Rajankäyntiä ja improvisointia

Kuvat: Matti Komulainen

08.09.2020 14:37


Tallinn Music Weekin uusi päälava oli pystytetty Telliskiven pääaukiolle Fotografiskan, aiemman Punasen majan, edustalle.

Tallinn Music Week & Station Narva, Viro 26.–30.8.2020.

Elokuun lopussa Virossa juhlittiin olosuhteisiin nähden isommin kuin kertaakaan viimeisen puolen vuoden aikana. Station Narva -festivaali (26.–27.8.2020) kokosi maan itäisimpään kolkkaan 13 esiintyjää, joukossa kiinnostava norjalaispuhaltaja Bendik Giske.

Tallinnan musiikkiviikon keskusteluissa haettiin lääkkeitä koronakriisin hoitoon.

Heti perään Tallinn Music Week (27.–30.8.2020) toi Viron pääkaupunkiin 140 artistia ja yhtyettä kymmenestä Euroopan maasta.

Oheiseen TMW-konferenssiin osallistui 778 musiikin, kulttuurin ja median delegaattia. Keskusteluissa muun muassa pohdittiin keinoja, joilla alalla selviydytään koronakriisistä ja sen tuomista uudenlaisista haasteista.

Neljän päivän aikana kaikkiaan 20 233 kävijää osallistui erilaisiin TMW-tapahtumiin 60 estradilla. Uusi ulkopäälava oli pystytetty Telliskiven luovan toiminnan keskuksen pääaukiolle Fotografiska-valokuvausnäyttelytilan eteen.

Bendik Giske viritti voodoo-tunnelmiin Narvassa.

12. TMW siirrettiin elokuun lopulle maaliskuulta kokonavirusepidemian vuoksi. Tallinnan musiikkiviikkoa on opittu pitämään alueen moniulotteisimpana kulttuuritapahtumana. Näin poikkeusoloissakin.

Tiukkojen rajoitusten puitteissa TMW-tiimi onnistui kokoamaan ohjelman, joka paitsi esitteli laajasti tämän hetken musiikkitarjontaa, myös pureutui syvällisesti vallitsevaan tilanteeseen asiantuntijakeskusteluissa.

Kokeellista ohjelmaa

Joel Remmel konsertoi vaihteeksi yksin.

Kaiken muun rinnalla kuultiin jazzia, folkia ja muita juurityylejä eklektisenä otoksena. TMW-etkoissa Station Narva -festivaalilla vieraillut Bendik Giske viritti uteliaaseen mielentilaan soolokeikallaan. Narvajoen satamassa sijaitsevassa RoRo-taideklubissa saksofonisti työsti kiertohengitystekniikalla soonista materiaalia, jollaista moni tuottaa nykyään luupperein ja muilla teknisillä apuvälineillä.

Evan Parkerin mieleen tuova kieputus koukutti yleisön. Puolen kapasiteetin koronaperiaatteen mukaan täyttynyt klubillinen eläytyi mukana, osa meditoiden ääniaaltojen keinutuksessa. Taidehuoneen psykedeelinen sisustus afrikkalaisine voodoo-henkisine naamioineen heitti Berliiniin asettuneen puhaltajan ääniaaltoiluun omat eksoottiset varjostuksensa.

Jazzkaarin ja Jazz Estonian yhteisessä illassa puolestaan esittelivät tuoreet projektinsa Joel Remmel, Mingo Rajandi ja Kirke Karja.

Mingo Rajandi esitteli uutta musiikkiaan.

Remmel tulkitsi konsertissaan sävellyksiä, jotka on taltioitu Tallinnan vanhankaupungin Mustapäiden talossa operoivassa Taff Clubissa äänitetylle albumille. Kuten Live at Taff Club -lp-levyssä (Joel Remmel Music 2020), yksinsoitteet purkautuivat intiimiksi mutta intensiiviseksi elämykseksi. Standardipakoinen aineisto juontui voittopuolisesti pianistin omasta arsenaalista. Soitto pulppusi aineettomana virtauksena, jossa melodinen aines nivottiin rytmiseen kudokseen tyylitajuisesti.

Kirke Karjan vapaiden äänien tutkimusmatkailua pulssitti Ilmari Heikinheimo.

Mingo Rajandi Quintet on varsinainen all star -tiimi. Basistipäällikkö Rajandin kutsumana akustisvoittoisessa kokoonpanossa vaikuttavat pianisti Joel Remmel, laulaja Liisi Koikson, kitaristi Marek Talts ja rumpali Ahto Abner. Sävykartta liukui sielukkaasta sinestä emotionaalisesti latautuneeseen punahehkuiseen jyystöön, jonka pulssi sykki vahvasti. Rajandi myös taustoitti johdannoissa kvintetin uutta digialbumia To Be!, jonka laulusto ammentaa viron- ja englanninkielisistä runoista.

