Ties & Loose Ends
Fuhrwerk Music FWM010
Saksalainen pianisti Florian Ross on ehtinyt kirjoittaa sekä pienille kokoonpanoille, jousille, vaskisoitinryhmille että varsinkin isoille orkestereille parisen sataa sävellystä lähes 20 vuoden aikana. Ensimmäisen albumin omaa musiikkia hän äänitti vuonna 1998 ja sen jälkeen levyjä on ehtinyt ilmestyä tasaiseen tahtiin. Hän ei jähmety tyypilliseen joko tai malliin, täysin perinteestä lähtevään matkintaan tai mainstream -ajattelutapaan, vaan näiden äänitteiden sisältö ammentaa voimansa monitahoisesta jazzperinteestä, johon sitoutuu aimo annos nykymusiikin aineksia sekä sävellettynä että improvisoituna.
Florian Ross opiskeli pianon soittoa ja sävellystyötä Kölnissä, Lontoossa ja New Yorkissa. Hän sanoo toimivansa tavalla tai toisella pääasiassa jazzin parissa, mutta pitää myös klassisen musiikin kuuntelusta aina, kun jazzmusiikilta ehtii. Maurice Ravelin Prelude, Tombeau de Couperin kuusiosaisesta sävellyssarjasta pianolle, ja Modest Mussorgskyn, Une Larme, viehättivät häntä suuresti. Löydettyään nämä kaksi pianokappaletta hänelle tuli heti mieleen, että näistä tehdään orkesterisovitukset.
Aikaisemmin Ross sanoo tehneensä töitä isoille radio-orkestereille ja yliopistojen big bandeille kovassa kiireessä. Viime vuonna hän päätti toimia toisin ja koota uutta teosta varten ”oman orkesterin”, missä olisi mukana paljon nuoria energisiä soittajia ja muutama ”luotettava vanha ystävä”, tenorisaksofonisti Wolfgang Fuhr, basisti Dietmar Fuhr, trumpetisti Matthias Bergmann sekä pasunisti Klaus Heidenreich, täydentämässä kokonaisuutta. Ross sai mukaan joukon tukijoita, joiden avustuksella hänelle avautui mahdollisuus tämän idean toteuttamiselle. Näin syntyi uusi 17 nuorenpolven muusikoista koostuva Florian Ross Big Company. Yhtyeen ensimmäinen levy Ties & Loose Ends julkaistiin tämän vuoden keväällä. Vaikka Ross on säveltänyt paljon isoille kokoonpanoille, niin tämä on varsinaisesti ensimmäinen ison orkesterin julkaisu hänen omissa nimissään, jos nyt sitten ei haluta laskea vuonna 1999 ilmestynyttä Florian Ross Brass Projectin levyä Lilacs and Laughter tähän ryhmään. Hän on toki levyttänyt soolona, trio-, kvintetti-, ja jopa oktettikokoonpanoilla aikaisemmin myös omissa nimissään.
Kahdesta klassisen pianomusiikin säveltäjän, Maurice Ravelin ja Modest Mussorgskyn, pianoteoksien innoittamana alkunsa saaneella levyllä on lopetuskappaleena vielä kolmas ”ulkopuolinen” kappale, Victor Youngin jazzklassikko My Foolish Heart. Loput kahdeksan ovat Rossin uusia sävellyksiä. Kaiken säveltämisen ja sovitusten tekemisen sekä muusikoiden valinnan lisäksi Ross on hoitanut levyn miksauksen, masteroinnin, kannen suunnittelun kuvineen ja loppu viimeksi myös tuottanut sen.
Rossin ”vanhojen” luottosoittajien ohessa solisteina nuorisoryhmästä esiintyvät eri kappaleissa lähes kaikki vuorollaan, mutta erityisesti esillä ovat saksofoneja ja klarinettia soittava Stefan Schmid, pianisti Lucas Leidinger ja kitaristi Phillip Brämswig.
