L’Alliance Takalo uustuotannon parissa

Kuvat: Olli Sulin

14.07.2019 11:21


L’Alliance Takalo avasi lauantain konsertit.

Ensi vuonna tulee 20 vuotta kuluneeksi siitä, kun vibrafonisti Arttu Takalo nimettiin Pori Jazzin vuoden taiteilijaksi.  Pitkänlinjan muusikko on ollut mukana vuosikymmeniä suomalaisen viihdemusiikin parissa. Siinä ajassa ehtii muokata omaa musiikillista näköalaa ja suunnata se hienostuneen sivistyneesti oman maun mukaisesti, niin ”vanhan linjan” esittämistapojen kuin uusien modernien suuntausten tuomassa kehityksessä mukana pysyen, kestäväksi yhteiseksi kokonaispaketiksi.

Lauantaina Poriljonki -teltassa ilmaiskonsertit avannut L’Alliance Takalo on toiminut vuodesta 2015 kokoonpanossa, missä mukana ovat haitaristi Niko Kumpuvaara sekä tuttu Ville-komppipari, basisti Ville Herrala ja rumpali Ville Pynssi. Porin keikalla Pynssiä tuurasi kylläkin yksi Suomen eniten kappaleita levyttäneiden muusikoiden kärkinimiin kuuluva Anssi Nykänen. Syyskuussa 2017 ilmestyi yhtyeen nimeä kantava albumi. Siinä tuli esille Takalon nykyisen sävellystuotannon muuttuneet musiikilliset arvosuuntaukset.  XL-yhtyeen aikainen monisärmäinen progressiivisuus ja riipivä rock -pohja on taittunut hyvinkin paljon seesteisempään suuntaan.

Arttu Takalo johtaa soiton kulkua.

Juuri sopivasti Pori Jazzin esiintymisen alla 6. kesäkuuta Arttu Takalo julkaisi tällä samalla kokoonpanolla 11 kappaletta sisältävän uuden albumin -Themanintheshadows, mikä olikin pääosin yhtyeen konsertin sisältönä. Näin saimme kuunnella ja tutustua Takalon aivan moderniin jazzsävellystuotantoon.

Nyt oltiin uuden aikakauden kynnyksellä, kun yhtye avasi -albumin yleisön punnittavaksi. Aikaisemmin Takalon sävellystuotannossa kappaleiden ranskalais-englantilaiset nimivalikoimat ennakoivat yhtyeen siirtyneen korostamaan tunnelmallisuutta romanttisempaan suuntaan. Keikkaa saattoi tavallaan pitää levyjulkaisuna, vaikka virallinen julkistus tapahtui jo toukokuun lopulla.

Suunta oli kääntynyt pelkästään englantilaisiin kappalenimiin ja pariisilainen bistrotunnelma ja ylipäätään ranskalainen aistikas hienostuneisuus ollut samalla annoksella enää mukana. Kamarijazztyylin osuus oli jäänyt vähemmälle ja voimaosioita esittämiseen oli tullut lisää. Suunnitelmallinen taiteellisuusnäkökulma oli jäänyt vähän vähemmälle. Jatsillinen suunnittelu, muotoilu, valmistelu ja elokuvallinen ilmeikkyys sofistikoituneen visuaalisen näkemyksen ohella tuli esityksestä edelleen esille. Takalon taidetakomosta on syntynyt hienostuneen moniväritteinen ja mehevä jazzaatesuunta, mikä kulkeutui kuuntelijan korvaan vibrafonin ja haitaristi Kumpuvaaran tyylikkäänä aistillisena äänimaalailuna.

Uusin levy tuntui sisältävän vähän reippaampaa, särmäisempää ja karheampaa menoa progressiivisessa kehikossa.  Aloituskappaleena kuultu July lähti käyntiin Anssi ”Nyrkki” Nykäsen painavalla rumputyöstönä ja muutenkin liikkeellelähtö tuntui pamahtavan tosi kovalla volyymillä. Mieleen tuli, että pitääkö tunkea korvatulpat korviin, sillä en odottanut sellaista tykitystä. Ajattelin, että saako perjantain lähes älyttömät volyymit jatkoa.

Olisikohan joku sitten tajunnut tilanteen, sillä I’ll Take U Out Tonight avautuikin paljon hienojakoisempana ja melodiarikkaampana Kumpuvaaran haitarin kautta, vaikka rumpuefektit olivatkin mielestäni vieläkin kovana taustana. Voisi sanoa, että levyn nimikkobiisi themanintheshadows oli omistettu Kumpuvaaran erinomaiselle haitarinsoitolle. Se kuului ja näkyi muutenkin läpi koko setin. Young & Dangerous oli taas Nykäsen pommitusta, minkä joukkoon vibrafonin kilkatus tuli vauhdikkaasti mukaan. Juonikas vauhtihyrrä oli hieman poikkeava muusta sisällöstä.

Hauskan elegantti ”humppa” Old & Gay kertoi iloisesta tarjoilijasta. Tunnelma oli tosi pirteän illakoiva.  Kauniin mietteliäällä haitari-introlla alkanut A Dragon in The Backyard heittäytyi vielä vapaaseen free-irtiottoon. Siitä hypähdettiin tanssittavaan musette-ilmaisuun Cold Rain Cha-Cha -tahdituksella. Väliin tuli sitten lyhyt ja ytimekäs, mutta hauskan energinen liruttelu Fame.

Välillä poistuttiin vanhempaan tuotantoon XL:n aikaiseen sähköisempään aiheeseen, missä saatiin kuulla tietokoneohjatusti konemaisia efektejä enemmän kuin varsinaista soittoa. A Portrait Of A Man With No Face oli lopuksi vielä taiteellinen tutkimuskuvaus ikävästä aiheesta.

Pori Jazz 2019 Kirjurinluoto, Poriljonki, lauantai 13.7.2019
14:00 L’Alliance Takalo

Takaisin
Translate »