Uutta Maxia Pori Jazzin perjantai-illassa

Kuvat: Soili Vauhkonen

23.07.2019 18:17


Huippuvireinen Max Zenger Globus kvintetti.

Viime vuoden Turku Jazz -artisti ja vuonna 2017 Pori Jazzin nousevana kykynä palkittu saksofonisti Turusta lähtöisin oleva Max Zenger (s.1988) ei turhaan ole näitä huomioita osakseen saanut. Kansainvälistäkin tunnustusta tuli viimeksi viime kesänä. Max Zenger Globus valittiin viime vuonna Ylen edustajana Euroopan yleisradioyhtiöiden liiton (EBU:n) nuorten jazzmuusikoiden kilpailuun, mikä pidettiin Jazz in Marciac -festivaalilla Ranskassa 31.7.2018. Siellä hänen yhtyeensä Max Zenger Globus valittiin parhaaksi yhtyeeksi.

Musiikki on ympäröinyt häntä pikkupojasta lähtien ja 2010-luvun alusta alkaen hän on osoittanut sellaista soittamisen lahjakkuutta parikymppisenä nuorukaisena, että oli vain ajan kysymys, milloin hän nousee parrasvaloihin. Nyt kolmekymppisenä hän on mukana monissa yhtyeissä vakiosoittajana ja johtaa omia yhtyeitään rutiinilla nousten siinä ohessa kansainvälisissä jazzpiireissä hyvin esille. Hänestä on kehkeytynyt varteenotettava säveltäjä, joka panostaa oman musiikin esilletuomiseen esitettäväksi etenkin Maxxxtetin ja Max Zenger Quintetin sekä Globuksen ohjelmistosisällössä.

Max Zenger Globus kvintetin säveltäjä Max Zenger

Max on sanonut, ”Saksofoni on minulle vain työkalu, ilmaisun väline, jolla pitäisi pystyä soittamalla saamaan aikaiseksi yhtenäinen tarina kerrottavaksi”. Nykyään hänet on nähty lavalla enenemässä määrin myös bassoklarinetti huulillaan koettuaan sen maanläheisen ja eläväisen äänirekisterin houkuttelevaksi kehittää samalla omaa soittamisen ilmentämiskykyään.

Omassa tekemisessään Max Zenger liikkuu alueilla, missä vanhan ja uuden jazzin vaikutukset kohtaavat liittäen siihen omien taitojensa mukaan seikkailevaa vapaata ilmaisua, missä hehkuu kansainvälinen ilmapiiri.

Näin kait voisi sanoa, kun vuonna 2015 perustettu Max Zenger Globus ilmaisi itseään juuri festivaalin alla 8.7. ilmestyneen debyyttilevyn julkaisukonsertissa Poriljongin lavalla perjantaina kolmen nuorten suomalaisorkestereiden esiinmarssin päätteeksi. Virallinen julkaisu tapahtui kuitenkin muutama päivä aikaisemmin Helsingissä.

Yhtye soitti kokoonpanossa, missä Maxin lisäksi, Mikael Myrskog juoksutti sormiaan pianon ja muiden kosketinsoittimien näppäimistöllä, Kasperi Sarikoski tuuttasi pasuunaa, eestiläinen Heikko Remmel oli kontrabasson varressa ja Anssi Tirkkonen takoi rumpuja.

Kasperi Sarikoski

Max Zenger Globus kieritteli nautittavan herkästi, tunnelmallisin kuvauksin, näyttävästi omia maalauksellisia näkemyksiään musiikin virtauksista ja luonnon kiehtovuudesta. Yhtyeen luomaa äänimaisemaa ja musiikillista ilmapiiriä ei voi käsin kosketella.

Se on koettava itse paikalla ollen ja jälkikäteen sulatella sitä aivotasolla, sinne jäävät viimeiset muistikuvat ja visiot siitä mitä tapahtui.

Niistä voi jälkikäteen luoda itselle mielikuvia herkän kauniista rauhallisuuden ympäröivästä hetkestä ja visioida luonnon monimuotoisuutta omien silmien edessä. Saimme hyvän kosketuksen Globuksen uunituoreen musiikin matkassa monitahoisen näkemyksen luonnon kiehtovuudesta.

