Olavi Louhivuori  Superposition valloitti yleisönsä Keravalla

Kuvat: Osku Rajala / Eero Kallio

30.05.2019 10:58


Olavi Louhivuori Super position!

Olavi Louhivuori Superposition! avasi Kerava Jazzien myöhäisillan väkevästi ja samalla niin iloisesti. Iloon ja energiaan saattoi vaikuttaa se, että muusikoiden tiedossa oli hetkeä aikaisemmin tapahtunut pienen Suomen riemukas jääkiekkovoitto suuresta ja mahtavasta Venäjästä. Lopputulosta ei yleisön pyynnöstä paljastettu, koska yleisössä saattoi olla joku, joka halusi jännittää matsin omalta tallenteeltaan.

Olavi Louhivuori

Superpositionissa oli samaa yhteen hiileen puhaltamista kuin Suomen  nimettömässä jääkiekkojoukkueessa. Sanakirjan mukaan superposition on suomeksi kerrostaminen ja position taas työpaikka, pelipaikka, näkemys, tilanne jne. Oli miten oli, kerrostamista ja näkemystä kokoonpanosta löytyi. Sanoisinpa ihan suoraan tämän esityksen perusteella, että loistava uusi jazzyhtye, jolla on edessään hieno tulevaisuus.

Ohjelmisto koostui pääasiassa johtajansa Olavi Louhivuoren sävellyksistä. 

Ensimmäinen biisi Dilawai, alkoi Louhivuoren rumpujen ja Mikael Saastamoisen basson vuoropuhelulla. Saastamoinen käytti jousta persoonallisesti. 

Linda Fredrikssonin baritoni liittyi mukaan rytmillisin törähdyksin ja kohta myös Adele Sauroksen tenori yhtä viehättävästi. Siitä se lähti ja meni hienosti päätyyn saakka. 

Esityksen välillä Linda siirtyi alttosaksofoniin ja antoi palaa. Linda Fredriksson on aina irti päästyään varsinainen piristysruiske, mennään sitten Mopolla, bigbandillä tai vaikkapa superpositionilla.  Linda on varsinainen päivänsäde jazz-taivaallamme. Mitä se olisikaan ilman hänen iloisia ja väkeviä baritonin törähdyksiään. Niillä hän on mukana antamassa potkua kompille. Linda tuo baritonillaan hienon täydennyksen bändin stemmoihin.Toisaalta hän valloittaa sooloillaan, jotka etenevät välillä jopa aivan villiksi ja vapaaksi freeksi. Esityksen toinen biisi Wasteland on Lindan sävellystyön tuloksia ja osoitus hänen monipuolisuudestaan musiikin saralla.

Adele Sauros on hillitty mainstream-tyylinen tenoristi, joka kehittelee soolojaan pikkuhiljaa hienoiksi kokonaisuuksiksi. Sauroksen soolot, joissa hän soittaa välillä sointuja, ovat kyllä väkeviä. Hänen yhteistyönsä Linda Fredriksonin kanssa toimi hienosti. Välillä se sisälsi vuoropuhelua, välillä mentiin unisonossa. Upeaa ja nautittavaa yhteistyötä leideiltä. He täydentävät toistensa soittoa.

Kiitos Kerava!

Basisti Mikael Saastamoinen käsitteli bassoaan monipuolisesti. Hän herkistelee jousellaan välillä herkästi, välillä voimakkaasti ja rajustikin. Välillä tuntuu, että mies lähtee bassoineen omille teilleen, jopa lentoon. Mutta palaa kohta takaisin esiintymislavalle soittokumppaniensa vietäväksi ja osaksi Superpositionia. Kaiken lisäksi hän on kunnostautunut neljäntenä kuullun Antiplace biisin säveltäjänä.

Olavi Louhivuori osoittautui hienostuneeksi soittimensa taitajaksi ja mainioksi bändin johtajaksi. Hänen musiikillinen lahjakkuutensa on kiistaton. Kun se yhdistyy vaatimattomaan, yhteistyötä ja luottamusta muihin soittajiin osoittavaan johtamiseen, on lopputulos upea. Tietenkin myös sävellykset ja niiden vapautunut tulkinta ovat osa tätä kokonaisuutta. Ensimmäisenä esitetty Dilawal ja myöhemmin esitetyt No 2, Don-man, March sekä hillittömien aplodien jälkeen encorena soitettu Miimo ovat Olavi Louhivuoren sävellyksiä.

Kun kyselin kokoonpanon mahdollisesta levystä, Olavi Louhivuori kertoi, että he ovat sitä parhaillaan työstämässä. Levy julkaistaneen ensi vuonna. Toivottavasti jo alkuvuodesta, sillä herkullinen platta on tulossa.  

 

Kerava Jazz lauantai 25.5.2019 klo 20.00 Kerava-sali
Olavi Louhivuori Superposition!     

Olavi Louhivuori, rummut, Mikael Saastamoinen, basso, Linda Fredriksson, baritoni- ja alttosaksofoni, Adele Sauros, tenorisaksofoni

 

 

Takaisin
Translate »