Uutta suomalais-ruotsalaista laulettua jazzia

Kuvat: Soili Vauhkonen / Osku Rajala

19.07.2019 23:49


Sanna Ruohoniemen yhtye Poriljonkin lavalla eilen.

Pori Jazzin ilmaistarjonta jatkui Poriljonki -lavalla torstaina etukäteen itselleni ennen kuulemattoman suomalais- ruotsalaisen uuden aallon laulajan Sanna Ruohoniemen vetämän kvintetin avatessa päivän ohjelmiston. Ensimmäisen konsertin tarjosi Svenska Finlands Folktinget -niminen järjestö, jonka tehtävänä on edistää Suomen ruotsinkielisen väestön oikeuksia ja toimia tämän väestön sivistyksellisten ja yhteiskunnallisten olojen kehittämiseksi sekä ruotsin kielen aseman edistämiseksi Suomessa.

Sanna Ruohoniemi – Uusi tuttavuus vokaalijazzin parissa.

Sanna Ruohoniemi on kotoisin Pohjanmaan Jalasjärveltä, mistä hän on Sibelius-Akatemian opiskelujen jälkeen muuttanut 2015 Tukholmaan asuen siellä edelleen. Esittämässään musiikissa hän käsittelee jazzia yhdessä kansanmusiikin mukanaan tuomin lisukkein. Hän myös säveltää itse esittämiään kappaleita.

Esikoislevynsä Tales of a Stranger hän julkaisi 2016 ja sen jälkeen tuorein Start from Nothing ilmestyi viime syksynä. Sen parissa myös esityksen sisältö kulki pääosin.

Yhtyeessä lavalla hänellä oli kuitenkin eilen eri soittajat, joiden kanssa hän teki aikaisemmin levynjulkaisukiertueen.

Yhtyeen soittajat tässä konsertissa olivat Jan Holmström, piano Olli Rantala kontrabasso. Alttosaksofonisti Thomas Backmanin puhalluksessa oli paljon freepitoista särmää.  Muistaakseni hän oli mukana Paavo-nimisessä yhtyeessä, mikä esiintyi aikanaan Suomessa ainakin Tampereella 2011. Rumpujen takana naputteli Daniel Olsson.

Aloituskappale Luullahan Jotta On Lysti Olla ei ollut Sannan itse säveltämä, vaan pohjalainen perinnelaulu, minkä hän oli sovittanut jazzyhtyeelle sopivaksi. Ruotsiksi laulettu Bakom Fasaden (Power Swing) oli tosiaan swingpitoinen aitoa vanhanajan jazzia. Funkpohjainen Over the Line oli sanaton funk, missä Sanna käytti vain ääntä, Thomas Backman juoksutti sooloaan hyvin freepitoisen ärhäkkäästi ja soolot kulkivat kappaleen aikana perinteiseen tapaan vuorotellen.

Voimallisella pianon ja rummutuksen yhteistyöllä alkaneessa kappaleessa Moon Song (Kuulaulu) Sannan laulukin kuljeksi sfääreissä korkeammalla kuin muissa kappaleissa. Nopeakäänteinen Oma Tango alkoi Sannan skattauksella siirtyen pitkään pianosooloon, mistä Backman jatkoi saksofonillaan nopeita käännöksiä ja heittäytymistään freeilmaisuun.  Hidas tai oikeastaan syvästi venyttelevän mietteliäs Vardags Dröm (Arkipäivän Unelma) oli Sannan ensimmäinen sävellys Ruotsissa.

Laulu Helsingille Helsinki City View puolestaan jatkui herskyvällä skattailulla. Viimeiseksi soitetttu Solivagant oli Sannan uusinta sävellystyötä, mikä kertoo paljon matkustavista henkilöistä. Sanna Ruohoniemen vetämä jazzlinjaus oli uusi kokemus rohkean omintakeista vokaalijazzista. Monivivahteinen eri tyylejä sisältänyt konsertti oli hyvä yhdistelmä laulelmaa, tangoa, swingiä ja hieman myös säröistä vapaata esittämistä.

Pori Jazz 2019, Kirjurinluoto Poriljonki -lava, torstai 18.7.2019
15:30 Folktinget presenterar: Sanna Ruohoniemi

Takaisin
Translate »