Vilna 12.10.2018
Torstaista sunnuntaille kestävä neljäpäiväinen vuosittain järjestettävä Vilnius Jazz käynnistyi 31. kerran Liettuan pääkaupungissa Vilnassa 11.10. Jazz-tapahtuman konsertit pidetään kahdessa kaupungin keskusta-alueella sijaitsevassa esiintymispaikassa. Venäjän Draamateatteri on varsinaisten konserttien pitopaikka ja Jazz Cellar 11 -klubissa ilta tiivistyy vapaisiin jameihin torstaista lauantaille.
Jokaisena iltana voidaan kuulla kahta eri orkesteria ja sunnuntaina iltapäivällä kuullaan lisäksi erillinen Vilnius Jazz Young Power 2018 -teeman konserttisarja, jolloin neljä paikallisista nuorista soittajista koostuvaa yhtyettä kilpailee Juryn ja yleisön valitsemasta Diploma of Grand Prix -palkinnosta.
Ennen torstai-illan konsertteja Vilnius Jazz tapahtuman pääorganisaattori Antanas Gustys esitteli syyskuun alussa ilmestyneen Francesco Martinellin editoiman The History of European Jazz -kirjan. Kirja on kirjoitettu kerronnalliseen tyyliin ja siinä jazzia esitellään maittain.
Jokaisen artikkelin on laatinut kunkin maan jazz historia -asiantuntija, joka sovittaa musiikin oman maansa kulttuurin maisemaan, keskustelee kehitysyhteistyönsä vaikuttavimmista henkilöistä viitaten joskus kansallisessa kielessä esiintyvillä ilmauksilla tarkoitetulla tavalla.
Israelilaiset avasivat konsertit
Festivaalin avaus käynnistyi Draamateatterissa israelilaisvoimin, kun ensimmäisenä esiintyjänä lavalle nousi Shai Maestro Trio. Uusia nimiä putkahtaa aina esille, kun liikkuu ulkomaisilla festivaaleilla. Pianisti Shai Maestro oli ainakin itselleni tuntematon nimi ennen tätä konserttia. Pitkään jo New Yorkissa asunut Shai Maestro perusti trionsa vuonna 2010 kahden myös New Yorkissa vaikuttavan, perulaisen basistin Jorge Roederin ja israelilaisen rumpalin Ziv Ravitzin. Ennen oman trionsa perustamista hän soitti hyvin tunnetussa Avishai Cohen Trion maailmankiertueilla ja soitti triossa vain kuukausi sitten tuuraajana Pariisin konsertissa.
Shai Maestro Trio äänitti neljä albumia ja liikkui maailmalla soittaen jopa 80 konserttia vuodessa. Vilnassa trio oli juuri sopivasti Euroopan kiertueella julkistamassa syyskuun lopussa ilmestynyttä Maestron ensimmäistä ECM-levyään The Dream Thief yhtyeen johtajana ja kokoonpanokin oli nyt täysin israelilainen. Lavalla olivat levyllä rumpuja soittava nuorukainen Ofri Nehemya ja Jorge Roederin oli korvannut kontrabasson varressa kokenut Barak Mori.
Vaikka Shai sanoikin konsertin alussa, että ”meillä ei ole valmiiksi kirjoitettua kappalelistaa, minkä perusteella etenisimme, niinpä aloitamme soiton improvisoimalla ja katsotaan sitten mitä saamme aikaan”.
Joka tapauksessa setin peruspohjana oli varmasti uuden levyn sisältö, mutta konserttitilanteessa tulkintoja löytyy monenlaisia. Voisi sanoa, että trio ei alkuun oikeastaan yllättänyt millään muotoa, eikä ainakaan itseäni herätellyt mitenkään pianotrion perinteisestä ilmaisutavasta poikkeavalla tavalla.
Täytyy myöntää, että itselläni oli hieman ennakkoluuloinen etukäteisvisio siitä mitä tästä seuraa. Luulo ei ole tiedon väärtti ja ennakkoasenne oli itselläni vääränlainen.
Kaunis pianotrion ilmavan melodinen ja henkevä lähestymistapa jazziin vallitsi alussa enkä oikein löytänyt mitään erityspiirrettä, mikä olisi erottanut Shai Maestron trioa moninaisista muista vastaavista kokoonpanoista.
