Sisaruksilla riitoja Zappan taiteellisesta perinnöstä

Kuvat: Osku Rajala & Matti Laipio

15.07.2016 16:18


Zweezil Zappa soittamassa isänsä säveltämää musiikkia. (Osku Rajala)

Perhe on pahin. Tämän on myös kokenut Porissa torstaina esiintynyt Zweezil Zappa, joka on riitautunut sisarustensa kanssa heidän isänsä Frank Zappan taiteellisen perinnön hallinnasta. Kiistasta on seurannut sekin, että Dweezil joutui vaihtamaan pitkään käyttämänsä Zappa Plays Zappa-esitysnimityksen.

Frank Zappa kuoli 1993. Hänen kuolemansa jälkeen häneltä jääneen musiikillisen varannon hallinnointiin perustettiin perhesäätiö, jonka toimintaa johti kovalla otteella leski Gail Zappa. Hän puolestaan laskutti reippaasti Zweeziliakin Zappa Plays Zappan käytöstä esiintymisissään.

Gail puolestaan menehtyi viime syksynä, minkä jälkeen säätiön johtoon asettuivat Ahmet ja Diwa Zappa, jotka puolestaan ryhtyivät heti monottamaan veljeään mm. kieltämällä Zappa Plays Zappan käytön ja samoin vaatimalla korkeampia esityskorvauksia Frank Zappan kappaleiden esittämisestä. Samanlaisia vaatimuksia korotetuista korvauksista säätiö on pitkään vaatinut muiltakin Zappan musiikkia esittäneiltä, tosin tuloksetta.

Nämä vaatimukset eivät mitenkään silti estäneet Dweezilia soittamasta Porin Lokkilavalla pelkästään isänsä sävellyksiä etupäässä 1960-70- luvuilta. Keikan jälkeen Dweezil oli tosin aika harmissaan teknisen laitteiston reistailuista keikan aikana

– Kyllä se rassasi, kun koko ajan piti olla varuillaan, hän totesi lavan takana.

Kesäkuussa tuli kuluneeksi 50 vuotta Frank Zappan ja Mothers of Inventionin Freak Out esikoisalbumin julkaisemisesta. Ainakin USA:ssa Zweezil on heinäkuun alun keikoillaan esittänyt useitakin tämän albumin kappaleita.

Porissa ei näin käynyt, vaan ko. albumilta kuultiin vain yksi kappale. Miksi näin?

– Ajattelin, että monet tuon levyn kappaleista ovat vahvasti tekstipainotteisia eivätkä ne välttämättä avaudu ulkomaalaisille kuulijoille.

Freak Out oli aikanaan käänteentekevä rock-albumi paitsi musiikillisessa avantgardistisuudessaan myös monien tekstien vahvojen yhteiskunnallisten kannanottojen takia. Tosin kannanotot olivat useimmiten verhottu vahvaan satiiriseen kääreeseen.

Onko Freak Out menettänyt ajankohtaisuutensa?

– Ei todellakaan, mietipä mitä USA:ssa on tapahtunut viime aikoina. Levyllähän käsiteltii mm. Wattsin rotumellakoita, joihin johtaneet syyt ovat edelleen pitkälti olemassa.

Freak Outin lisäksi Dweezilin ohjelmistossaan retroamia albumeja ovat olleet mm. Roxy & Elsewhere sekä Apostrophe(!).

Kaksi kitaristia kahdelta sukupolvelta: John McLaughlin ja Zweezil Zappa (Matti Laipio)

Kaksi kitaristia kahdelta sukupolvelta: John McLaughlin ja Zweezil Zappa (Matti Laipio)

Entä mitä jatkossa? Olisiko esimerkiksi woo wop-henkinen Ruben and The Jets mahdollista kuulla sinun tulkintana?

– No jaa, hauska ajatus, mutta se ei ole kovin helppo juttu ainakaan tällä kokoonpanolla, sillä, sillä meillä ei kaikkia sen toteuttamiseen tarvittavia laulajia.

Keikan jälkeen jälkeen Dweezilin kanssa tuli lavan takana juttelemaan hänen jälkeensä esiintynyt John McLaughlin, joka kertoili omista Frank Zappa-muistoistaan.

Kiusaako sinua, että monet haluavat jutella sinun kanssasi ennenkaikkea isästäsi kuin sinusta?

– Ei suinkaan, kyllähän minunkin musiikissa isäni on jatkuvasti läsnä. Stäpaitsi ihan kuulla millaisia kokemuksia isänin tuntevilla on ollut hänen kanssaan.

Takaisin
Translate »