Kirke Karjan uusin kokoonpano The Meat profiloituu vapaan soitannan tulenkantajaksi. Siinä soittavat muun muassa Raoul Björkenheim Triadissa rumpaloinut Ilmari Heikinheimo ja norjalainen kontrabasisti Christian Meaas Svendsen. Kolmen improvisoijan lento pysyi asiallisesti muodostelmassa. Se ei hajonnut ei-organisoiduksi kakofoniaksi, vaikka kukin soturi otti ja sai runsaasti tilaa esitellä omia musiikillisia ideoitaan sekä solistista erityisyyttään. Kirke otti tuntumaa myös käsin flyygelin konehuoneen puolelle, mistä löytyi omanlaisiaan aksentteja trion sooniseen tutkimusmatkailuun.

Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand vakuuttavat joka kerta tuoreudellaan.

Niin ikään Mari Kalkunin keikka kosketti. Kansanmusiikillinen fuusio kurkotti arkaaisesta trad.-perinteestä tähän aikaan. Toteutus ulkoisesti vähin elementein vain lisäsi ulosannin ilmaisuvoimaa.

Pillikud ja Titoks täydensivät esittelyä. Ensin mainittu yhdisti folkahtavaa keinuntaa jazzillisiin elementteihin, jälkimmäinen osoittautui trioksi, jonka ulosannissa haettiin ohjelmallisesti Django Reinhardtin ja Stéphane Grappellin klassista mustalaissaundia.

Tuulahduksia maailmalta

Tapani Rinne vei mielikuvamatkalle radiotonna.

TMW:n musiikkikattauksen juurevuutta syvensi osaltaan Polina Cherkasova (Polina Tšerkassova). Lasnamäki-lähiön Laagnan yhteisöpuutarhassa hän kertoi satuja ja tarinoita paikallisilla kielillä venäjäksi ja viroksi, ja huomioi ulkomaiset vieraat englanninkielisillä osuuksilla. Kerronnassa oli filosofis-opetuksellinen ydin, Polinan vahva eläytyminen ja harjaantunut äänenkäyttö taas saivat uppoutumaan tarinointiin silloinkin, kun verbaalinen sisältö ei avautunut.

Tulasta ponnistavan tarinankertojien dynastian perillinen nimittäin ryyditti sepitelmiä musiikilla. Lahjakas muusikko säesti itseään säkkipillin ja kanteleen lisäksi monin etnisin puhallin-, kieli- ja rytmisoittimin. Sen myötä esitys rinnastui maailmalla tavattoman suosittuun spoken word -aaltoon.

Teppo Mäkynen iski tahtia Jesse Markinin r&b-soul-koplassa

Muutenkin TMW-tarjontaa sähköisti uuden etsintä ja riskinotto. Esimerkiksi Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand ovat jo aiemmin osoittautuneet säväyttäviksi taiteilijoiksi – vaikka työstössä olisi tuttu kappale, tulkinta on aina tuore. Niin nytkin. Kaksikko esitteli hienon In Duo albuminsa (ACT 2020) kappaleistoa jälleen freesillä tvistillä. Heittäytyminen vakuutti, samoin mielikuvituksen lento.

Oman, dynamiikkaa ja talenttia säkenöivän materiaalin rinnalla illan helmiä oli näkemys Michael Jacksonin They Don’t Care About Usista. Voorand ja Mälgand toivat sähäkän omaperäisen lisäulottuvuuden teokseen, joka on Jacksonin tunnetuimpia kantaaottavia ja poliittisesti latautuneita hittejä. Ilmankos veto sai näkyvän osan yleisöä eläytymään huulisynkan, tanssimuuvien ja käsieleiden muodossa.

Karoliina Kreintaal ja Marti Tärn improvisoivat Tinturassa.

Tapani Rinne vuorostaan tutki soolona uuden levynsä ambient-teemoja. Radioton-sessio vei meditatiivisiin tunnelmiin. Efektoitu bassoklarinetti välineenään Rinne kasvatti soitteen intensiteettiä vähä vähältä. Viimeisten kaikujen kirvottua avaruuteen kuuntelijasta tuntui kuin olisi käynyt virkistävällä äänimatkalla muissa sfääreissä.

Muissakin kuin nimikkokokoonpanoissa saattoi bongata alan muusikoita. Esimerkiksi basisti Peedu Kass ja pianisti Joel Remmel soittivat Anna Kaneelinan bändissä, Teppo Mäkynen taas iski tahtia Jesse Markinin r&b-soul-koplassa kolmella keikalla Narvassa ja Tallinnassa. Maestrojen myötävaikutus soinnin luomisessa toi aitoa lisäarvoa lopputulokseen, oli käsittelyssä Anna Kaneelinan soljuva urbaani pop tai Jesse Markinin hallittu mustien musiikkien fuusio.

Angus polkkasi skan ja reggaen askelmerkein.

Tintura ja Angus törmäyttivät nekin soivia maailmoja improvisaatiota kaihtamatta. Tintura kauhoi makupaloja kansanmusiikin ja akustispainotteisen pelimanniaarteiston kerrostumista, Angus taas nytkytteli Jamaikan malliin skan sekä sitä seuranneiden biittien ja tyylien askelin mutta ilman päälleliimattua teennäistä rastailua.

 

Seuraava, niin ikään keväästä siirretty
Jazzkaar järjestetään Tallinnassa 9.–15.10.2020.

Seuraava, 13. Tallinn Music Week
järjestetään 6.–9.5.2021.

Takaisin
Translate »