Seppo Hovi on myös jazzmies

Kuvat: Seppo Hovin arkisto

09.02.2019 22:04


Seppo Hovi

Suuri yleisö tuntee musiikkineuvos Seppo Hovin (s. 1946) taiturimaisena pianistina ja valloittavana esiintyjänä monissa suosituissa TV- ja radio-ohjelmissa. Näitä ovat olleet mm. ”Tenavatähti”, ”Laulunlyömät”, ”Seppo Hovin seurassa”, ”BumtsiBum” sekä Lasse Lehtisen kanssa toteutetut ”Ankarat vuodet” ja ”Viaton viisikymmentäluku”.

Seppo juontaa lasten radiota

Seppo vietti ”tv-tähteytensä” 60-vuotisjuhlia viime jouluna. Hänen jouluaattonsa 1958 kului 12-vuotiaana Suomen Television kuuluttajalegendan Teija Sopasen sijaisena. Lapsiääniä tarvittiin Ylessä ja aluillaan olevan television lapsiosiin saatiin esiintyjät Lasten Radiosta. Seppo oli jo tuttu radion puolella ”puheilmaisun kundina”.

Seppo Hovin musiikissa sydämen toinen puoli on sykkinyt myös jazzille. Hän yhdistää säestys- ja musisointitehtäviinsä aina kun mahdollista jazzillisia aineksia.

– Minulla on isäni Onnin geeneistä myötäsyntyinen mieli amerikkalaiselle svengille. Siihen kuuluu kiinteästi länsimaisen musiikin elementit: Melodia, soinnut, rytmi ja värisävyt. Näillä operoidaan eikä työnnetä yhtään syrjään.

Onni Hovi oli ammattimuusikko ja soitti viulua sekä saksofoneja mm. maineikkaassa Ossi Aallon Orkesterissa (OAO).  Orkesteria pidetään vedenjakajana suomalaisen swingin fraseerauksessa ja tavassa soittaa.

OAO 1946, Onni Hovi (keskiriv. vas.), Ossi Runne ja Ossi Aalto (alariv. 2 ja 3 vas.)

Aalto sai riveihinsä suuren joukon suomalaisia huippumuusikkoja, jotka eivät lähteneet rahan perään. OAO:ssa soittivat mm. Erik Lindström, Leo Kähkönen, Göran Ödner, Ossi Runne, Pauli Granfeldt, Eero Väre ja monia muita sen ajan parhaimmistoa

– Pojat halusivat soittaa swingiä ja kiersivät sodan loputtua kesäisin Ruotsissa, Erik Lindström toimi kielimiehenä tulkkina. Siellä he kuuntelivat ruotsalaisia mestareita mm. Arne Domnérusta sekä Rolf Ericsonia ja toivat oppinsa syksyisin lahden tälle puolen. Valitettavasti näiltä ajoilta ei ole jäänyt talteen kunnon äänitteitä.

”Toi on mun juttuni”.    

Svengi potkaisi Seppoon 1950-luvun puolivälissä. – Isäni vei minut kuuntelemaan Viihdemuusikkojen big bandin harjoituksia. Kun muut lähtivät tauolle, Valasteen Erkki, Häkä Katz ja Lindsrömin Eki jäivät jammailemaan… ”Ei ole totta, mikä syke – toi on mun juttuni ja tuohon haluan mennä mukaan”. Sillä hetkellä svengi iskeytyi Sepon selkäytimiin ja matka on jatkunut jo yli 60-vuotta.

Erkki Valaste (vas.), Erik Lindström ja Häkä Katz

Tuleva maestro aloitti pianotunnit ja hankki perusteellisen koulutuksen Sibelius-Akatemiassa klassiseen pianoon. – Isäni tarjosi viulua, mutta pidin pääni ja otin pianon. Piano on kokonaisvaltainen soitin, jolla pystyy yksinkin tekemään aika paljon Toisen pääsoittimeni, hanurin opiskelin itse.

Ammattimuusikon ura urkeni vuonna 1964, kun Seppo tuli toiseksi Pohjoismaiden pääkaupunkien välisessä kilpailussa jazzpianossa.

