Marilyn Mazurin Shamanialta laatusoittoa iloisin ilmein

Kuvat: Matti Laipio

29.10.2021 15:14


Marilyn Mazur on varsinainen velho. Hän onnistui luomaan vaikutelman. että hänen johtamansa Shamania olisi tullut Espooseen lähinnä vain hauskanpitoon. Mutta todellisuudessa spontaanilta tuntuva kahdeksan naisen iloinen meno oli Louhisalin konsertissa ilmeisen tarkasti suunniteltua koreografioita myöten.

New Yorkissa syntynyt ja Tanskaan lapsena muuttanut lyömäsoittaja Marilyn Mazur (66) on pitkän linjan muusikko, joka uransa aikana on soittanut mm. Miles Davisin, Jan Garbarekin ja Wayne Shorterin yhtyeissä. Myös tunnustuksia ja erilaisia palkintoja hänelle on sadellut roppakaupalla.

 Mazurin kotisivujen keikakkalenterista ilmenee, että Shamania on jokseenkin harvoin työskentelevä projektiluontoinen kokoonpano, jolla keikkoja on ollut pari-kolme vuodessa. Mutta harvoista työtilaisuuksista huolimatta Marilyn huolellisesti paneutunut hankkeeseen kirjoittamalla kokoonpanolle polveilevia monista elementeistä koostuvat sovituksia, joiden toteutusta hän energisesti johtaa.

Hän perusti levyn toissa vuonna tehneen  Shamanian 2015. Vuosien varrella sen kokoonpano on vaihdellut keikalta toisella. April Jazziin tulleessa versiossa oli kahdeksan muusikkoa Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista. Bändissä on Mazurin lisäksi tuhti nelihenkinen torvisektio, kosketinsoittaja, sähköbasisti ja toinen lyömäsoittaja.

Monenlaisisilla tyyleillä laulanut Sissel Vera Pettersen

Mazurin ohella toinen hyvin esillä ollut soittaja oli altisti ja vokalisti ruotsalainen Sissel Vera Pettersen. Hän paljastui varsin omaperäiseksi laulajaksi, sillä hänen skaalansa ulottui joikaamista muistuttavasta ilmaisusta avantgardemusiikin mieleen tuovaan hillittömään kirkunaan. Toki mukana oli myös normaalimmaltakin kuulostavaa laulua.

Erikoisuus oli norjalaisen trumpetistin Hildegunn Øisethin sivusoittimena ollut vuohen sarvi, josta Hildegunn pystyi saamaan aikaan musiikilta kuulostavia ääniä. Muut muusikot torvisektiossa olivat tenoria ja sopraanosaksofonia free-tyyliin soittanut tanskalainen Lotte Anker ja niinikään tanskalainen pasuunan jykeviä alaääniä viljellyt Mia Engsager. Komppiryhmässä soittivat japanilais-tanskalainen kosketinsoittaja Makiko Hirabayashi, tanskalaiset basisti Ida Gormsen ja lyömäsoittaja Lisbeth Diers.

Maestro Mazur oli tuonut paikalle valtavan lyömäsoitinarsenaalin. Rumpusetin lisäksi hänen soittimistoonsa kuului mm. kaksi suurta gongia, conga-rumpuja, kellopeli, lukuisa määrä monenlaisia tiukuja ja kelloja. Konsertin kuluessa hän myös hyödynsi osaavasti ja mielikuvituksekkaasti kalustoaan. Turhaanhan hän ei ole menestynyt monena vuonna esimerkiksi Down Beatin äänestysten perkussio-sarjassa.

Hyvien yksilösuoritusten sijasta parasta Shamanian konsertissa oli kuitenkin soittajista välittyvä iloinen tunnelma, jonka primus motorina oli muita hymyssä suin johtanut Mazur itse. Vaikka musiikki oli ensiluokkaista, tärkeily sen tekijöistä oli kaukana.

April Jazzin konsertti Louhisalissa 28.10. Esiintyjinä Marilyn Mazur´s Shamania ja OK:KO.

 

 

 

 

 

 

 

 

Takaisin
Translate »