UrJazzin fuusio on meditatiivista sekä energistä

Kuvat:

25.05.2010 07:10

UrJazz

Urja tarkoittaa energiaa ja UrJazz koostuu kuudesta muusikosta, jotka ovat soittaneet yhdessä vuodesta 2009. Bändin johdossa on opettajakoulutuksen saanut espanjalainen sopranosaksofonisti Mariano Abello, joka asuu nykyisin perheensä kanssa Katmandussa.

Tablasoittaja Navaraj GurungErityistä tälle ryhmälle on uuden ja vanhan sekä lännen ja idän sekoittaminen. Bändissä soittaa jo kolmekymmentä vuotta isänsä jalanjälkiä seurannut Navaraj Gurung. Tämä tablan soittaja synnyttää rytmejä, joita ei ole normaalisti yhdistetty jazziin, vaikka fuusiojazzista puhutaankin.

Toinen bändin eksoottisista soittimistä on chaturangi, 22-kielinen soitin, jossa länsimainen kitara ja sitar lyövät kättä. Roshan Sharma, joka taitavasti saa soittimestaan monipuolisia sointuja, on taitava hindustanmusiikin soittaja, jolta sujuu myös blues-soitanta.

Perinteisemmältä puolelta löytyy basisti Ishan Khadka, jonka tuimat bassosoundit sopivat niin läntisillä tai itäisillä mausteilla soviteltuihin kappaleisiin. Bishwa Nepali laulaa matalalta pienestä koostaan huolimatta ja sukeltaa äänenstä kanssa aaltoileviin sointeihin tavalla, joka saa ihmettelemään, mistä syntyy tuollainen ääni niin nuorella. Bändin kuopus on 19-vuotias Kismat Shrestra, joka soittaa rumpuja.

ChaturangiKuusihenkisen orkesterin nepalilaiset soittajat ovat monet syntyneet muusikkoperheisiin ja perehtyneet soittimiinsa jo pienestä pitäen. Varsinkin tabla ja chaturangin taitajien takana on vuosien opiskelu.

Fuusio tämän Katmandu Jazz Konservatorion helmen kohdalla tarkoittaa rytmien sekoittelua, flamencon, modernin jazzin ja hindustanperinteen värikästä sekoittelua.

Kun Mariano Abello aikoinaan kuuli hindustanmusiikkia ensimmäisen kerran, hän sanoi, että kaikki biisit kuulostivat samalta. Asiaan vihkiydyttyään hän alkoi digata musiikkityyliä, jonka omaksumiseen menee pitkä aika.

UrJazz on näkemisen arvoinen ryhmä, jonka parasta antia on meditatiivisuus, mutta myös muuntautumiskykyisyys – ja aina yllätyksellinen.

Bändi soittaa 27. toukokuuta Club Libertéssä, kello 21 alkaen. Lisätietoja: www.clubliberte.fi

Lisätietoja bändistä löytyy: www.nepal.fi

UrJazzin on tuottanut Suomeen Suomi-Nepal -seura ulkoasian ministeriön viestintä ja kehityskasvatus tuella.

Musiikkityylit sekoittuvat saman katon alla

Kun Katmandun jazz-konservatorio avattiin vajaa kolme vuotta sitten, oli se noin kahden vuoden suunnittelun ja yhteensattumien summa. Tämä yksityinen musiikkilaitos keskittyy opetuksessa rautaiseen ammatilaisuuteen. Nepalin pääkaupunki sai liepeilleen koulun, jossa nuoret voivat harrastaa ja aikuiset opiskella ammatin.

Mariano AbelloKoulun henki ja yksi perustajista on Mariano Abello, 34-vuotias espanjalainen jazz-muusikko, joka on opiskellut ja konsertoinut ympäri maailmaa. Vuonna 2005 hän saapui viettämään vuorotteluvapaavuottaan veljensä luokse Nepaliin ja jäi sille tielleen.

Kokenut musiikko sai pian tuntumaa Katmandun ainoaan tunnettuun jazz-tapahtumaan, Jazzmanduun. Eri vaiheiden jälkeen Mariano myös alkoi opettaa.

– Yhtäkkiä tapasin kaikenlaisia muusikoita ja tajusin, että haluan perustaa musiikkikoulun. Olen itse saanut apurahoja ja halusin siirtää eteenpäin hyviä kokemuksiani.

– Puhuin ystävälleni ja tämä innostui ideasta, sillä hänellä oli rakennus jo valmiina.

