Andando el Tiempo
ECM 2487 4779711
Viime kuussa 80 vuotta täyttänyt pianisti Carla Bley on jo vuosikymmeniä säveltänyt jazzia hyvällä menestyksellä. Hän on samalla vaikuttanut sekä pianistisäveltäjänä että orkesterinjohtajana merkittävässä määrin jazzin kehitykseen aina näihin päiviin asti. Vaikka Carla Bley liitettiin 1960-luvulla vahvasti free jazzin edustajiin erityisesti perustettuaan vuonna 1965 Mike Mantlerin kanssa Jazz Composers Workshopin, niin ainakin hänen viime aikojen sävellystyönsä edustavat vahvasti klassista kamarijazzia.
Carlan runsas sävellystyö on aina ollut pitkään harkittua ja ehkä sen vuoksi tulos on ollut myös erittäin hienovaraista ja kaunista. Omalta kohdaltani hänen kliinisen sofistikoitunut ja harras tuotantonsa on osaltaan vaikuttanut siihen, että tutustuminen siihen on itseltäni jäänyt hyvin pintapuoliseksi.
Pitkään yhdessä soittanut, mutta harvakseltaan yhdessä esiintyvä kolmikko Carla Bley, Steve Swallow ja Andy Sheppard vierailivat Suomessa viime syksynä Tampere Jazz Happeningissa esittäen vuonna 2013 julkaistun edellisen levyn Trios pohjalle rakennetun ohjelmiston. Tätä levyä seurannut uusin EMC-levy Andando el Tiempo julkaistiin aivan äskettäin toukokuun alkupuolella. Se sisältää kolme kappaletta, joista lähes 30 minuutin nimikkokappale jakautuu kolmeen eri osaan käsittäen käytännössä yli puolet koko levyn sisällöstä.
Levyn esittelylehdykässä Carla Bley kertoo kolmiosaisesta aloituskappaleesta seuraavasti: ”Se edustaa riippuvuudesta vapautumisen eri tasoja. Sin Fin on todellisuuteen havahtumisvaihe. Jotta pystyisimme irrottautumaan huolien mukanaan tuomasta levottomuudesta ja tuskasta olemme loputtoman lääkehoitokierteen tarpeessa. Tästä on tullut sietämätön muutoksen vaativa olotila. Potación de Guaya kuvaa sitä murhetta, jota jokainen tässä tilassa elävä tuntee. Camino al Volver on vapautumisen vaihe, missä palataan terveelliseen ja kestävään elämänvaiheeseen. Olen kirjoittanut tämän seuratessani ystävän käyvän läpi tämän kaiken ja tulleen tien toisesta päästä ulos.”
Kappaleista voi oikein hyvin aistia tämän riipivän epätoivon tuoman kiputilan, hitaasti etenevän raskaan emotionaalisen mollivoittoisen soiton luomana tunnelmana. Carlan yksinkertaisen matelevasti etenevät melodisen herkät pianon koskettimien hipaisut ja Steve Swallowin viisikielisen sähköisen bassokitaran erikoisen koskettava soundimaailma vuodattavat ilmoille tämän tuskaisan olotilan.
Steven bassonsoittoa ei voi luonnehtia tavanomaiseksi. Se kuulostaa enemmän kitaralta kuin pelkältä bassolta ja siinä on jäljittelemättömän omalaatuinen hehku. Andy Sheppard on erinomainen hitaiden balladien tulkitsija. Hänen rikkaan täyteläinen ja pehmeä tenorisaksofonin puhallus sopii vallan mainiosti Carla Bleyn melodiarikkaaseen sävellystyöhön. Tampereen keikalla hänen soittonsa oli mielestäni esityksen parasta antia ja sama vahvuus kuuluu myös tällä levyllä. (JKi)
Carla Bley: piano, Andy Sheppard: tenori- ja sopraanosaksofoni, Steve Swallow: basso
Äänitys: Stefano Amerio, Auditorio Stelio Molo RSI, Lugano, marraskuu 2015. Kuvat: Caterina di Perri. Kannen suunnittelu: Sascha Kleis. Tuotanto: Manfred Eicher. Julkaistu: 6.5.2016
- Andando el Tiempo
Sin Fin 10:23
Potación de Guaya 9:50
Camino al Volver 8:29
- Saints Alive! 8:35
- Naked Bridges / Diving Brides 10:05
Kaikki kappaleet ovat Carla Bleyn säveltämiä
Kokonaiskesto 47:21