Komea päätös lauantai-iltaan Pakkahuoneella

Kuvat: Maarit Kytöharju

08.11.2018 15:42


Uusi superkolmikko - Rymden Pakkahuoneen vangitsija.

Lauantai-illan päätöskonsertissa Pakkahuoneen lavalle nousi varsin uusi triokokoonpano. Rymden on varsin yhteenliittymä, jota voisi hyvällä syyllä luonnehtia skandinaavisen jazzin superyhtyeeksi. Trion soittajat ovat tunnetusti pohjoismaisen jazzin kermaa ja maailmallakin parin viime vuosikymmenen aikana rutinoituneita ammattilaisia, joten etukäteisodotukset olivat kerrassaan tapissaan.

Norjalainen Bugge Wesseltoft – elektropianismin mestari jo parikymmentä vuotta.

Kun norjalaisen kosketinsoittajan Bugge Wesseltoftin ensimmäinen New Conception of Jazz -levytys ilmestyi markkinoille 1996, elektronisen musiikin ja jazzin fuusiossa seikkaileva äänitys järisytti mielenrauhani, se tuntui heti äärettömän hyvältä ja sitähän se olikin.

Kun vielä kaiken kukkuraksi pääsin kuulemaan Porissa hänen soittoaan 2002 Ultra Music -sessiossa, niin pystyin palautumaan tästä mielenjärkytyksestä.

Toinen samanaikaisesti toiminut ja Rymdeniin liittyvä taustavaikuttaja tulee mieleeni 13 vuoden takaa, kun muuan Esbjörn Svensson Trio esiintyi vuonna 2005 tällä samaisella lavalla, jonka ääreen olimme taas kokoontuneet kuulemaan hyvää jazzia.

Magnus Öström – tukevaa rumpujen kalsketta.

Silloin esitys meni jotakuinkin hämärien muistojen joukkoon, kunnes Svensson koki kohtalonsa traagisesti hukkumisonnettomuudessa 2008.

Valitettavasti vasta sen jälkeen itse havahduin tämän trion erinomaisuudesta, mistä tuskin kukaan todellinen jazzdiggari on eri mieltä.

Nyt lavalla olivat Buggen ohella tämän vavahduttavan trion kaksi ruotsalaista, rumpali Magnus Öström ja kontrabasisti Dan Berglund.

Joten, huh…heijaa, mitähän tästä seuraa, kun Rymden aletaan tuntea laajalla sektorilla. Voitaisiinko ryhtyä puhumaan uudesta kansainvälisen tason musiikin suunnannäyttäjästä, joka luo ja viitoittaa tietä tuleville jazzsukupolville.

Dan Berglundin kontrabasso on aina oikeassa vireessä.

Aloite yhtyeen synnystä tuli Buggen taholta.  Hänellä oli selkeä halu löytää jotain uutta pianotrion alueelta, hän kaipasi eräällä tavalla uutta aluevaltausta. Hän otti yhteyttä Daniin ja Magnusiin, josko heillä olisi mielenkiintoa sellaiseen yhteistyöhön, missä kokeiltaisiin ja haastettaisiin uusilla näkemyksillä jotain uutta ja innovatiivista, millä otettaisiin askel kohti avaruusaikaa. Niinhän siinä sitten kävi, Rymden perustettiin.

Rymdenin musiikillinen sanoma oli ympäristöön liekkimäisesti heijastuva ja silmiinpistävästi erottuva äänimaailma, missä sävellykset vaihtelivat hienostuneen surumielisestä tunnelmallisuudesta pirteän rohkeaan ja jytisevään rytmikkyyteen. Myös nopeat rytminvaihdot olivat kuvaavia yhtyeen rynnistäessä vauhdikkaimmillaan. Kun tähän liittää muusikoiden erinomaisen soittotaidon ja yhteen hiileen puhaltamisen, niin tästä syntyi kokonaisvaltainen modernin jazzin ilmeikäs kimallus.

”Kun maailma on täynnä sekalaisia ääniä, musiikki pystyy jäsentämään merkityksellisellä tavalla soivaa todellisuutta.” Näin on Bugge Wesseltoft todennut.

Jos oikein syvällisesti pystyi paneutumaan soittoon, niin seasta saattoi ehkä löytyä ripaus rock-musiikin vaikutteita ja annos elokuvallisuutta.  Vaikka Wesseltoftin soitto nousi trion musiikissa suurimpaan solistiseen rooliin, niin kyllä Öströmin ja Berglundin komppaus kaikissa muodoissaan nousi taustalta isoon ja jykevään rooliin. Kaikesta nousi esille selkeä tahtotila viedä jazzin sanomaa elastisen kimmoisasti eteenpäin kypsästi tyylitellen.

Rymden liikkui säveltaiteen pyörteissä vireästi, luovien monipuolisen rytmikkäästi jazzin kontekstiin hyvin sopien.  Osin hiomattoman rouheus ja särmikkyys suorastaan ryöpsähti yllättäen voitokkaan arvokkaasti kalkkiviivoille. Matka Rymdenin rytmisessä seikkailussa oli riittoisan antoisaa, missä soundien kirjavuus lisätehostein antoi ennalta-arvaamatonta herkullista lisävirikettä.

Rymden on kolmen mestarisoittajan muodostama ryhmä, mikä tulee varmasti aina tutkimaan, kokeilemaan ja esittämään erilaisia uusia haasteellisia variaatioita musiikin laajalla rintamalla. Siitä voi antaa viitteitä

ainakin hyvin kuvaava nimi, Rymden, mikä tarkoittaa tilaa, missä voi liikkua laveasti, vapaasti liihotellen, hyvässä hengessä happirikkaassa ilmatilassa.

Tampere Jazz Happening 2018,
Pakkahuone iltasessiot, lauantai 3.11.2018
23:30 Rymden (SE/NO)
(Bugge Wesseltoft – piano, Fender rhodes, synth, Dan Berglund – bass, Magnus Öström – drums)

Takaisin
Translate »