Doors Closed avaa ”pellit” painavan ruudikkaasti ja menevän rytmikäs lennokkuus saa kuulijan hereille. Prelude yhdistää klassisen musiikin arsenaalin ja ison jazzorkesterin terävän pauhun yhtenäiseksi tarinaksi, missä äänet vaihtelevat hiljaisuudesta napakkaan ”kaahailuun”. Cycling on melko tyypillinen ison orkesterin esitys, pasunisti Klaus Heidenreichin sooloillessa läpi koko kappaleen muiden ”tykittäessä” väliin voimakkaat välisoitot. Une Larme hiljentää vauhdin ja tunnelma on kuin oltaisiin klassisen sinfoniaorkesterin matkassa. Running Walls jatkaa samalla linjalla, mutta tehokkaasti voimaa käyttäen. Prickly Pear on peruskuvioiltaan puhdasverinen jazzkappale, missä sopraanosaksofonisti Frank Vaganée, Brämswig ja Leidinger sooloilevat vuoronperää messevän yhteissoiton ohessa. Meditation in D on juuri nimensä kaltainen hitaasti mietiskelevä kunnes Brämswig ottaa ohjat käsiinsä ja vedättelee kitarallaan mehevän runsaasti rockvaikutteita sisältävän soolo-osuuden muuttaen lähtökohtaisen tunnelman kypsän reheväksi. Lopuksi palataan hartaasti meditaation pariin. Slow Motian jatkaa peruskuvioiltaan samaa linjaa, hitaasti ja kauniin siististi. Eleanor kaiken muuttaa voi. Kappale eroaa muusta kokonaisuudesta selkeästi, pelkästään jo äänenkäytön suhteen. Ilmeisesti Ross itse aloittaa kappaleen rikkonaisen rosoisesti lausutun ja kaikuvasti tehostetun ihmisäänen keinoin. Voimaa lisätään Fabias Arendsin tappavan tehokkaalla rummutuksella, Peter Schwatlon raastavalla pasuunalla ja Stefan Schmidin saksofonin turboahdolla. Kappale on hakkaavan rynkyttävä ja funkmaisen tehokas, mutta päälinjasta irtonaiselta tuntuva. Rosa Cantina palauttaa tunnelman takaisin peruslinjalle, monivivahteiseen ison orkesterin ylä- ja alamäkiin. (JKi)
Florian Ross: kapelimestari, Jan Schneider, Volker Deglmann, Menzel Mutzke ja Matthias Bergmann, trumpetit, Frank Vaganée: altto- ja sopraanosaksofoni, huilu, Christoph Möckel: altto- ja sopraanosaksofoni, klarinetti, Stefan Schmid: tenori- ja sopraanosaksofoni, klarinetti, Wolfgang Fuhr: tenorisaksofoni, Marcus Bartelt: baritonisaksofoni, bassoklarinetti, huilu, Klaus Heidenreich, Peter Schwatlo, Felix Fromm, pasuunat, Ingo Lahme: bassopasuuna, pasuuna, Philipp Brämswig: kitara, Dietmar Fuhr: basso, Lucas Leidinger: piano, Fabian Arends: rummut
Äänitys: Hrolfúr Vagnsson ja Michael Morawietz, Kammermusiksaal Deutschlandfunk, Köln, tammikuun 14. – 18.2013 Miksaus: Hrolfúr Vagnsson ja Florian Ross, Fattoria Musica, Osnabrück, helmikuun 15. – 18.2013. Masterointi: Florian Ross, Darkhorse Studios, Köln, maaliskuu, 2013. Tuotanto: Florian Ross. Kannen suunnittelu ja kuvat: Florian Ross. Julkaistu: keväällä 2013.
1. Doors Closed (Säv. Florian Ross; Solos: Bartelt, Mutzke, Brämswig) 7:17
2. Tombeau de Couperin: Prelude (Säv. Maurice Ravel; Solos: D. Fuhr, W. Fuhr) 7:54
3. Cyckling (Säv. Florian Ross; Solos: Heidenreich, Bergmann) 5:51
4. Une Larme (Säv. Modest Mussorgsky) 3:45
5. Running Walls (Säv. Florian Ross; Solos: Bergmann, Brämswig, Arends, Leidinger) 8:00
6. Prickly Pear (Säv. Florian Ross; Solos: Vaganée, Brämswig, Leidinger) 7:14
7. Meditation in D (Säv. Florian Ross; Solos: Leidinger, Brämswig, Möckel) 7:02
8. Slow Motian (Säv. Florian Ross; Solos: Schmid, Collective) 4:33
9. Eleanor (Säv. Florian Ross; Solos: Schwatlo, Schmid) 5:12
10. Rosa Canina (Säv. Florian Ross; Solos: Schmid) 6:49
11. My Foolish Heart (Säv. Victor Young; Solos: Fromm, Collective) 3:54