Das Kapital – eli saksofonisti Daniel Erdmann, kitaristi Hasse Poulsen ja rumpali Edward Perraud – on trio, joka lukeutuu eurooppalaisen nykyjazzin kovimpaan kärkeen. Conflicts & Conclusions ottaa kiinni neljäntoista kappaleen verran nerokkaan saksalaisen säveltäjän Hanns Eislerin musiikkiin ja elämään. Tämä on jo toinen osa trion Eisler-tutkimuksista; 2009 julkaistu Ballads & Barricades aloitti tutkimusretken ja ylensi nopeasti vahvan yhtyeen eurooppalaisen jazzin kärkinimiin. Bändi palkittiin albumin myötä Saksassa mm. arvostetulla “Preis der Deutschen Schallplattenkritik” -tunnustuksella.
Erdmann edustaa ainoana triossa saksalaisuutta, Poulsen on tanskalainen ja Perraud ranskalaista syntyperää. Ehkä juuri tässä kansainvälisyydessä onkin yksi trion voimatekijä ja moottori. Yksikään kuulemistani saksalaisrumpaleista ei osaisi lyödä niin ilmavaa ja samanaikaisesti painavaa lyöntiä kuin Perraud. Toisaalta Poulsenin kaltaista, tasokasta monipuolisuusmuusikkoa saa etsiä kissoin ja koirin kovin erikoistuneesta nyky-Saksasta.
Conflicts & Conclusions uppoutuu sekä Hanns Eislerin (1898 – 1962) produktioon että elämänvaiheisiin. Tämä opiskeli mm. Arnold Schönbergin johdolla saaden tältä paljon vaikutteita, mm. 12-säveltekniikan. Eisler teki yhteistyötä mm. Bertolt Brechtin kanssa kirjoittaen musiikin mm. useisiin tämän näytelmiin. Brechtin elokuvan Kuhle Wampe esittämisen natsit kielsivät 1933, ja juutalaisen syntyperänsä vuoksi Eisler joutui pakenemaan kansallissosialistien Saksasta Yhdysvaltoihin. Siellä hän teki menestyksellisesti musiikkia mm. Hollywood-elokuviin, mutta joutui “epäamerikkalaista toimintaa” valvovien mustalle listalle kylmän sodan aikana, ja hän palasi Itä-Berliiniin.
Hanns Eislerin musiikki on jännittävä kollaasi marssia, tangoa, teatteritunnelmia, sinfoniaa ja tivolimusiikkia. Tällä en tarkoita pelkästään tätä 14 kappaleen kokoelmaa, vaikka siihenkin sanottu pätee – Eisler vyöryttää noita elementtejä yhden ja saman kappaleen aikana ja kuluessa. Silti hän ei ollut erikoisuuden tavoittelija, toisin kuin useimmat seuraajansa ja kaikki suomalaiset Eisler- näköispainokset Kom-teatterista, Yleisradiosta ja muista yhteyksistä.
Eislerin kynästä on mm. entisen Itä-Saksan kansallislaulu Auferstanden aus Ruinenin, joka on myös tämän levyn vaikuttava aloitusraita. Amerikan tuntoja edustaa taas Hollywood Elegie, jolle on myös coda-osuus, eli loppusoitto. Das Kapital on omaksunut Eisler-maailman syvällisesti ja ilmentää triona säveltäjämestarin ideoita kekseliäästi ja taitavasti.
Musiikki on täynnä yllätyksiä – ei ehkä aina niin miellyttäviä, mutta epämukavuushan on kohdattava, oli se sitten musiikissa tai elämässä. Jotka ovatkin yksi ja sama asia. Conflicts & Conclusions sisältää innovatiivisia instrumentaaliversioita Eislerin meillä heikosti tunnetulta poliittiselta jaksolta 30-luvulta. Hollywood-produktioihin sävellettyä, viihteellistä musiikkiakin on mukana – tosin melko sardonisin tai ainakin sarkastisin painotuksin. Perinteinen bluesin 6/8-tahtilaji saa Pääomamiesten käsittelyssä aivan uuden ulottuvuuden. Die Pappel Vom Karlsplatz on kaikkine sahausefekteineen kuin mitä parhainta jazzin ohjelmamusiikkia.