Mikael Myrskog

Yhtyeen musiikkia kuvaavat vapaus, rohkeus ja vastakohdat, jotka nivoutuvat yhteen luoden vetovoimaisen musiikillisen kokonaisuuden. Sävellyksissä jahdataan henkeäsalpaavia maisemia musiikin kautta, ja inspiraation lähteenä ovat luonnon kauneus, monimuotoisuus ja haavoittuvuus, joita ilman elämää ei olisi.

Nämä ovat sellaisia abstraktisia ajatuksellisia käsitteitä, mitä Globusin, siis lähinnä Maxin sävellystyön tuloksena syntynyt musiikki haluaa tuoda esille, mitä hän haluaa musiikillaan kertoa. Globukselle ominaista olivat rehevän kypsät sävellykset, mitkä mahdollistivat laajojen äänimaisemointien kuvauksen ohella tilaa soittajien persoonalliselle ilmaisulle ja kommunikaatiolle.

 

Heiko Remmel

Sitä perjantai-illan varsinainen viimeinen ilmaiskonsertti tarjosi Poriljongissa. Se oli yksinkertaisesti mahtavaa kuunneltavaa, ansiokkaasti tuotettua jazzia. Erinomaisen musiikillisen sisällön lisäksi soittajat tuntuivat olevan keskittyneessä huippuvireessä, kaikilta osin huiman päättäväistä soittamista. On ollut hienoa seurata miten näistä ”jätkistä” on kymmenessä vuodessa kasvanut huippuammattilaisia, joilla itsevarmuus on kohdillaan ja tekeminen sen ohella maailmanluokkaa. Tällä porukalla kelpaa hyvin lähteä minne vain maailman lavoille esiintymään.

Kasperi puhalsi loistavia soolosuorituksia pasuunallaan, Mikael taikoi pianon koskettimilla mainioita kuvioita äityen välillä tiukkoihin kuljetuksiin ja free-ilmauksiin touhuten hetkittäin kuin pugilisti konsanaan nyrkeillä ja käsivarsilla ”mustavalkiolla”.

Komppikaksikko Heiko Remmel ja Anssi Tirkkonen pitivät taustan tarkasti oikeassa ajassa.  Säveltäjä Zenger itse oli puhtauden viljelijä omien instrumenttiensa käsittelyssä. Hänen peruspilareissa kulkevaa hienosti sointuvaa alttosaksofoniaan olemme tottuneet kuulemaan jo 10 vuoden ajan, mutta nyt myös bassoklarinetti on hänen käsissään löytänyt uusia laajempia muotoja ja kuvioita, erinomaisen ilmavan ja vapaasti hengittävän puhaltamisen kautta.

Anssi Tirkkonen

Muistaakseni Max sanoi joskus jossain tilaisuudessa, että olisi hienoa osata soittaa niin hyvin, että sillä pystyisi esittämään kokonaisen yhtenäisen tarinan. Olisikohan se tässä nyt jo olemassa, näin voisi ajatella. Se jääköön kaikkien omaan harkintaan.

Tämä oli toinen huippukohokohta viikon aikana, mikä saakoon erikoismaininnan, ensimmäinen oli Reiska Laine Quintetin tiistainen ”konkareiden” konsertti tällä samalla lavalla. Nämä menivät ykköskategoriaan ainakin minun arvioinneissa. Näihin suorituksiin verrattavia ei ollut muilla lavoilla kuin vanhat mestarit Ron Carter ja Archie Shepp, kun pidetään jazzia kriteerinä.

Konsertissa soittajien hieno taiteellinen luomus syntyi uuden levyn sisältämistä kappaleista, aloituksena kuultu Serene (Before the Storm), Mawan ja viimeisenä soitettu No Plan (et) B koostui oikeastaan kolmesta kappaleesta, mutta siitä syntyi yksi yhtenäinen kokonaisuus ja lisäksi Maxxxtetin Chapter 2 -levyltä löytyvä Z.E.N.

Pori Jazz 2019, Kirjurinluoto Poriljonki -lava, perjantai 19.7.2019
20:00 Max Zenger Globus (Max Zenger – saksofoni, Mikael Myrskog – kosketinsoittimet, Kasperi Sarikoski – pasuuna, Heikko Remmel – kontrabasso, Anssi Tirkkonen – rummut)

Takaisin
Translate »