofia – varaslähtö Bach-festivaaliin
Esa Pietilä ja Pori Sinfonietta
Promenadisali, Yrjönkatu 17, Pori, torstai 10.3.2016 klo 19.00
Jan Söderblom, kapellimestari
J.S Bach/ Kalevi Aho: Contrapunctus XIV
Kalevi Aho: Konsertto tenorisaksofonille ja orkesterille, ke.
Joseph Haydn: Sinfonia nro 22 “Filosofi”
Liput: 23,50 /18,50 / 7,50 € . Hinta sisältää Ticketmasterin toimitusmaksun
Palmgren Promenadissa -aulasoitto klo 18.30 (Palmgren-konservatorion oppilaita)