Natsihallintoa Saksasta New Yorkiin paennut Eisler karkotettiin sodan jälkeen kahden päivän varoajalla takaisin Berliiniin, jossa säveltäjän ongelmat vallanpitäjien kanssa vain jatkuivat. Levyn hihanuotit kertovat karua historiaansa väärin kohdellun säveltäjämestarin kohtalosta.
Entisen Itä-Saksan kansallislaulusta Das Kapital jatkaa Eislerin erikoisen nuottikirjan selailua poikkeuksellisella tyylillään, antaen ilmaisuun ajoin sekasortoisia elementtejä, toisinaan taas juhlahumun sävyjä tai silkkaa pilailua. Erdmannin täyteläinen ja syvä saksofonisoundi on kaikissa yhteyksissä täysin mukana ja kuhunkin hetkeen liimautuva.
Das Kapitalin menestys perustuu onnistuneiden levytysten ohella bändin energiaan rankkana keikkayhtyeenä. Suomalaisyleisöllekin kolmikko on jo tullut tutuksi mm. jazzfestivaalien ohjelmistossa.
Das Kapital (Kritik der politischen Ökonomie: Erster Band: Der Produktionsprozeß des Kapitals) oli myös Karl Marxin (1818 -1883) pääteos vuodelta 1867. Pääoma valloittaa huhtikuussa myös Suomen! Tai siis sehän on jo valloittanut tämän “lilliputti-Amerikan”, mutta yhtye Das Kapital valtaa Suomen konserttilavat tuolloin. Das Kapital on huikea live-akti. Nyt kaikki pääomalle, eli kuten Marx sanoi: yhtykää!
Daniel Erdmann tenor saxophone, Hasse Poulsen guitar, Edward Perraud drums
Recording & mixing: Michael Seminatore/Studio One Pass It, Bagnolet 2010
Mastering: Marwan Danoun, Marwan Manley Mastering, Paris
01. Auferstanden aus Ruinen (National anthem of the GDR) 4:04
02. Die Pappel Vom Karlsplatz (The poplar tree on Karlsplatz) 3:09
03. Lied einer Deutschen Mutter (Song of a German mother) 5:30
04. Die Haltbare Graugans (The grey goose) 4:52
05. Wienerlied 4:44
06. Kohlen fur Mike (Coal for Mike) 5:38
07. Verfehlte Liebe (Misguided love) 3:54
08. Friedenslied (Peace song) 5:26
09. To those who came before 1:40
10. An die Nachgeborenen (To those who come after) 3:29
11. Sklave wer wird dich befreien (All or nothing 7:14
12. Und ich werde nicht mehr sehen (A German at Stalingrad) 6:40
13. Hollywood Elegie (Hollywood elegy) 5:18
14. Hollywood Elegie Koda (Hollywood elegy–coda) 2:33
Das Kapital Suomessa 2012:
10.4. Tampere, Telakka (Fly-Rite festival) klo 21
11.4. Joensuu, Karjalantalo klo 19
12.4. Jyväskylä, Poppari klo 21:30
13.4. Raahe, Rytmikellari klo 22
14.4. Kuopio, OP Jazzklubi Kuopion musiikkikeskus klo 21
15.4. Loviisa, Gymnasium klo 18
17.4. Turku, Turun seudun musiikkiopisto klo 19
18.4. Helsinki, Juttutupa (Rytmihäiriöklubi) klo 21
Kiertueen tuotanto on jälleen yksi meriitti Vapaat äänet-ansioluetteloon ja We Jazz-yhteistyöhön.
Kiertuetta tukevat Goethe Institut, Ranskan Instituutti ja Ranskan kulttuuriministeriö, sekä ranskalaiset järjestöt Adami, Spedidam ja FCM. Yhteistyössä: Kumu-rummut.
{youtube}RWCGt5U8siA{/youtube}