Celebrating the Universal Music of Hermeto Pascoal

Kuvat: Olli Sulin

16.07.2019 12:21


Mariana Zwarg Sexteto Universal sunnuntai-iltana Poriljongin lavalla

Brasilialaista säveltäjää, sovittajaa, tuottajaa ja multi-instrumentalistia Hermeto Pascoalia (s.1936) on tituleerattu ”taikuriksikin”, sillä hänen soitinarsenaalinsa, erilaiset kieli ja kosketinsoittimet sekä puhaltimet, ei liity välttämättä pelkästään tuttuihin instrumentteihin, vaan usein hänen soittopeleihin kuuluu erilaisia välineitä ja esineitä kuten kannuja, pannuja ja leluja jne.

Brasilian musiikkielämässä tunnetaan monipuolisena hahmona. Parinkymmenen omien levytyksien lisäksi hän on uransa aikana esiintynyt kymmenillä muiden artistien levyillä rivisoittajana.  Varsinaisesti kansainvälistä huomiota hän sai kuitenkin soittaessaan kolmella itse säveltämällään kappaleella Miles Davisin vuoden 1971 Live-Evil -albumilla. Keskityttyään omiin yhtyeisiinsä 1970-luvun loppupuolelta lähtien Pascoal on kiertänyt maailman jazz-festivaaleilla.  Pori Jazzissa hän esiintyi muuten kahdesti septettinsä kanssa vuonna 1984, jolloin Kirjurinluodon lavalla sattui olemaan ensi kertaa myös Porissa tuolloin esiintynyt Miles Davis.

Poriljongin lavalla kuultiin eilen sunnuntaina 14.7.2019 eräänlainen ”tribuutti Hermetolle”. Esiintymässä ollut Mariana Zwarg on Hermeton kummilapsi ja hänen pitkäaikaisen luottobasistinsa Itiberê Zwargin tytär.

Yhtyeen johtaja Mariana Zwarg toimi juontajana myös soiton ohessa.

Näin ollen musiikki on ympäröinyt Marianaa pienestä pitäen. Hermeto on kertonut: ”Musiikki, jota soitamme tänä päivänä, on maailmanlaajuista musiikkia, koska se koostuu erilaisista vaikutteista, soitamme kaikkea, mutta emme kaupallista muodin mukaista aikakauden ohjaamaa musiikkia.”

Vaikka Marianan monikansallinen yhtye Sexteto Universal (BRA/DK/GER/FR/FIN) onkin kooltaan samaa luokkaa Porissa esiintyneen Hermeton johtaman Brazilian Bandin kanssa, niin säveltäjänä, sovittajana ja erityisesti puupuhallinsoittajana hän ei kuitenkaan pyrkinyt ”peesaamaan” omassa musiikissaan suoraan yksi yhteen Hermeton musiikillista pohjaa, vaan loihti jotain uutta yleismaailmallisten kulttuurien musiikista ammentamaansa ja jazzin perinteeseen sopivaa houkuttelevaa tuoretta ilmaisua.

Ricardo Sá Reston oli paljon esillä bassonsa kanssa.

Pelkästään sekstetin soittajat ovat omiaan osoittamassa yleismaailmallista yhtenäisyyttä maailman kansalaisina, sillä yhtyeen jäsenet tulevat viidestä eri maasta, Brasiliasta, Tanskasta, Saksasta, Ranskasta ja mukana on myös yksi suomalainen, perkussionisti Sami Kontola, joka on asunut viimeiset 10 vuotta pääasiassa Brasiliassa.

Musiikillisesti yhtye seikkailee brasilialaisten musiikkityylien, maailmanmusiikin (mitä se sitten onkin) ja jazzin risteytyksestä. Tuloksena on tanssillista ja inspiroivan iloista taianomaista musiikkia. Mariana itse kertoi, että ”he aloittivat tämän projektin 2016 ja silloin ajatuksena oli tehdä vain yksi kiertue, koska olemme multikansallinen yhtye ja meidän välillä on valtameri ylitettävänä.

Homma on kuitenkin jatkunut ja teemme edelleen vuosittain kiertueita Etelä-Amerikassa ja Euroopassa. Projekti lähti liikkeelle Hermeton musiikin pohjalta, mutta nykyään musiikin sisältö on puoliksi Marianan omaa sävellystuotantoa”.

Kun esitykseen pääsi kunnolla sisään, niin se alkoi maittaa. Kaikesta huomasi, että soittajat olivat kiinteästi nivoutuneita yhteisen musiikkielämyksen luomiseen. Kaikilla omilla osa alueillaan musisointi kulki mallikkaasti soittajien kesken yhteen. Mariana johdatteli konsertin kulkua innostuneena soittaen itse huiluja ja sopraanosaksofonia. Vokalisti Mette Nadja Hansenin äänenkäyttö kiipesi välillä yllättäviin sfääreihin.

Kaksikymmentä vuotta yhteistä musiikkitaipaletta Marianan kanssa tehnyt viisikielistä bassoa soittanut Ricardo Sá Reston sai paljon elintilaa setin aikana. En muista aikoihin kuulleeni basson soittoa solistisena instrumenttina niin paljon yhden konsertin aikana kuin nyt. Kun en paremmin tunne kielisoittimien rakenteellisia eroja, niin basso oli ilmeisesti varustettu puolittain kitaraksi paksummin kielin, koska Ricardo soitti sitä kuin kitaraa, mutta äänitaajuus oli bassomainen. Yhteistyö pianisti Johannes von Ballestremin kanssa oli myös mielikuvituksellista.

Ranskalainen rumpali Pierre Chastel sai myös yhden pitkän soolon näyttää taitojaan. Sami Kontolan edessä oli pöytä, missä oli iso joukko erilaisia helistimiä kippoja, kuppeja, tamburiineja ja muita erikoisia esineitä, joita hän vaihteli tilanteen mukaan taikoen taustalle omalaatuisia värikkäitä äänimuodostelmia.

Vaikka ilma illan aikana kylmeni kalseaksi ja penkillä istuessa kylmyys alkoi kangistaa, niin esityksen leppeän lämpöinen tunnelma piti mielenkiintoa yllä. Konsertin edetessä yhdistelmä musiikin erilaisia lajeja jalostui kaiken aikaa omassa mielessä paremmaksi eikä tullut halua lähteä kesken poiskaan, vaan piti kuunnella loppuun asti kylmästä ilmasta huolimatta.

Pori Jazz 2019, Kirjurinluoto Poriljonki -lava, sunnuntai 14.7.2019
20:30 Mariana Zwarg Sexteto Universal
(Mariana Zwarg (BRA) – sopraanosaksofoni ja huilut (sovitukset ja musiikin johto), Mette Nadja Hansen (DK) – laulu ja lyömäsoittimet, Johannes von Ballestrem (GER) – piano, Ricardo Sá Reston (BRA) – basso, Pierre Chastel (FR) – rummut ja muut lyömäsoittimet, Sami Kontola (FIN/BRA) – lyömäsoittimet)

Takaisin
Translate »