Fiil Free

Kuvat:

08.04.2020 12:32


Fiil Free - Under Overfladen

Under Overfladen

Fiil Free Records FFR0320

Pianisti Lars Fiilin perustama improvisoidun musiikin piirissä jalostunut Fiil Free -septetti koostuu viidestä tanskalaisesta soittajasta täydennettynä puolalaisella ja ruotsalaisella. Viiden kokeilevaan ilmaisuun vihkiytyneen tanskalaisen muusikon lisäksi seitsikossa ovat mukana erinomainen puolalainen free-trumpetisti Tomasz Dąbrowski sekä jazziin läheisesti sulautuvaa bluesrockia soittava ruotsalainen kitaristi Henrik Olsson.

Seitsikon edellinen, vuoden 2016 syyskuussa julkaistu albumi Everything Is A Translation saa nyt jatkoa, kun yhtyeen uusin albumi Under Overfladen julkaistaan virallisesti 20. huhtikuuta samalla kokoonpanolla. Vajaan 50 minuutin albumi pitää sisällään 6 paljon improvisoituja osioita viljeleviä kappaleita.

Kappaleet tuovat esille nuorehkon soittajaryhmän ennakkoluulottoman tavan lähestyä hyvin pintapuoliset sävellysraamit saaneita kappaleita tuomalla omia ominaisuuksia ja improvisointitaitoja rohkean luovalla tavalla esille. Vapaa kokeileva pudotus on näille soittajille omaksuttu tapa toimia eri yhteyksissä. Tällainen tyyli on omiaan herättelemään koronaviruksen kourissa koloissaan käpristelevät free-jazzin ystävät hereille ja höristelemään korviaan uuden musiikin seurassa.

Tällainen vankka iso ryhmä soittajia saa kannattajat takuuvarmasti liikkeelle ja hurjan meiningin päälle, kun vaan julkiset ulkonaliikkumiskiellot kumottaisiin. Toivottavasti Euroopan ovet avataan ennen alkukesää ja vapaa liikkuminen sallitaan taas, jottei kaikkia ensi kesän jazzfestivaaleja tarvitse poistaa jazzkalenterista. Tällä hetkellä tilanne näyttää tosi huonolta.

Fiil Free piristäisi kummasti tämän hetken apaattista tunnelmaa, sillä yhtyeen esityksestä löytyy vakavasti otettavaa hyvää ja kestävää kamaa.  Melodisesti änkyräksi vääntyneet ja taiteellisen räväkästi muotoa muuttavat soinnutukset sopisivat kuin nenä päähän kuultavaksi kesäisillä festivaalilavoilla. Yhtyeen harkitusti avatut ja hiljalleen kiihdyttävät kappaleet saavat vahvaa rytmistä säröilyä alleen.

Levyn nimikkoraita kuullaan heti avauksena. Se hakee pari minuuttia omaa rataansa melodisesti hidastelevaan tyyliin pienryhmämuodostelmana, mutta varsinainen ”riitely” alkaa puolivälissä, kun piano kiihdyttää yhtyettä vauhdikkaaseen menoon ja puhaltajat Tomasz Dąbrowski trumpetteineen ja saksofonisti Henrik Pultz Melbye aloittavat oman sekoilevan keskustelun riitasointuineen, mihin muut vastaavat rivakalla otteella.

Säveltäjänä Lars Fiil hakee usein kappaleille pohjaa hiljaisella tunnelmoinnilla kuten Stille Undren osoittaa. Kappaleet saavat usein edetessään hyvin monipuolisen ja avarakatseisen linjauksen, kun muut soittajat tulevat mukaan. ”Hiljainen Ihme” on siinä mielessä hyvä esimerkki, rytmi säilyy käytännössä samana, mutta soinnutuksen väreily alkaa muuttaa muotoaan ja hohtaa ympärilleen värikästä kuulakkuutta avaten samalla uusia uria muille tunnelmoida mukana omalla tyylillään. Tästä voisi sanoa, että hiljaa hyvää tulee.

Bjørn Heebøllin vispilät koskettelevat rumpujen kalvoja pehmeästi avaten kappaleen 12-6, mihin Martin Fabricius vastaa vahvalla lyönnillä vibrafonin koskettimille. Larsin tullessa mukaan pianon ääni voimistuu ja hallitsee menoa vauhdittaen puhaltajat kehittämään omia vapaita kuvioita ja voimallinen kaksintaistelu on valmis rumpujen tukiessa raflaavilla taustalyönneillään. Rentona juoksutuksena etenevä kappale voimistuu matkan jatkuessa vapaasti keikutellen. Painokaan inspiroiva rytminen svengi saa kuulijankin innostumaan.

