Saksofonisti ja klarinetisti Tapani Rinne vie kuulijan kirjaimellisesti maan syvyyksiin uudella levyllään Under The Ground! Levy juhlistaa Vantaan kehäradan tekemistä ja yhdessä perkussionisti Samuli ”Teho” Majamäen kanssa painuttiin ”maan alle” – levy on nauhoitettu 35 metrin syvyydessä. Tulos on hieno yhdistelmä puhallinsoittimen ja perkussioiden eloisaa ja sytyttävää vuoropuhelua. Kesäkuun alussa oli tilaisuus jututtaa hieman kiireistä, mutta tyytyväistä muusikkoa. Otteita keskustelusta.
Under The Ground vie maanalaisiin maisemiin konkreettisesti; levy on nauhoitettu maan uumenissa. Voiko siis puhua ohjelmamusiikista?
– Under The Ground on jatkoa Intiassa äänitetylle ensimmäiselle duolevyllemme Inside The Temple. Jatkamme Tehon kanssa teemaa, jossa tila toimii ikään kuin kolmantena instrumenttina, Tapani Rinne kertoo.
Projekti kehittyi tilaustyöksi, sillä Vantaan kaupunki innostui asiasta ja tilasi yhtyeeltä äänimaisemia kesällä avattaville Kehäradan asemille. Levyllä nuo ääniatmosfäärit on tiivistetty musiikillisempaan muotoon.
Under The Groundin instrumentaatio on huomiota herättävän suppea; enimmän osan soitetaan vain bassoklarinetin ja marimban voimin – miten päädyit tähän?
– Tällä kertaa halusimme välttää kaikenlaisen musiikillisen eksotiikan, joten jätimme pois sellaiset soittimet, jotka luonnostaan assosioivat johonkin tiettyyn maanosaan tai tunnelmaan. Marimba ja bassoklarinetti tuntuivat neutraaleilta. Jos musiikista löytyy hiven suomalaisuutta, niin se sallittakoon, Tapani selvittää.
Maanalaista maailmaa
Musiikin tutkijana ja sen esittäjänä Tapani Rinne on ennenkin vienyt kuulijoitaan syvyyksiin – hieman kuin Jacques-Yves Cousteau, ranskalainen merivoimien upseeri kuljetti TV-katsojia meren syvyyksiin. Costeau oli tutkimusmatkailija ja tieteilijä, joka tutki merta ja kaikkia vesielämän muotoja, Tapani Rinne tutkii musiikkia ja akustisia ilmiöitä.
Under The Ground vei tekijätkin fyysisesti maan alle. Tapani Rinne pitää sitä mielenkiintoisena ja avartavana kokemuksena, jossa luonnollisesti oli omat haasteensa.
– Vantaan tunnelisto oli omalla tavallaan yhtä kiehtova ja uniikki kohde kuin Intian sakraalit paikat. Akustiikan perässähän me sinne menimme ja oli hyvä todeta, että idea toimi myös käytännössä, Tapani sanoo.
Vaikeuksiltakaan ei täysin vältytty projektin aikana, mutta se kuuluu asiaan. Esimerkiksi noin +4 -asteinen lämpötila oli puusoittimille – ja soittajille! – melkoinen haaste.
RinneRadion kuviossa ambient ja vastaavat tyylisuunta olivat tärkeitä. Tapanin mukaan tämä ei ole taakse jäänyttä aikaa nytkään.
– Teimme tilallista akustista musiikkia, eli ambientista voi puhua tässäkin yhteydessä.
RinneRadiollakin olemme tekemässä uutta musiikkia, johon termi jossain määrin edelleen soveltuu, monessa harjaantunut muusikko ja säveltäjä täsmentää.
Yhteistyötä Teho Majamäen kanssa kokenut musiikin ammattilainen pitää erittäin onnistuneena.
– Yhteistyö on ollut hedelmällistä. Teho on voimakas persoona, joka vahvalla läsnäolollaan saa musiikin elämään hetkessä, Tapani Rinne sanoo.
* * *
Tapani Rinne on erittäin tuottelias ja monipuolinen säveltäjä, sovittaja ja puhallinsoittaja. Tästä pääsee hyvään käsitykseen tutustumalla levytysantologiaan, jossa on mm. perinteikästä jazzia, ambientia, folklorea, joikuja (Wimme Saari), kokeilevaa musiikkia (Iro Haarla) ja jopa hengellisten laulujen uusia tulkintoja (Enkeli taivaan, Heinillä härkien).
RinneRadion, Tapani Rinteen kukaties tunnetuimman bändiprojektin, toiminta on myös hyvin dokumentoitu levyille. Under The Ground on erinomaista jatkoa tälle hienolle sarjalle.
Lisää aiheesta: RinneRadion Airo (https://www.youtube.com/watch?v=ojJtubwlGlU) ja puolidokumentaarinen video Under The Ground-levyn teosta, Tapani Rinne ja Samuli ”Teho” Majamäki louhivat säveliä Kehäradan tunneleissa: https://www.youtube.com/watch?v=HlNB2iM0CtE.