Kalle Kaliman ura urkeni Berliinissä

Kuvat:

13.01.2009 17:57

Aikoinaan opiskelijavaihtoon Berliiniin tullut Kalle Kalima on viihtynyt kaupungissa kohta kymmenen vuotta.

– Tämä on minulle juuri sopivat paikka asua ja katsella maailmaa. Neliökilometrin säteellä kohtaavat vanha Itä- ja Länsi-Berliini sekä mitä erilaisimmat kansallisuudet, Berliiniin asettunut Kalima kuvailee.

Hän asuu vaimonsa Essi Kaliman ja lasten, 4-vuotiaan Leon sekä yksivuotiaan Seelan kanssa entisen Berliinin muurin tuntumassa. Vierailijan huomio kiinnittyy läheisellä jalkakäytävällä katuun upotettuun laattaan, joka kertoo muurin halkoneen kaupunkia juuri sillä kohdalla. Kalimoiden asustama entisen Itä-Berliinin puolelle jäävä Pankown kaupunginosa kantaa porvarillisen seudun leimaa. Kilometrin päässä lännen puolella taas levittäytyy yksi huonomaineisista ulkomaalaisten asuinalueista.

– Taiteilijalle on vain hyväksi, ettei kiinnity liikaa tiettyihin kuvioihin. Ulkopuolelta katsomalla löytää uusia näkökulmia, mitä luovassa työskentelyssä aina tarvitsee, Kalima toteaa.

Hän kertoo perheen ystäväpiirin löytyvän kodin läheltä itäisestä Berliinistä. Kalle Kaliman harjoittelukämppä taas sijaisee länsipuolella. Tosin miljoonakaupungin muutkin kolkat ovat käyneet muusikolle tutuiksi hänen siellä viettämänsä viimeisen noin kymmenen vuoden aikana.

Kaikista maailman paikoista juuri Saksa vei hänet mukanaan lupaavien ammatillisten mahdollisuuksien takia. Eikä turhaan, sillä hänen bändinsä Klima Kalima voitti esimerkiksi arvostetun Neuer Deutscher Jazzpreis -palkinnon Mannheimissa helmikuussa.

– Emme sinne tietenkään häviämään lähteneet, mutta voitto tuli silti mahtavana yllätyksenä, Kalima myhäilee.

Voittajabändi sai kuitata saavutuksestaan 10 000 euroa. Palkintoa tavoitteli kaikkiaan 170 yhtyettä ympäri maailmaa. Voiton kotiin korjanneessa Klima Kalimassa soittavat myös saksalaiset Oliver Potratz ja Olli Steidle.

Juristinplantusta tulikin jazzmuusikko

Saksan kaltaisessa suuressa maassa jazzille riittää enemmän kuuntelijoita kuin Suomessa. Ulospäinsuuntautunut jazz-muusikko saa myös maan kansainvälisyydestä lisää potkua uralleen.

 – Varsinkin Berliinissä työskentelee joka puolelta maailmaa tulevaa väkeä. Kun tulin tänne kymmenen vuotta sitten niin en tuntenut ketään enkä osannut yhtään saksaa. Lähdin silti jamisessioihin ja opin pian tuntemaan porukoita, Kalima muistelee.

– Nyt maan jazz-kuviot tuntuvat omilta, ja keikkakalenteri täyttyy turhankin tiheään.

Kalima tuli maahan alun perin berliiniläisen Hans-Eisler -musiikkikorkeakoulun ja Sibelius-Akatemian välisen opiskelijavaihdoin puitteissa vuonna 1998. Edes vaihto-opiskeluajan onnettomat asumisolosuhteet ränsistyneessä opiskeluasuntolassa eivät säikäyttäneet kaupungin jazz-tuulien viemää nuorta muusikkoa.

– Siellä pyörivät rotat pihalla ja myrkyttäjä kävi pari viikon välein. Kun tulin kaupunkiin seuraavan kerran, niin älysin onneksi hankkiutua heti muualle asumaan, Kalima muistelee.

