Duologue
Mack Avenue – MAC1145
Afrikka on mustan neekerijazzin maa, lauloi aikoinaan Martti ”Huuhaa” Innanen. Tämän levyn kaksikon syntymäjäljet johtavat kuitenkin Kuubaan, vaikka musiikillinen anti viittaakin Afrikkaan päin.
Pianisti Alfredo Rodriquez syntyi musiikilliseen perheeseen Havannassa. Hänen isänsä oli populaarilaulaja ja tv-isäntä. Alfredo opiskeli klassista pianoa Amadeo Roldán konservatoriosa ja Superior Arte instituutissa samalla, kun soitti öisin isänsä bändissä.
Percussionisti Pedrito Martinez on sen sijaan Havannan katujen kasvatti, jossa häneen juurtuivat syvälle afrikkalaisen folklore ja uskonnollinen laulu että lyömäsoittimet.
Vuosituhannen vaihteen kahtapuolen herrat ovat imeneet lisäoppia amerikan puolelta, jossa molemmat ovat vaikuttaneet pitempiä aikoja. Vuonna 2006 Rodriquez tutustui Montreuxin Jazz Festivalilla Quincy Jonesin. Niinpä yhteistyö legendan kanssa poiki myös nyt tämän levyn Quincy Jonesin ollessa yhtenä levyn tuottajana.
Levyllä herrat ”sotkevat” maittavasti keskenään kuubalaista että afrikkalaista perintöä latinojazzin kaavoihin. Rodriquezin vahvan kirkas piano sooloaa ja komppaa kioskinhoitaja Martinezin kalustoa että päinvastoin.
Kappaleet ovat pääosin herrojen omaa tuotosta, mutta mukaan on päässyt myös Michael Jacksonin tunnetuksi tekemä Thriller, räväkän riemukas El Punto Cubana sekä Nintendo maailmasta tuttu Super Mario Bros 3.
Eli ollaan monen sorttisen rytmi- ja tunnemaailman pihdeissä. Kaikenkaikkisesti hyvin tehdyssä sellaisessa, mutta ehkä liika kappalerunsaus ja latauksen osittainen hiipuminen osassa kappaleita lässäyttää muuten hyvää yleiskuvaa.
Avausraita Africa on totuttua Beniniläis-tyyppistä musiikkia, jota Helsinki – Cotonou esittää isommalla kokoonpanolla. Mutta hyvinhän se toimii kahden miehen voimallakin.
Seuraavana voimakas tunteinen, hitaampi ”purkaus” Estamo Legando tummin sävelin koskettaa kuulijaa, joka tietää afrikkalaisten kurjuuden tietyillä alueilla. Vaikka on vaikeaa Rodriquezin piano tuo toivoa elämään.
Thriller juoksee omaa laukkaansa valoisammalla kiidolla. Martinez läpyttelee tasavarmasti kalustoaan luoden pohjaa Rodriquezin tarmokkaalle sorminäppäryydelle. Seuraavalla raidalla Cosas del amor vaivutaan taas afrikkalaiseen ”ahdinkoon”, nyt rakkauden takia.
Viitosraidalla on vuorossa levyn nimiökappale Duologue, jossa riemukkaan vikkelä pianon lattarikilkutus yhdistyy jonkinmoiseen africanorummutteluun. Tuttua tutummat elentit saadan hitsattua mukavaksi suupalaksi. Toinen suupala on seuraavana tarjoiltu El punto cubano on tyypillista kuubalaisuutta, nyt joltisesti afrikkalaisin askelin. Jo vain…
Loppulevy kulkee suunnilleen samoissa askeljäljissä. Ainoana selvänä erilaisuutena muutamassa loppupään biisissä pianon vaihtuaminen Rhodesin kiippariksi. Sinänsä ihan ok.
Hyvin tehty duo-kokonaisuus, jossa on sekoitettu makoisasti kuubalaisuus africanoon. Varmastinkin lähes täysosuma tyylisuunnan ystäville. Mutta ehkäpä tämä kokonaisuus olisi voitu ilmaista hieman vähemmillä raidoilla, jolloin sanoja ymmärtämätönkin olisi jaksanut kalkkiviivoille asti täysillä. Nyt vain joten rupesi uupasemaan ja tylsistyttämään, vaikka levy oli ammattitaidolla tehty.
No, toinen tykkää tytöstä, ja toinen äidistä… kukahan lie molemmista. Kuunnelkaa ja tehkää valintanne. (OR)
Alfredo Rodríguez piano, keyboards, vocals, Pedrito Martinez percussion, vocals
Recorded by Keith “Qmillion” Harris at The Lair Studio, Los Angeles, CA, May 29 – June 1. 2018
Mixed by Keith “Qmillion” Harris at Flyin’ Dread Studios, Los Angeles, CA
Mastered by Bernie Grindman and engineer assistent Joe Bozzi at Bernie Grundman Mastering, Hollywood, CA
Producer – Quincy Jones, Alfredo Rodríguez, Pedrito Martinez
01. Africa 3:25
02.Estamos Llegando 3:29Recorded by
03. Thriller 2:59
04. Coasa del Amor 3:59
05. Duologue 2:37
06. El Punto Cubano 3:36
07. Flor 4:07
08. Jardin Sonador 3:12
09. Super Mario Bros 3 3:23
10. Mariposa 4:31
11. Yo Volveré 3:27