Bluespektor
Karkia Mistika Records, karmi-095
Omanlaista musiikillista linjaansa vetävän Halme Prospekt -yhtyeen edellisistä levyistä on jäänyt mieleen purevan outo, mutta mahtavan vetovoimainen imu. Moni-instrumentalisti Hepa Halmeen vetämä yhtye kulkee omia polkujaan jazzmusiikin reuna-alueilla, eräällä tavalla maagiseen hämäryyteen johdattelevan särmäisen äänimaailman johdatuksella, mistä huokuu omaleimaisen kummallinen salamyhkäisyys.
Kun hyvin yhteen samaan hiileen puhaltavat taitavat soittajat ovat omaksuneet oman linjansa, niin he saavat aikaan rautaisen mukaansatempaavan ja jäljittelemättömän runttaavan poljennon. Hiukan ihmetyttää ja pidän harmillisena sitä, ettei tällainen ”jengi” ole saanut enempää suosiota suuremman yleisön joukossa. Toki yhtyeen musiikki asettuu siihen marginaaliseen musiikinlajiin, mistä löytyy se oma kannattajakuntansa, joka ei jahkaile kaiken maailman populäärimusiikin massatilaisuuksien perään, jotta voisi sanoa olleensa paikalla.
Kymmenkunta vuotta tässä kokoonpanossa toimineen Halme Prospektin vahva musiikillinen anti on kansainvälisestikin ajatellen korkeatasoista omalla alueellaan. Yhtyeen vuonna 2013 ilmestynyt Prospektrum -albumi oli mielenkiintoinen kokeilu, missä mukana oli jännittävän monivivahteista runonlausuntaa soiton ohessa. Se oli melkoisen yllätyksellinen ja uudenlainen kokeilu, mihin tulee palattua vuosienkin jälkeen.
Viralliseen julkaisuun 5.5.18 tuleva Bluespektor -albumi tuo nimensä puolesta ajatuksen, että onko yhtye siirtynyt bluesin pariin. Ajatukset bluesiin suuntaan vie myös levykannen tummanpuhuva sinisyys, eikös bluesmusiikkiin liity osaltaan jollain tavalla sininen väri, ainakin puheissa. Bluespektor pysyttelee kaikesta huolimatta instrumentaalisoiton puolella ja sitä voisikin tulkita jonkinlaisena jatkumona yhtyeen edelliselle 2015 ilmestyneelle Pajazzo -levylle.
Levyn sisältö jakautuu kahtia sävellysten suhteen. Kaksiosainen Blues For Allah pt I ja pt II ovat psykedeelisen rockin ja muiden vapaasti eri musiikin lajien kirjoa sekoitelleen Gratefull Dead -yhtyeen ideologian pohjalta syntyneitä. Kolmas lainakappale on suoraan jazzin keskiöstä Dave Hollandin kynästä lähtenyt lähes vartin pituinen Conference Of The Birds. Loput kolme ovatkin yhtyeen omaa, Arttu Tolosen ja Hepa Halmeen sävellystuotantoa.
Arttu Tolosen kaksiosainen Generator 1 ja 2 edustavat tyypillistä vivahteikasta Prospekt-linjausta, missä vaikuttava mystisyys tulee esille usvan takaa hitaasti massiivisen matalaäänisesti etenevänä kumuna jatkuen tuhdin puhkovasti ja kiivaan riitaisesti raja-aitoja rohkeasti rynkytellen.
Conference Of The Birds on melko tyypillistä Hollandia, missä hitaasti kiiruhtaen ensin kehitellään alkuasetelmia. Alkukeskustelua käydään puupuhaltimien, saksofonin, Tapani Variksen munniharpun ja Alf Forsmanin rumpujen kesken. Kun Arttu Tolonen alkaa nostaa syntetisaattorin äänialueita mukaan, niin soitto alkaa velloa murhaavaan tyyliin suorastaan kohisten, paikoitellen jännitys hieman laukeaa, kun huilun kimakan viehkeä luritus ja lintujen sirkutus ohjailevat kitaran rauhallista sävelkulkua. Kappale on hienosti muotoiltu ja sovitettu. Jäntevä kokonaisuus, missä on monipuolista kerrontaa kerrakseen.
Halmeen sävellys Exit Only päättää tunninmittaisen levyn leppeän balladinomaisesti, baritoni sykkii kauniin maittavasti ja selkeästi. Syntetisaattorin korkealta säkenöivä terävyys säestää sopivan mukavasti Halmeen puhallusta. Taustarytmi säilyy pehmeän pyörivänä ja Matti Riikosen trumpetin itku lisää taustalle heleää soinnikkuutta. Alun rauhallisuus kiihtyy huomaamatta, ponnekkuus lisääntyy ja jännite kasvaa armottoman raskaaseen yhteissoittoon. Tolosen ja Esa Onttosen kitarat kehittävät vellovan laavamaisesti leviävää äänimassaa kuin alas syöksyvä vesimassa Iguassun putouksilla. Pekko Käpin jouhikon itkuisa ujellus täydentää vetovoimaista kokonaiskulkua. Erinomainen lopetus.
Sanoisin, että Bluespektor on julmetun täyteläinen levytys, kertakaikkisen ammattimaisesti toteutettu ja sovitettu. Siinä on mahtavaa soittamisen mahtipontista kekseliäisyyttä, pöyristyttävää menohalukkuutta ja improvisoinnin vapautunutta ”otatusta”, missä soittajat röyhistelevät tehokkaan täysipainoisesti balanssissa.
Halme Prospektin Bluespektor -levynjulkaisukeikka kuullaan Porissa Validi Karkia -klubilla 5.5. Ne, jotka kynnelle kykenevät ovat tietenkin sopivasti paikalla, se kannattaa.
Hepa Halme: saksofonit ja erilaiset puupuhaltimet, Matti Riikonen: trumpetti, Esa Onttonen: kitara, Arttu Tolonen: modulaarinen syntetisaattori, kitara, Tapani Varis: basso, munniharppu, pajuhuilu, Alf Forsman: rummut. Vierailijat: Pekko Käppi: jouhikko ja Noel Saizonou: lyömäsoittimet
Äänitys: Hepa Halme, Arttu Tolonen, Eka Vekara @ Studio 24/7. Miksaus ja masterointi: Pentti Dassum @ Arkisto. Julkaistaan 5.5.2018
1. Blues For Allah pt I (Jerry Garcia-Robert Hunter) 6’20
2. Generator 1 (Arttu Tolonen) 8’54
3. Conference Of The Birds (Dave Holland) 14’39
4. Blues For Allah pt II (Jerry Garcia-Robert Hunter) 9’34
5. Generator 2 (Arttu Tolonen) 7’54
6. Exit Only (Hepa Halme) 13’05
Kokonaiskesto 60:39