BORAH BERGMAN / STEFANO PASTOR

Kuvat:

27.09.2009 13:30


MUTABLE MUSIC MUTABLE 17534-2

Elettiin vuotta 2007, kun Jazz Fuori Tema festivaalien taiteellisen johtajan Alberto Bazzurron aika oli kulumassa umpeen hänen pähkäillessään festivaalien kolmannen päivän ohjelmistoa.  Hän oli yleensä jättänyt kolmannen päivän illan vapaaksi pyrkien löytämään sinne jotain aivan erikoista kuultavaa.  Amerikkalainen free jazz pianisti Borah Bergman soitti hänelle New Yorkista ja sanoi lyöttäytyneensä yhteen genovalaisen viulisti Stefano Pastorin kanssa ja sanoi etsivänsä yhteyksiä, joiden kautta he voisivat saada esiintymistilaisuuksia Italiassa. Bergman ei tiennyt mitään Bazzurron omista festivaalijärjestelyistä. Soitto tuli Bazzurrolle täytenä yllätyksenä ja sitä kautta hän sai myös täytettyä tämän kolmannen päivän ohjelmiston.  Duo teki Tortonassa ensi esiintymisen RAI radion tehdessä konsertista radioinnin.  Siitä lähes puolentoista tunnin konsertista tehtiin sitten tämä viiden kappaleen äänite. Levy sisältää kolme Bergmanin sävellystä ja kaksi improvisointiin perustuvaa raitaa.

Ensimmäinen raita painottuu voimakkaasti Bergmanin sooloiluun ja Pastorin viulu tulee esiin vasta 7 minuutin jälkeen jääden taka-alalle kuitenkin loppuun asti. Toinen jatkaa samaa soololinjaa.  Bergman on levyttänyt paljon 1990 luvun alusta alkaen, lähes 1-2 levyä joka vuosi. Hänellä on erikoinen lähestymistapa pianon koskettimille. Hän on tunnettu vasenkätisyys- ja ristikkäisyys tekniikkaa käyttäjänä peruskuviota soittaessaan. Tällä levyllä soitto tuntuu koko ajan olevan klassisen harrasta. Vinhaa vauhtia saadaan kuulla ajoittain ja varsinkin improvisointi raidoilla. Vasta kolmannessa Pastor on heti alussa mukana, mutta muuttuu taas Bergmanin soolosoitoksi.

Pastor pääse irti oikeastaan vain improvisaatio-osiossa, kappaleissa 4-5, joissa soitto kulkee linjalla ”soitetaan mitä mieleen juolahtaa”.  Sellaista voimakasta irrottelua, johon on totuttu hänen aikaisemmilta äänitteiltä saa kuitenkin odottaa. Niitä tulee vain hetkittäin.  Pastor on virittänyt viulunsa sähkökitarana jäntevillä kielillä saavuttaakseen raskaan voimakkaan soundin. Jotenkin siinä ei kuitenkaan ole sellaista ryhdikästä, vanhanajan höyryveturin lailla, eteenpäin puskevaa voimaa.  Propelli pipolakissa pyörii vinhasti vain ajoittain.

Merkillistä yhteensoittoa, jossa tavallaan molemmat soittavat eri melodioita samanaikaisesti, luoden kuitenkin yhtenäisen kokonaisuuden.  Soitto kulkee välillä maanläheisesti ja välillä kuin ruoskan sivallus viritetyssä ansassa. Välillä seikkaillaan villin raastavassa äänimaailmassa ja sitten taas liutaan hitaan lyyrisesti Bergmanin sormien juoksutuksella pianon koskettimilla. Mennään sinne minne tuuli kuljettaa, välillä ponnistaen vastatuuleenkin. Mikään ei tarvitse aina olla pyhää soittamisessakaan, haetaan kylmän viileästi uusia kuvioita. Niinhän se on kaikessa muussakin elämänalueella, tehdään muutoksia muutoksen vuoksi. Tämä kuuluu taas sarjaan ”erikoisemman musiikin ystäville”.  Innovatiivinen ja kunnianhimoinen produktio se ainakin on. Improvisaation juuret ovat kyllä vahvasti jazzin perinteessä, mutta avantgardistisella lähestymistavalla. Se on jonkinlaista ”soitannollista järjestystä kaoottisessa ympäristössä”.

Ei tästä levystä nyt aivan huikeata kliimaksia synny pikemminkin hieman väljähtynyt maku jää. Parasta on ehdottomasti levyn viimeinen kappale ”The Mighty Oak”, missä molemmat soittajat ”sekoilevat” omilla teillään, mutta kuitenkin niin mukaansa vetävästi. Muut kappaleet jäävät jotenkin monotoniseksi ja hivenen valjuiksi.  Ennakkoluulottomasti tehty levy, mikä ei kuitenkaan todennäköisesti suuressa määrin kiinnosta levyjä ostavaa kuluttajaa.

Borah Bergman, piano; Stefano Pastor, viulu

Äänitys: Jazz Fuori Tema festivaaleilla 1.7.2007, Tortona, Italia, Vip Service Valenza.  Masterointi: Paul Geluso. Taiteellinen johto: Alberto Bazzurro. Julkaistu syyskuussa 2009.

  1. Spirit Song (Borah Bergman) 10:52
  2. When Autumn Comes (Borah Bergman) 6:44
  3. Wellspring (Borah Bergman) 5:51
  4. Crescent 3:20
  5. The Mighty Oak 16:37

Kappaleet 4 ja 5 improvisoituja

 

 

Takaisin

Artikkeli luettu 754 kertaa

Translate »