Perinneorkesteri jaksaa yhä

Kuvat: Jouko Kirstilä

12.07.2015 00:53


Jaxsix Jazz Street Stagella

Eilistä iltapäivää jatkoi toinen tuttu porilaisorkesteri Jaxsix, joka on esiintynyt säännöllisesti jazzien aikana nykyisellä katulavalla 1990-luvun loppupuolelta alkaen. Sekstetti on sikäli historiallinen, sillä sen pääryhmän muodostavat herrat, jotka ovat olleet mukana tavalla tai toisella Pori jazzfestivaalia rakentamassa alkuajoista asti. Yhtyeen vakiokaluston muodostavat altisti Ilkka Karumo, tenoristi Kari Sarpila, pianisti Pekka Homeri ja basisti Jyrki Kangas. Itseoikeutetusti tämä nelikko esiintyi myös Pori Jazz 2015 juhlavuoden kunniaksi avajaispäivänä. Yhtyeen konkareita täydensivät nuoremman sukupolven edustajina tänään, trumpetisti Greg Note (Gergely Tamás Katona) sekä rumpujen takana Severi Koivusalo.

Greg Note - Jyrki Kangas - Kari Sarpila

Greg Note – Jyrki Kangas – Kari Sarpila

Yhtye pitää yllä perinnettä keskittyen ensisijaisesti soittamaan mieleen jäävää vanhaa, lähinnä bebop -kauden ympärille, muodostuvan aikakauden jazzmusiikkia.

Tällä kertaa yhtyeen takataskussa oli varsin vaihteleva ohjelmisto, sillä varsinaisesti sellaisia hyvin tuttuja kuolemattomia standardisävellyksiä ei kuultu. Thad Dare -kappaleesta alkoi messevä jammaus, kuin lavalla olisivat olleet nuoret varsat.

Ilmeisesti rynnistys oli sen verran terhakka, että sähköpiano sanoi sopimuksen irti varsin aikaisessa vaiheessa settiä. Kun se ei toiminut, niin Jyrki sai pompotella bassolla välisoittoa.

Jyrki totesikin sitten, että ”pianosta ei tule mitään, mutta silloin tällöin käy niin, että pianisteista on pelkkää haittaa.” Instrumenttiasentajat tekivät kuumeisesti työtä ja sähköt saatiin palautettua ja homma saattoi jatkua pianon kanssa. Yhtye siirtyi latinalaisrytmeihin Chick Corean, isänsä Armandon 70-vuotissyntymäpäiväksi säveltämän, Armando’s Rhumban tahdittamana.

Victor Youngin Delailah -kappaletta ei ole levyttänyt Tom Jones, kuten voisi äkkiseltään luulla. Eipä silti ei se edes ollut samantyylinen laulu. Jaxsix päätti settinsä Nat Adderleyn sävellyksellä Tribute to Brownie, mikä on kunnianosoitus traagisesti hyvin nuorena kuolleelle trumpetisti Glifford Brownille, josta tuli varsinainen legenda vasta kuolemansa jälkeen.

Jaxsix eteni perinteiseen tyyliin, missä teemat kulkivat mallikkaasti ja kappaleet oli jaettu vuoronperään soitettuihin sooloihin, Konkarisoittajat osoittivat ammattitaidon säilyneen ja soolot olivat vankan kokemuksen mukaisia, tiukkoja ja kauniisti sointuvia jokaisen ollessa täysipainoisesti ajan hermolla.

 

Pori Jazz 2015
Jazz Street Stage, lauantai 11.7.
14:00 Jaxsix

Takaisin
Translate »