Tilaisuus tuli melkein yllätyksenä. – Sanoin, että idea on hyvä, mutta tarkoitatko, että aloitamme heti?

Mariano pani kaiken kokemuksensa ja säästönsä likoon. Hän suunnitteli rakennuksen korjauksen musiikkikoulutarpeisiin. Tilaan tuli 200-paikkainen  auditorio, laatusoittimia ja studiomahdollisuudet. Musiikkipedagogina hän myös rakensi sisällöt, eli opetussuunnitelmat.

Eikä tässä kaikki, jostain oli myös saatava opettajat!

Hyvä soittaja ei aina hyvä pedogi

Saatuaan tuntumaa paikallisiin soittajiin, oli pian selvää, että heiltä puuttui musiikkikoulutus.

– Kun tulin Nepaliin, huomasin, että monet paikalliset muusikot pystyivät soittamaan länsimaistakin musiikkia tosi hienosti ja ammattitaidolla. Mutta he tekivät sitä korvakuulolta. Monet taisivat jonkin instrumentin, mutta eivät olleet muusikkoja eivätkä osanneet opettaa.

Pian Mariano kuitenkin haali kokoon joukon erittäin lahjakkaita muusikonalkuja, jotka hän itse koulutti oman koulunsa käyttöön.

– Suomessakin ymmärretään miten tärkeä musiikkiopetus on. Nepalissa on tämä asia kokonaan jäänyt huomiotta. Monista musiikkikoulusta puuttuu opetuksen suunnittelu. Avasimme Nepaliin ensimmäisen musiikkiyhteisön, jossa myös opetetaan opettamista.

Työ on intohimoni

Katjazz-konservatoriossa opiskelee tätä nykyä noin 200 nepalilaista. Koulussa voi myös suorittaa tutkinnon musiikin tuotannon eri aloilta: musiikin tekeminen, opettaminen ja audiotuottaminen.

Mariano myöntää, että kyseessä on eliittikoulu, koska vuoden mittainen kolmen jakson muusikkokoulutus maksaa noin 350 euroa. Mutta samalla hänen näkemyksensä on, että konservatorio on ainoa laatuaan Etelä-Aasiassa.

– Tarvitsemme hyvää markkinointia ja lisää opiskelijoita Bangladeshista ja Intiasta. Matkustan usein ympäri Aasiaa ja luon kontakteja. Lisäksi haluan kehittää muita projekteja koulun ylläpitämiseksi ja jatkuvuuden turvaamiseksi.

Vaikka vieläkin konservatorio tuottaa ehkä enemmän kuluja kuin tuloja, Mariano näkee tulevaisuuden mahdollisuutena. – Työ on intohimoni ja siihen liittyy oma filosofiani siitä, että kovasti työtä tekemällä voi tulla hienoja onnistumisia.

Yhteistyötä yli rajojen

Jazz on Marianon mukaan yleensä edistyneimpien muusikoiden laji. Usein siihen päädytään eri musiikillisten kokeilujen kautta. Konservatoriossa ei tuijoteta yhteen musiikkilajiin, vaan siellä voi opiskellan länsimaista klassista, rokkia tai hindustanilaista kansanmusiikkia.

Sen lisäksi, että hän on onnistunut saamaan oman vierailuohjelmansa kautta ulkomaisia muusikoita opettamaan tietyksi jaksoksi konservatorioonsa, Mariano hankkii tukea vähävaraisille lahjakkaille muusikonaluille. Tällä hetkellä apurahalla opiskelee noin 30 nepalilaista ja osa heistä on dalitteja eli niin sanottuja kastittomia.

Marianon ansiota on, että musiikkilajit hauskasti löytävät toisensa. – Perinteinen hindustanmusiikki ja jazz perustuvat molemmat hyvin pitkälle improvisaatioon. Saman katon alla on nyt mahdollisuus sekoittaa musiikkilajeja keskenään ja risteyttää eri kulttuureja!

– Yritän edelleen hankkia koululle lisää rahaa, jotta voimme pitää yllä opetustoimintaa jatkossakin. Itse näen itseni tulevaisuudessa taustalla, kunhan vain saamme tämän konseptin pysyvästi toimimaan.

Teoriaopetuksen ohella Mariano keskittyy myös bänditoimintaan ja konsertteihin, ja toivoo, että sähkökatkot loppuisivat ja Nepalin poliittinen tilanne tasaantuisi.

 

 

Takaisin
Translate »