BartolomeyBittman

Kuvat:

24.05.2019 16:34


BartolomeyBittmann: Dynamo

Dynamo   

Act Music ACT 9043-2

Harvoin kuulee näin rankkaa heavyrockia vain kahdella jousisoittimella soitettuna. Nämä veijarit vääntävät yhdellätoista siinä missä normaali asteikko on 1-10. Siinähartsi pöllyää ja hiki lentää soittajien otsasta.

Wienistä kun tullaan, ei ole ihme, että kundit silloin tällöin nuoteista vapautuessaan irrottelevat oikein kunnolla ja sydämensä kyllyydestä. Klassinen musiikki ja pitkät opinnot sen parissa kummittelevat taustalla, ja miesten taustat kuuluvat selvästi kaksikon soitossa. Hevi on vain yksi musiikin osa-alue (eikä edes hallitseva sellainen), jota tämä kaksikko kuulijoilleen Dynamo-albumillaan tarjoilee.

Musiikillinen crossover on aina kiinnostanut viulisti Klemens Bittmania. Saatuaan klassisen musiikin opinnot kasaan hän siirtyi Didier Lockwoodin opastuksella jazzviulun kimppuun. Monet hänen eri projekteistaan ovat myös musiikillista crossoveria.

Sellisti Matthias Bartolomey puolestaan on soittanut päivätyökseen Wienin Valtion Oopperan Orkesterissa (= Wienin Filharmonikot). Kamarimusiikki on myös lähellä Bartolomeyn sydäntä: sekä Euroopan Kamariorkesteri että Mahler Kamariorkesteri ovat hänen pysyviä työnantajiaan.

Molemmat herrat ovat varsinaisia virtuooseja oman soittimensa parissa. Sellon ja viulun ohella Bittmanin soittama mandola on kuitenkin loppujen lopuksi, omalla tavallaan, kenties Dynamon musiikin tärkein soittopeli. Se rakentaa musiikin perusrungon ja sen avulla duo saa musiikkiinsa kompit, harmoniaa ja rytmiikkaa. On myös ilo havaita, että Bittman on suvereenisen taitava myös tämän kielisoittimen käsittelyssä.

Dynamo tarjoaa vauhtia ja meininkiä(kuten alussa mainittu hevipuoli), toisaalta melodisia kamarimusiikiksi luokiteltavia melodioita. Ripaus irkku-sävyjäkin vilahtaa lyhyesti jossain välissä, pääosin liikutaan kuitenkin hevin ja rockin energialla ja asenteella. Nopeat ja hitaat tempot vuorottelevat, loppua kohden sukelletaan yhä useammin taide- ja kamarimusiikin maailmaan.

Kamarimusiikki ei välttämättä ole hidasta (ja rokki nopeaa). Esimerkiksi Westen on rytmikäs menobiisi, jossa on selkeä taidemusiikin perusfiilis. Kappale loppuu muuten niin hurjaan sellon sahaukseen, että tuntuu siltä että ilman perusremontin tekoa ko. soittimella ei enää musisoida.

Hiukkasen epämääräinen kuorolaulun pätkätuo mainion lisänsä vauhdikkaan Föhn-kappaleen hurjan tuntuiseen menoon. Toisessa päässä rankkuusastetta ollaan puolestaan albumin käynnistävässä Elefantissa. Se alkaa hyvin rauhallisissa tunnelmissa, jossain vaiheessa kappaletta päästään siinäkin kuitenkin kunnon vauhtiin.

Levyn päättäväMenuetton hieno, kaunisteemainen sävellys. Hieno loppu hienolle levylle.

Kokonaisuutena BartolomeyBittmanin musiikki on idearikasta ja luovaa. Teemojen sävelkulut ovat loogisia ja ennen kaikkea, laajan tyylillisen kirjon huomioon ottaen, tonaalisia. Atonaalisuuden pyörryttäviin kuvioihin ei tässäeksytä.  (TV)

 

Matthias Bartolomey: sello, Klemens Bittman: viulu ja mandola.

Äänitys ja miksaus: Olaf Schuberth, Wien, tammi- ja syyskuu 2018. Masterointi: Mischa Janisch,   Sunshine Mastering, Wien. Kansikuva: Max Parovsky. Tuottajat: BartolomeyBittman ja Olaf Schuberth.

01. Elefant (6:30)
02. Neptun (5:22)
03. Dynamo (6:24)
04. Glockenturm (4:59)
05. Föhn (4:46)
06. Krystallos (5:08)
07. Haim (6:46)
08. Viadukt (6:14)
09. Westen (8:08)
10. Aurora (6:06)
11. Menuett (2:38)

Musiikki: BartolomeyBittman

Takaisin

Artikkeli luettu 140 kertaa

Translate »