Käytyään päättämässä opintonsa Sibelius-Akatemiassa ja Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa Kalima haki lisää oppia kirjoittautumalla vielä tavalliseksi tutkinto-opiskelijaksi Hans-Eisleriin. Suomalaisen tutkinnon mukanaan tuoneen lahjakkaan nuoren miehen valmistumiseen sieltä ei kulunut kuin vuosi. Mutta mikä sai muusikonalun kouluttautumaan myös juristiksi?

– Ajattelin ylioppilaskirjoitusten jälkeen, ettei Suomessa voi pärjätä jazzmusiikilla ja aloin opiskella oikeustiedettä, Kalima kertoo.

Muusikonura pysyi silti ykköstoiveena. Jo ensimmäisenä Berliinin-vuotenaan Kalima huomasi, että kaupunki tarjoaisi hyvät puitteet uran käynnistämiselle.

– Palasin kuitenkin Suomeen ja luin lait loppuun. Sitten oli helpompaa lähteä tänne yrittämään kun oli takaportti. Sitä ei ole kyllä tarvinnut käyttää, Kalima lisää.

Myös vanhemmat puhuivat juridiikan loppuunviemisen puolesta, vaikka alkoivat tukea poikaansa myös  jazzmuusikon uralla huomattuaan tämän olevan siinä ihan tosissaan. Kalle Kalima lunasti paikkansa jazzkentällä  muun muassa soittamalla alan  konkareiden kuten Jimi Tenorin ja ranskalaisen Marc Ducretin kanssa.

– Viime vuodet ovat olleet hyviä vuosia, hän toteaa vaatimattomasti.

Syksyllä Kalimaa vietiin Berliinin kansainvälisen jazzfestivaalin feature-artistiksi. Hän esiintyi marraskuussa pidetyllä festivaalilla valitsemansa neljän yhtyeensä kanssa. Yleisö sai tutustua Kalimaan yhtyeiden Klima Kalima, K-18, Soi ja Johnny La Marama kanssa.

Kaliman bändit kertovat omia tarinoitaan

 – Esimerkiksi Klima Kaliman kanssa meille on vakiintunut ihan oma yleisömme ja tyylimme. Moni uusi kuuntelija tulee soiton jälkeen nykimään hihasta ja sanoo, ettei tiennyt jazzin voivan olla tällaista, mutta jos tämä on jazzia, niin sitten hän kyllä tykkää siitä, Kalima kuvailee.

Klima Kalima soittaa modernia jazzia, johon kuuluu myös elementtejä rockista.

– Ja tangoakin voi vilahtaa, Kalima lisää.

– Johnny La Marama onkin sitten vähän rajumpi poppoo, joka jakaa mielipiteitä. Mutta ne jotka tykkäävät siitä niin tykkäävät tosi rajusti, Kalima painottaa.

La Maraman repertuaariin kuuluvassa musiikissa voi huomata vaikutteita muun muassa Frank Zappan musiikista, 60-70-lukujen funktionaalisesta musiikista ja uudesta klassisesta musiikista. La Maraman joukko esiintyi juuri esimerkiksi Bremenin kansainvälisillä Jazz ahead -messuilla.

– Johnny La Marama on kuvitteellinen gansterihahmo, jolla kaikki menee mönkään. Johnny viettääkin enimmän osan aikaansa linnassa. La Maraman perhesaagaan kuuluu myös tämän hulttioisä Eugene ja veli Hans, Kalima pudottelee.

Hän on joukkoineen kehittänyt jokaiselle bändille omat maailmansa, jossa ne toimivat. Juonnot ja yhtyeiden visuaaliset ilmeet ovat tärkeitä tunnelman tekijöitä. Hyvään konserttiin kuuluu toimiva kontakti yleisön kanssa.

– Kun kolme ukkoa ja soittimet ovat ahtautuneina samaan autoon päiväkausia keikkamatkoilla niin vitsit alkavay lentää ja juttu luistaa. Silloin sepitämme näitä tarinoita, Kalima kertoo.

Johnny La Maraman muut soittajat ovat amerikkalainen Chris Dahlgren ja saksalainen Erik Schaefer.

