Raabe ei ole vielä ehtinyt Suomeen. Viime syksynä hänellä oli muutama konsertti Ruotsissa, mutta liput myytiin loppuun ennen kuin ehdin järjestää matkaa sinne. Tämän vuoden puolelle on Raabelle bookattu lähes sata esiintymistä, pääasiassa Saksassa. Konsertit ovat olleet lähes poikkeuksetta loppuunmyytyjä.
Hyppäsin viime viikonloppuna sinivalkoisille siiville ja lensin Düsseldorfiin. Halpalentoyhtiöiden puristuksessa kansalliset toimijamme ovat joutuneet pudottamaan hintojaan. Saksan keikan heittää lyhyelläkin varoitusajalla jopa satasella.
Sain peruutuslipun Wuppertalin Historische Stadthallen konserttiin 15.1. Wuppertal on puolen tunnin junamatkan päässä Düsseldorfista. Kaupungintalo on varsin vaikuttava rakennus, Grosser Saaleen mahtuu 1500 henkeä. Juhlistin konserttia nauttimalla tasokkaan buffeen ennen showta samassa rakennuksessa olevassa tyylikkäässä ravintolassa.
Pokerikasvoinen Max Raabe on kyllä maineensa veroinen. Kaksi vajaan tunnin settiä kestänyt konsertti sisälsi huolella valittuja 1920- ja 30-lukujen elokuva- ja iskelmämusiikin hittejä, jazziakaan ei unohdettu. Laulut soljuvat tuoreina ja ajattomina kuin 80 vuotta sitten niiden kantaesitysten aikoihin. Orkesterin timing ja svengi ovat kohdallaan, helmenä upea viulisti Cecilia Crisafulli.
Baritoniääninen maestro ja 12-jäseninen Palast-orkesteri ovat hioneet tuotteensa; “Küssen Kann Man Nicht Alleine” täydellisyyttä hipovaksi. Esiintymisasuina aikakauden tyyliin sopivat smokit. Myös yleisöstä suurin osa oli pukeutunut juhlavasti. Viileä Fred Astaire – look sopii mainiosti Raabelle. Hän esitteli itse kappaleet hauskasti.
Max Raabe (Matthias Otto) on syntynyt 12. joulukuuta 1962 Lünenissä, Westfalenissa. Hän kiinnostui koulussa kolmannella luokalla Richard Wagnerista ja Beethovenista. Innostus laajeni sittemmin vanhempien levykokoelmaa kuuntelemalla 1920- ja 30-luvun saksalaiseen tanssi- ja schlager-musiikkiin. Vanhoissa tv-ohjelmissa näkemänsä kuuluisa Comedian Harmonists lienee myös yksi Raaben esikuvia Palast orkesterin synnyttämisessä.
Berliiniin muutettuaan Raabe aikoi oopperalaulajaksi. Rahoittaakseen opintojaan hän perusti opiskelijatovereittensa kanssa Palast Orkesterin vuonna 1986. Se tuli pian tunnetuksi Berliinissä. Vuonna 1992 Raabe sävelsi kappaleen “Kein Schwein ruft mich an”. Sävellys “räjäytti pankin” ja loppu on historiaa. Menestys on vienyt Raaben Shanghain, Moskovan, Tokion huippulavoille sekä kolme kertaa New Yorkin Carnegie Hallin estraadille.
Martti Koljonen