Tid puolestaan hiipii yhtenäisenä soittona alusta loppuun meditoivan huokailevana sanomana. Kaikki soittajat pääsevät kuitenkin lisäämään omia pieniä solistisia yksityiskohtia soiton oheen. Kaikessa rauhan tyyneydessään eri soittimien tuomat äänenvärinät luovat monenkirjavia lumoavia yksityiskohtaisia nyansseja, mitkä tekevän kappaleesta kuin uudesti syntyneen.

Omvendtom on levyn hurjin vedättely, herkeämätön, hengästyttävä, repivän raadollinen. Se alkaa poikkeuksellisen mahtipontisesti räväkällä hirmuisen raastavalla yhteissoitolla. Tuntui siltä kuin hurjistunut raivohullu olisi päästetty irti katkomaan rautatankoja ”rälläkällä” sieltä täältä ilman johdonmukaista suunnitelmaa. Eipä siinä mitään, nyt irrotellaan totisesti arastelematta, jämerän tuhdisti, mitään kaihtamatta. Kaikki tekevät omiaan ja yhtenäinen sekamelska on valmis, riittävän yksinkertaista sekoilua, mutta kestävää kamaa. Varsinkin Henrik Pultz Melbyen saksofoni nelistää pelottomasti rajoja kaihtamatta Bjørn Heebøllin vauhdittaessa soittoa pönäkällä kepityksellä.

Kun alun muiluttavasta kiristyksestä oli päästy hyvän matkaa, niin tuli täydellinen stoppi ja vain Tomasz Dąbrowski jäi puhaltamaan trumpetillaan hiljalleen omia kuvioitaan ja Martin Fabricius huomautteli vähin äänin vibrafoniaan kuin täydentäen hiljaista hetkeä. Lars tuli mukaan nostaen hiljalleen kuin huomaamatta pianon kantavaa voimaa ja trumpetti sai uutta räksyttävän räsähtävää henkeä. Hetken molemmat keskustelivat keskenään ja sitten käynnistyi jäytävän piinallinen kiiruustaipale uudestaan käyntiin. Tässä kappaleessa on ruutia, mikä palaa pitkän langan päässä.

Lopuksi ajellaan pitkää taivalta moottoripyörän kanssa. Largo Con Moto on levyn pisin kappale, minkä aloittavat puhaltajat ensin kaksistaan rauhalliseen tahtiin vuorovaikutteisesti tuhistellen, ilmaa puhallellen, käheästi omaan tahtiin vapaamuotoisia kuvioita luoden, mitä mieleen putkahtaa.  Henrik Olsson tunkee väliin kitaraa rahisutellen ja muut kehittelevät omia muodokkaita koukeroitaan soittimistaan. Kappale tuo hienosti esille miten taitavat soittajat saavat luontevasti yhtenäisen linjauksen aikaiseksi, kun kaikki soittimet saadaan toimimaan keskenään virtaviivaisesti hetkessä kehitellen ja muotoillen.

Yleisilmeeltään Under Overfladen seikkailee debyyttialbumin Everything Is A Translation viitoittamalla tiellä. Kappaleiden lähtökohtina on tiivistunnelmainen rauhallisen turvallinen ja tunnusteleva, taiteellisia näkemyksiä testaava liikkeellelähtö. Sitä seuraavat vapaat kuviot ovat särmikkään lennokkaita ja raikkaasti rävähtäviä. Tässä suhteessa Omvendtom tarjoaa erilaisen käynnistyksen spurttaamalla heti hillittömään ryöpytykseen.

Levy on erinomainen näyte siitä miten free-jazz saadaan toimimaan useassa erilaisessa sävelkuviossa luonnikkaasti yhteen. Under Overfladen ei tosiaan ole pelkkää räävitöntä rynnistystä vapaassa muodostelmassa, vaan Lars Fiil on omalla luonteenomaisella rauhallisella tunnelmallisuudellakin saanut luotua porukkansa omaksumaan ja löytämään siihen sopivat soitinkohtaiset free-jatsille ominaiset väritykset yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. (JKi)

Tomasz Dąbrowski (PL): trumpetti, Henrik Pultz Melbye (DK): saksofoni, klarinetti, Henrik Olsson (SE): kitara, Martin Fabricius (DK): vibrafoni, Lars Fiil (DK): piano, Casper Nyvang Rask (DK): kontrabasso, Bjørn Heebøll (DK): rummut

Äänitys: Jonas Graverholt. Miksaus ja masterointi: John Fomsgaard. Tuotanto: Lars Fiil. Kannen taide: Tina Hau. Julkaistaan: 17.4.2020

1. Under Overfladen 6:49
2. Stille Undren 8:11
3. 12-6 5:55
4.Tid 7:57
5. Omvendtom 8:00
6. Largo Con Moto 9:07

Kokonaiskesto 46:00

Takaisin

Artikkeli luettu 258 kertaa

Translate »