Muihin Kaliman tämänhetkisiin paraatiprojekteihin kuuluvat suomalaiset bändit K-18 ja Soi. K-18:n musiikissa kuuluu häivähdys absurdia. Sen  inspiraation lähteeksi Kalima mainitsee Stanley Kubrickin elokuvat. Bändin tavaramerkkeihin kuuluu esimerkiksi se, että sen harmonikansoittaja Veli Kujala pystyy soittamaan sellaisia intervalleja, joihin tavallinen harmonikka ei pysty. K 18:ssa vaikuttavat Kaliman ja Kujalan lisäksi Mikko Innanen ja Teppo Hauta-Aho.

– Soi onkin sitten ihan erilainen projekti kuin nämä muut. Musiikki on niin melodista ja harmonista, että siitä voi vaikka mummotkin tykätä. Joskus onkin niin, että ne jotka tykkäävät näistä muista bändeistäni eivät tykkää Soista ja päinvastoin, Kalima kuvailee.

– Soi on akustista, rauhallista musiikkia, johon kuuluu tuulahdus folk-vaikutteita ja 60-70-lukujen psykedeelisen rock- ja pop-musiikin elementtejä. Soissa musisoivat Johanna Iivanainen, Eeppi Ursin, Merzi Rajala, Riikka Lampinen, Mikko Helevä ja Mongo Aaltonen. Yhtyeen sanoitukset ovat Essi Kaliman käsialaa.

– Tulimme molemmat Saksaan samoihin aikoihin ja tunnemme toisemme jo kouluajoilta Sibelius-lukiosta, Kalle Kalima kertoo.

Koko perhe musiikissa mukana

 Kiinnostus musiikkia kohtaan luokin osaltaan Essi ja Kalle Kaliman elämän yhteistä perussäveltä. Kalle Kalima lisää vaimon hyväksynnän mahdollistaneen sen, että hän perheen isänä on voinut huoletta harjoittaa epäsäännöllistä muusikon työtänsä.

Neljävuotias Leo puolestaan osoittaa kiinnostusta musiikkia kohtaan muun muassa yrittämällä kovasti mukaan isänsä treeneihin. Poika myös soittaa itserakentamallaan rumpusetillä antaumuksella mukana kun dvd:ltä tulee isän konsertteja. Myös lasten oma rokkibändi, Frööbelin palikat, kuuluu Leon suosimaan ”taustamusiikkiin”.

– Soitetaan kovaa, se sanoo, Kalle Kalima naurahtaa.

– Perhe-elämä on kyllä hyvää vastapainoa työlle, muuten voisi mennä vaikka solmuun. Tässä porukassa ei ainakaan ala ottaa itseään liian vakavasti, Kalima miettii.

Kiertueisiin kuuluvat pitkät poissaolot koettelevat välillä koko perhettä, vaikka ovatkin suosion merkki.

– Onneksi isovanhemmat Suomesta käyvät meillä ahkerasti, he ovatkin korvaamaton apu arjen pyörittämisessä kiertueiden aikana, Kalima kiittelee.

Elävät yhteydet pohjoiseen kakkoskotimaahan ovat Kalimoille muutenkin tärkeät, ja lapsille puhutaan itsestäänselvästi suomea. Essi Kalima työskentelee Suomen suurlähetystön kulttuuriosastolla.

– Suomi pysyy kotimaanamme, vaikka perheemme koti onkin nyt täällä, Kalle Kalima kiteyttää.

Teksti ja kuvat: Eeva Bode

Artikkeli on julkaistu aiemmin Suomen Silta -lehdessä

Klima Kalima Suomen Jazzliiton kiertueella 14.-21.1.2009

Kalle Kalima, kitara

Oliver Potratz, basso

Oliver Steidle, rummut

Kiertueaikataulu:

Ke 14.1.09  Tammisaari, Kulturhuset Karelia klo 19

To 15.1.09  Helsinki, Goethe Institut klo 18

Pe 16.1.09  Kuopio, DNA Jazzklubi klo 21

La 17.1.09  Savonlinna, Wanha Kasino klo 20

Ma 19.1.09  Pieksämäki, Poleeni klo 19

Ti 20.1.09  Seinäjoki, City Hotel klo 20

Ke 21.1.09  Raahe, Bio Huvimylly klo 19

www.myspace.com/klimakalima

 

 

Takaisin
Translate »