Tuuban ja saksofonin soitin yhdistelmä pelkästään duona on aika harvinaista. On aika vaikeata kuvitella minkälainen kokonaiskuvio ja musiikillinen anti tällaisella kaksikolla yleensäkään saadaan aikaan. Pelkillä puhaltimilla toimivia yhtyeitä on aina ollut ja saatu aikaan erittäin maittavia tuloksia. Tuuba on aika mielenkiintoinen soitin, se on vaskisoittimista matalaäänisin ja sen äänialueen voisi sanoa olevan varsin suppea. Sitä mielletään lähinnä basson vaihtoehdoksi, jos varsinaista bassoa ei ole yhtyeessä. Kokeilevan musiikin yhtyeissä sen kanssa on “leikitty” ja saatu hauskoja yhdistelmiä aikaiseksi. Tuubasta lähtee pehmeän pyöreä ääni, kovempaa puhaltamalla äänestä tulee läpitunkevan peltinen ja särähtelevä.
Molemmat soittajat, tuubisti Daniel Herskedal ja tenorisaksofonisti Marius Neset, ovat nuoria soittajalahjakkuuksia, joilla soittamisen tekninen osaaminen on hallussa. Nykyään pääsääntöisesti Kööpenhaminassa vaikuttava Neset tunnetaan mm. yhtyeistä JazzKamikaze ja hänen omasta multipohjoismaalaisesta kokoonpanosta Golden Xplosion. Brittein Saarilla hän soittaa kahdessa Django Batesin yhtyeessä. Näissä yhteyksissä Neset liikkuu tenorinsa kanssa räjähtävän rytmillisissä ilmaisuissa, joissa on mukana Frank Zappan kaltaisen visionäärin musiikillista eriskummallisuutta.
Kaksikon ensimmäinen yhteislevytys, Neck Of The Woods, liikkuu kuitenkin aivan erilaisissa äänimaisemissa. Se tuo ensimmäiseksi mieleen hartaan tunteellisen kirkollisen veisuun. Sitä ajatusmaailmaa lisää myös kolmella raidalla mukana oleva Svanholm Singers laulukuoro omalla ihmisäänen mukanaan tuomalla henkevyydellä. Kappaleet ovat soittajien omaa tuotantoa, mutta mukaan on mahtunut lopuksi vielä pianisti Abdullah Ibrahimin äärettömän hidas, mutta voimakkaasti latautunut sävellys The Wedding.
Levy on varsin epätavallinen kokonaisuus, johon ainekset on haettu norjalaisesta kansanperinnemusiikista yhdistellen kauniin melodista ja koskettavan syvälle melankoliaan taipuvaista äänimaailmaa klassisen tyylin ilmaisutavalla. Jazzin aspektiakaan ei ole täysin unohdettu ja se syntyy heidän tavasta soittaa ja käyttää soittimien luonnonmukaisia jazziin hyvin sopivia kuvioita. Ennen kaikkea levyn sisältämä musiikki on kuitenkin niin hidasta ja tunteellista, että päällimmäiseksi jää mieleen klassinen hiljentymisriitti, mikä pyrkii ilmaisemaan ja kääntämään kuulijan ajatukset elämän peruskysymysten äärelle, miettimään elämän mukanaan tuomaa raadollista arkea ja julmaa totuutta. Soitosta on saatu onnistuneesti koottua äänimaisema, josta huokuu ilta-auringon laskun mukanaan tuoman maalauksellisen kuvan vuonomaisemien jylhyydestä ja kauneudesta.
Herskedal ja Neset ovat onnistuneet luomaan mieleenpainuvan luovan äänitteen, jossa on eleganttia viehätysvoimaa. (JKi)
Daniel Herskedal: tuuba; Marius Neset: tenorisaksofoni; Svanholm Singers: laulu (raidat 1, 7, 10); Hallvar Djupvik: yksinlaulu (raita 4)
Äänitys: August Wanngren, Fredriksberg Kirke, Kööpenhamina, joulukuu 2010, Kulturskolan i Lund, Ruotsi , helmikuu 2011 ja We Know Studios, Kööpenhamina kesäkuus 2011 ja toukokuu 2012. Miksaus ja masterointi: August Wanngren, We Know Music Studios. Tuotanto: Daniel Herskedal ja Marius Neset, johtava tuottaja Dave Stapleton. Julkaistu: 17.9.2012.
- Neck of the Woods (Daniel Herskedal) 5:31
- Preludium (Daniel Herskedal) 2:27
- Lutra Lutra (Daniel Herskedal) 2:50
- Eg Er Framand (Trad. sov. Herskedal/Neset) 5:53
- The Shepherd (Daniel Herskedal) 0:58
- Ara’s Dance (Marius Neset) 4:24
- The Christmas Song (Daniel Herskedal) 4:31
- Dragon’s Eye (Daniel Herskedal) 2:52
- Introduction to Swan Island (Marius Neset) 1:56
- Swan Island (Marius Neset) 5:20
- The Wedding (Abdullah Ibrahim) 4:00