– Tukholmalainen kaveri voitti, Ruotsissa oltiin pitemmällä jazzin saralla. Ensimmäinen palkkioni muusikkona taisi olla 30 mk. Tuntui hienolta; sai soittaa, rahaa ja ruokaa, ranskalaisia perunoita.

Seppo toimi keikkamuusikkona kymmenisen vuotta Dannyn sekä Kirkan kiertueurkurina ja soitti studiomuusikkona muun muassa Juicen ja Baddingin levytyksissä. Yhteistyökumppaneita olivat myös Katri Helena ja M. A. Numminen.

– Ikätovereideni soittama jazz oli siihen aikaan modernia freetä, joka ei purrut minuun. Soitin mieluimmin rockia kuin tangoa. Tanssikeikoilla soitettiin usein ensimmäinen setti jazzahtavia kappaleita, varsinkin jos mukana oli kovia jazzareita kuten Esa Pethman ja Lill-Jörgen Petersen.

Muusikon työn ohella Seppo kävi opettajakorkeakoulun ja valmistui opettajaksi vuonna 1974. Hän toimi luokanopettajana helsinkiläisillä musiikkiluokilla kolmetoista vuotta. – Se vaihe elämässäni oli tärkeä opinahjo esiintyväksi taiteilijaksi, kun siirryin päätoimisesti viihteen pariin.

Seppo Hovi ja Jaakko Ryhänen

Säveltäjä – sovittaja – kapellimestari           

Freelancer-vuodet YLEllä ja MTV:ssä laajensivat Sepon repertuaaria musiikin täysverisenä ammattilaisena. Vahvaa pohjaa töihinsä hän sai myös nuorena käymästään Ylen TV-tuotanto- ja radiolinjan koulutuksesta.

– Säveltämistä olin harrastunut jo opettajana. Tilasin itseltäni kaksi koulumusikaalia koulun tarpeisiin, tekstit kirjoitti kollegani. Ne saatiin telkkariinkin ja esitettiin paljon. Myös kuunnelmasarjan Yhtä köyttä -yhdistyksen musiikki on Sepon käsialaa.

– YLEssä ohjaaja Jyrki Lehtinen pyysi minulta musiikin Pentti Saarikosken esikoiskuunnelmaan Kuikan pelto. Musiikki äänitettiin radion kantanauhalle, ja se on myös Jaakko Ryhäsen levyllä Tapiolan Sinfoniettan jousien soittamana. Sävellykseni ovat yleensä käyttömusaa, paljon mainosmusiikkia.

– Olen opiskellut muiden sävellyksiä, tutustunut ja ihastunut. Sovittanut, kun sovitukseen on ollut tarve, esimerkiksi johonkin tilaisuuteen tai tv-ohjelmaan. Olen aina pyrkinyt viimeiseen asti kunnioittamaan säveltäjän työtä.

Kapellimestarin työt tulivat Sepolle ”pyytämättä ja yllättäen”. – Vuoden 1982 joulun alla ryhmä Helsingin kaupunginorkesterin jousisoittajia pyysi minua johtamaan heidän vappumatineansa 1983. Kapellimestariksi tällaiseen hommaan!

– Asia pyöri päivittäin mielessäni noin kymmenen kertaa aina siihen vappupäivään asti. Jouduin opiskelemaan kovasti, sain apua monilta ystäviltäni, erikoisesti Ossi Runteelta.  Hän on opettanut minua eniten myös TV-työhön. Matinean johtaminen meni jotenkin, vaikka jännitti melkoisesti. Pyydettiin kuitenkin uudelleen, myös muihin orkestereihin.

Helsingin Sanomien pelätty kriitikko Seppo Heikinheimo arvioi kaimansa kapellimestaridebyyttiä: ”Vihdoinkin kunnon vappumatinea… Seppo Hovi osoittautui erinomaiseksi muusikoksi: soitti pianoa kuin hyväkin pianisti, johti rytmikkäästi, elävästi ja vivahteikkaasti. Olisikohan miehestä vaikka vaativampiinkin tehtäviin?” (HS 3.5.1983).

