Erikoinen soittajajoukkio

Kuvat: Maarit Kytöharju

03.11.2018 19:02


Josef Leimberg Sextet - Astral Progressions Pakkahuoneella perjantai-illan päätteeksi.

Muotoutuuko räppi jazziksi tuli mieleeni, kun kuuntelin itselleni täysin tuntematonta Josef Leimberg Sextetin Astral Progressions -levyn sisältöä ennakkoon. On varmaan ikuisuuskysymys hioutuuko räppi jazziksi mitenkään luontevasti. Olen tähän yhdistelmään aina suhtautunut melkoisella varauksella. Osittain kaiketi se johtuu siitä, etten ole koskaan ymmärtänyt räpin ja/tai hiphopin luonnetta musiikinlajina, varsinkaan jazziin jotenkin yhdistettynä.

Toisaalta onhan sitä kokeiltu suomalaisittainkin, eikä välttämättä huonolla menestyksellä. Pori Jazzeilta on jäänyt mieleen vuoden 2007 Eero Koivistoisen ja Redraman sekä 2013 ja 2016 RTBB:n ja Julkinen Sana -kolmikon konsertit.  Vaikka nimi Josef Leimberg ei nimenä sanonut ennakkoon mitään, niin hänen kokemuksensa musiikin saralla on pitkä ja vakuuttava. Kaikesta huolimatta hän julkaisi ensimmäisen sooloalbuminsa vasta kaksi vuotta sitten.

Yhtyeen johtaja trumpetisti Josef Leimberg.

Los Angelesista kotoisin oleva lahjakkaana tuottaja-muusikkona tunnettu trumpetisti Josef Leimberg toi soittajakuusikon lavalle Pakkahuoneen perjantai-illan päätöskonsertissa esittämään uusinta Astral Progressionsprojektia.

Vastaavalla levyllä on mukana jokaisessa kappaleessa joku vierailija, enimmäkseen laulajia, eikä niiden mukanaan tuoma räppi todellakaan vetänyt puoleensa.

Levyllä on toki kiinnostavia soitettuja kappaleita myös. Nyt lavalla oli pelkkä perusyhtye, laulajia ei siis ollut mukana, joten saatoimme odottaa annosteltua instrumentaalimusiikkia.

Omanlaistaan hip-hopia saattoi toki aistia muulla tavalla.  Leimberg itse tuli lavalle shortsimallisissa ”lökäpöksyissä”, hip-hop kulttuurista tutuksi tulleessa tuulipuserossa ja turbaanimallinen päähine päässään. Basisti Sanjaya Ajaye oli puolestaan vetänyt naamalleen ”koiran kuonokopan”, jaloissaan ”lökärit”, mutta pitkät ”tuomionpäivän odotushousut” sekä yllään keltainen vetelä takki. Puhallinsoittaja Tracy Wannomae oli pukeutunut kuin kirkonmies mustaan pukuun ja kosketinsoittaja Matthew Little oli sonnustautunut vihreään korville ulottuvaan patapipoon. Kitaristi Anand Bennett ja rumpali William Logan olivat kutakuinkin tavanomaisessa vaatetuksessa.

Tämä pisti miettimään olisiko kuitenkin odotettavissa jotain orkestraalista räppiä amerikkalaisittain suurieleisesti. Moni-ilmeinen albumi sisälsi toki melko soonista voimaa uhkuvaa fuusioilmentymää, missä voitaisiin osin ajatella palattavan 1970-luvun alkupuolelle. Siinä yhdistyi kerroksellista tulkintaa mitä moninaisimmista suuntauksista, soul-, funk- R&B- ja kultaisen aikakauden hiphop-sekoilu muodostavat yhtenäisen äänimaisemoinnin, missä liidellään avaruudellisessa tyhjiössä valtavirran kuljettaessa alusta kosmiseen valtakuntaan.

Levy on melkoisesti erilainen kuin mitä nyt saimme kuulla Tampereella. Onneksi meille ei tarjottu suoranaista hip-hop-räppi -rehentelyä, mutta ei esitys kaikesta huolimatta tuntunut ottavan tuulta purjeisiin. Esitys jäi kiertämään samaa rataa edeten jumputellen ja siitä syntyi tavallaan yhtenäinen jähmettynyt massamöhkäle, mikä ei kertakaikkiaan auennut.  Levyllä kuultava vahva kaiutus oli onnistunut ja sillä saatiin vaihtelevuutta, nyt sitä ei ollut.

Leimberg tuntui soittavan samaa kaavaa, millä hän aloitti, eli pitkää tasaista puhallusta, millä oli varmasti tarkoitus luoda ilmavuutta, jonkinlaista kuvausta aikaisemman aikakauden vaikutuksista tulevaisuuteen eli retrofuturistista soonista sisältöä ja avaruudellista näkökulmaa. Ei se vaan purrut ainakaan uppiniskaiseen jazznäkökantaan. Enimmäkseen hän ponnahtelikin hip-hop -tyylillä ympäriinsä hiluvinguttimien kanssa tahtia hakaten. Näkemystä monipuolisesta trumpetin soitosta ei tullut esille nimeksikään.

Loppujen lopuksi esityksessä oli aika vähän hiphop -kulttuuriin rinnastettavaa musiikillista ilmentymää, mikä ainakin omissa ajatuksissani koin hyvin positiivisena. Esitystä voitiin pitää varsin läheisesti fuusioluonteisena jazzmusiikkina, jonkinlaisena nykyajan sekamuotoisena jazzmusiikkina.

Tampere Jazz Happening 2018
Pakkahuone, perjantai 2.11.
23:30 Josef Leimberg Sextet (US): (Josef Leimberg – trumpet, Tracy Wannomae – bass clarinet, sax, flute, William Logan – drums, Anand Bennett – guitar, Sanjaya Ajaye – bass, Matthew Little – keys)

Takaisin
Translate »