Lähtökohtaisesti kuljettiin pianistin vetovastuulla perinteiseen tapaan. Konsertin edetessä aloin itsekin herätä todellisuuteen, ajatukset alkoivat muuttua, trion työskentely alkoi todella maistua ja tuntua kiinnostavalta. Lopulta kiinnekohdat tiivistyivät ja soitosta löytyi aivan upeita yksityiskohtia. Ensimmäisenä kuultu, The Dream Thief -albumin kappale The Forgotten Village, alkoi pianistin hitaalla, varmaan monta minuuttia kestäneellä, siistin puhuttelevalla avauksella. Soiton edetessä hitaasti nouseva soitannollisuus alkoi avautua ja äityi hienoksi keskusteluksi pianon ja rumpujen välillä.
Keskusteluyhteydessä syntyi iloisen näyttävä ja tarkka yhteensopiva vuorovaikutus Shain seuratessa ilmeikkäästi Ofrin rumpujen valtavan rytmikästä naputtelua, se oli suoranaista taituruutta, soittoa eikä mitään ylenpalttista nopeaa hakkaamista.
Soittajilla tuntui olevan henki päällä. Siitä kertoi heidän keskinäiset ilmeet ja hymyily, mistä huomasi soittajien löytäneen toisensa omassa henkisessä hienostuneessa yhteydessään, heillä oli kivaa ja soitto kulki mennen tullen sellaisessa hurmiossa, mistä ei voinut olla pitämättä.
Hebreankielisen kappaleen Gal, mikä tarkoittaa aaltoa, Shai oli omistanut Israelissa asuvalle basisti sisarelleen. Shai kertoi heidän soittaneen edellisenä päivänä Budapestissa jokilaivalla ja sen pieni keinunta soiton aikana tuntui sopivan oikein mainiosti tilanteeseen.
Kappale avautui rumpujen kautta rytmikkäästi ja rennon vaivattoman näköisellä Ofrin rumpujen ja symbaaleiden virheettömällä tapailulla, siis todellisella rumpujen soitolla. Perusrehellinen soitto muuttui jännittäväksi, uusien tuoreiden tuulien vietävänä kuulijana ihastus alkoi muuttua äimisteleväksi hämmästelyksi. Triosta ryöpsähti esille ennen kokemattomalla tavalla poikkeavia piirteitä, täysipainoinen tunnelma, aktiivisesti toimiva vuorovaikutteisuus ja teknisesti taitava yhteissoitto tekivät kokonaisuudesta haltioituneen kuunteluelämyksen.
Myös kontrabasisti lippalakkipäinen taituri Barak Mori pääsi oikeuksiin kappaleessa Paradox. Shain lähetettyä pianolla vaikuttavaa aloitussanomaa tarttui Barak jouseen tehden erikoisia vaihtelevan pitkiä ja raastavia vetoja hetken yksin kunnes soitto siirtyi takaisin Shain temmellyskentälle. Ofri oli koko ajan herkkänä kuuntelijana mukana toimittaen hetkittäisiä välihuomautuksia rumpujen kalvoilta ja symbaaleita tapaillen tarkasti ja efektiivisen jylhästi juuri oikea-aikaisesti. Vaihtelevan monipuolinen keskustelu ja soittajien keskinäiset kysymys-vastaus tulkinnat jauhoivat pikkusuolaista leikittelyä yhä uudestaan tartuttaen hienon hienot nyanssit kuulijan korvaan omalla lumoavalla tavallaan.
Shai Maestro Trion kuuleminen herätti kymmenien kertojen pianotriojen kuulijan uuteen taianomaiseen maailmaan kuten Esbjörn Svensson aikanaan yli 10 vuotta sitten. Jännitys, kauneus, taitavuus, älykkyys, äänien soinnikas kypsyys, iloinen esiintymistyyli olivat niitä ilmiöitä, mitkä saivat yleisön seisaaltaan antamaan suosionosoitukset tämän trion esityksen loputtua.
Valtavien taputusten saattelemana trio soitti vielä lisänumerona kappaleen, mikä lähti liikkeelle Barak Morin bassottelulla ja jatkui sitten kaikkien hyräilyllä, mitä Shai yritti vielä saada yleisön tekemään mukana. Kertakaikkisen mahtava tunnelma vallitsi Draamateatterin salissa kolmikon poistuessa lavalta noin puolitoistatuntisen setin päätyttyä.
31. Vilnius Jazz 11.–14.10.2018
19.00 Russian Drama Theatre
Shai Maestro Trio (IL): Shai Maestro – p, Barak Mori – db, Ofri Nehemya – dr.