Seppo Hovin jazzmusisointi jäi kiireisinä ”ruuhkavuosina” lähinnä satunnaisiin keikkoihin ja yksityistilaisuuksiin. Hänen musiikissaan on kuitenkin aina säilynyt jazzillinen ote ja sykkivä svengi.

– Vaikka jazz on ollut tärkeä osa elämääni, en ole harkinnut sitä elämäntyönä. Olen kokenut suureksi rikkaudeksi soittaa kaikenlaista musiikkia ja tehdä yhteistyötä Suomen parhaiden taiteilijoiden kanssa eri genreissä. Oli etuoikeus kutsua TV-ohjelmiini haluamiani ihmisiä. Jaakko Ryhäsen kanssa olen tehnyt yhteistyötä jo 33 vuotta, Seppo toteaa.

Seppo, Pentti Lasanen ja Pekka Sarmanto

Suomen PerinneJazz ry – ”Toivejazzit”

Svengi palasi Suomen Jazzlegendan nro 24 elämään tiiviimmin 2000-luvulla. – Perustimme vuonna 2012 Suomen PerinneJazz ry:n, jonka tarkoituksena on perinteisen jazzin ja erityisesti swingin vaaliminen. Mukana yhdistystä perustamassa olivat mm. Pentti Lasanen ja Jaakko Rinne.

– Yhdistyksemme voimannäyttöjä ovat olleet hyvän menestyksen saaneet konserttisarjat. Itsenäisyyden juhlavuotena kunnioitimme kahden konsertin sarjalla 100-vuotiaan Suomen jazzlegendoja teemalla ”Kun syksy saapuu Helsinkiin”.

– Vuonna 2018 aiheena oli ”Lauantain toivotut – Haikeasti svengaten”. Edellinen on Yleisradion vanhin yhä lähetettävä radio-ohjelma. ”Haikeasti svengaten” oli puolestaan legendaarisen musiikkivaikuttaja Paavo Einiön toimittama Radio Ykkösen suosikkiohjelma (1987-95).

Syksyllä 2019 SPJ järjestää konserttikiertueen ”Toivejazzit”, jonka ideana on toteuttaa yleisön toivekappaleet tuoreilla, svengaavilla sovituksilla.

Osallistu sinäkin ehdottamalla lempikappaleesi – voit voittaa lippuja konsertteihin! Ilmoita kolme suosikkisävelmääsi klassisen jazzin saralta ”Toivejazzeihin”! Lähetä vapaamuotoinen viesti suosikeistasi 28.2. mennessä osoitteeseen: toive@suomenperinnejazz.fi. Muista ilmoittaa myös yhteystietosi.

Saatuaan toivottavasti runsaasti kappaletoiveita, orkesteri suunnittelee konserttiohjelmiston ja ryhtyy sovituspuuhiin. Kappaleita saatetaan esittää alkuperäisen tai levytetyn mukaisesti, tai ne voivat saada erikoisenkin käsittelyn. Luvassa on rutkasti nostalgiaa, mutta myös yllätyksiä!

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kahden vapaalipun paketteja vapaavalintaisen paikkakunnan konserttiin! Onnelliset voittajat selviävät maaliskuun aikana.

Konserttipaikat:

Uusi Radion Rytmipojat

–  Ti 15.10.2019 klo 19.00, Tampere, Yliopiston juhlasali, Kalevantie 4,
–  Ke 16.10.2019 klo 19.00, Turku, Konserttitalo, Aninkaistenkatu 9
–  To 17.10.2019 klo 19.00, Lahti,  Konserttitalo (vanha), Sibeliuksenkatu 8
–  Pe 18.10.2019 klo 19.00, Savoy-teatteri, Kasarmikatu 46, Helsinki

Konserteissa esitettävät kappaleet taustoittaa Seppo Hovi ja orkesterina toimii Uusi Radion Rytmipojat: Mikko Pettinen trp, Antti Sarpila cl/sax, Pekka Toivanen sax/cl, Jay Kortehisto trb, Juha Lanu g, Wade Mikkola b ja Thomas Rönnholm d sekä Seppo Hovi p/acc/tarinat.

Takaisin
Translate »