Tämä monien miljoonien dollareiden projekti ratkaisee myös samalla esiintymistilakysymyksen, jota trumpetisti Terence Blancard, hänen vaimonsa ja managerinsa Robin Burgess ovat ajaneet konserttien ja koulutuksellisien tilaisuuksien pitämisen mahdollisuuksien parantamiseksi. Museoon tullaan liittämään Louisianan State Museumin tiloissa nykyään olevat kokoelmat vanhoja jazz äänitteitä ja Louis Armstrongin ensimmäinen kornetti. Burgess arvioi, että uuden esiintymispaikan saaminen on merkittävä edistysaskel ja toteaa samalla, että “tällainen korkeatasoisen esiintymispaikka tulee varmuudella kiinnostamaan sekä jazzharrastusmatkailua että satunnaisia ohikulkijoita New Orleansissa”.
70-vuotias Blue Note
Blue Note levy-yhtiö täytti 70 vuotta 6. tammikuuta. Jürgen Overkott haastatteli Michael Cuscunaa, joka on toiminut pitkään yhtiön tuottajana. Kyllä vaan, Blue Note on konservatiivinen yhtiö siinä mielessä, että sen juuret ovat syvästi perinteisessä afronamerikkalaisessa musiikissa, sanoi Cuscuna. Sillä, joka on yhtiön johdossa, täytyy olla sekä hyvä musiikillisen alan tuntemus että omata liikkeenhoidon taidot. Hänen mielessään on Norah Jones, jonka ensimmäisen albumin myynti ylitti 20 miljoonan rajan tänään (6.1.08). Hän puhuu omasta intohimostaan jazzmusiikkia kohtaan ja miten tärkeänä hän pitää levykansien taiteellista vaikutelmaa. Hän luonnehti tärkeäksi myös ääniteknillisten asioiden hoitoa ja kiitteli Rudy van Gelderin roolia tämän alueen vastuullisesta työstä. Hän mainitsi myös hienona tapauksena sen kun hän pääsi tapaamaan Alfred Lionin, joka on toinen Blue Note yhtiön perustajista. Hänen mielessään oli myös yhtiön tilan heikkous 1970-luvulla ja muisti hyvin jälleennousun vuonna 1985. Hän muisteli myös hard bopin syntyjä ja tämän päivän soul jazzin läpimurtoa ja kuinka internet on mullistanut musiikin teollisena tuotannonalana.
Knitting Factory
Kuuluisa jazzklubi New Yorkin Manhattanilla, Knitting Factory, on sulkenut ovensa, kertoo New York Timesin toimittaja Ben Sisario. Klubi avattiin East Houston Kadulla vuonna 1987. Sitä pidettiin pitkän aikaa New Yorkin johtavana avantgarde musiikin esittämispaikkana. Siellä kohtasivat yhtä lailla punk, taiteellinen rock kuin kokeileva uusi musiikki. Viimeiset neljätoista vuotta klubi toimi TriBeCa:llac (“Triangle Below Canal Street.”) Manhattanilla missä viimeiset esitykset näkivät päivänvalon uuden vuoden aattona. Tietojen mukaan suunnitelmissa on avata klubi uudestaan toukokuussa pienessä paikassa Williamsburgissa, Brooklynin puolella. Klubin perustaja Michael Dorf avasi uuden, City Winery, klubin samana iltana. Se sijaitsee Varcik Streetillä South Villagessa Manhattanilla.
Jazzaiheiset äänestykset
Saksalaisen Der Spiegel lehden verkkosivut asettavat kyseenalaiseksi jazzin äänestystuloksien luotettavuuden. Pelkästään Down Beatin ylläpitämät äänestykset ovat harhaanjohtavia, jos verrataan lukijakunnan äänestystuloksia vastaavaan kriitikkokunnan äänestystuloksiin. Down Beatin 117 jäsenisestä raadista vain noin viidennes on Amerikan ulkopuolisista maista ja vastaavasti luultavasti noin 90 prosenttia äänestyksiin osallistuvista kansalaisista on yhdysvaltalaisia. Vain harvoilla eurooppalaisilla muusikoilla on mahdollisuus tulla listatuksi, poikkeuksena tästä voisi olla ECM levy-yhtiön kautta työskentelevät ja sellaiset muusikot, jotka ovat tehneet uransa USA:ssa kuten Toots Thielemans tai Joe Zawinul. Esbjörn Svensson oli poikkeus vuonna 2008, kuten myös Barbara Dennerlein tai WDR Big Band. WDR ehkä suurimmaksi osaksi siksi, että yhtye teki yhteistyötä sellaisten yhdysvaltalaisten muusikoiden, kuin Maceo Parkerin, Michael Breckerin ja Joe Zawinulin kanssa.
Referoitu Jazzinstitut, Darmstadt, artikkeleista www.jazzinstitut.de