Ilkka Arola Sound Tagine

Kuvat:

08.02.2020 14:45


Ilkka Arola Sound Tagine: Land Ahead!

Land Ahead!

Flame Jazz Records 2019, FJRCD003

Afrikka on mustan neekerijatsin maa… lauloi aikoinaan Martti Huuhaa Innanen.  Olkoot se jollainlailla aasinsiltana tälle levylle, sillä niin paljon nyt liikutaan alapuolisen mantereemme pohjoisosien ja lähi-Idän elementtien valtakunnissa. Tosin sotkettuna muihin musiikkikulttuureihin oivalla tavalla. 

Ja oivalla tavalla Ilkka Arola loihtii Sound Tagine -yhyeineen kyseistä tunnelmaa. Oikeammin maailmanmusiikkia, jossa orastaa voimakkaana myös jazzin siemen, sillä onhan Arola alunperin puhdasverisiä jazzmuusikoita. Ja tuo jazz sykkii voimakkaana muittenkin orkesterilaisten suonissa. 

Milloin liikutaan herkästi tunnelmoiden, milloin räjähdetään rajuun mättöön, tunnelmiin, joiden sisältö ja rytmit vaihtelevat. Väliin laahustetaan kamelikaravaanin myötä hiekka-aavikoilla, väliin taas tömisytetään tahtia  riehakkaasti tantereeseen beduiinisandaaleilla… väliin jopa juutalaisklezmerin tahdissa. Mukavasti keskenään sekoitellen. 

Arolan tukkossävyinen trumpetointi neliventtiilisellä quartertone -trumpetilla luo kokonaisuuteen oman, osin hypnoottisen tunnelman, joka taustalla rytmittelevän kompin kanssa vie kuulijansa itäisille maille, jossa tietäjätkin aikoinaan vaelsivat tähden perässä…  

Max Zengerin puhaltimet luovat omaa hienoa taustaansa ja ”parittelevat” mainiosti Arolan trumpetin kanssa. Lyömäsoitinosasto, rumpali Eeti Nieminen ja percussionisti Juuso Hannukainen mättävät runsasta, aina kulloiseen kappalesisältöön sopivaa taustaa. Massiivisen täyttävää ja maukasta työstöä.  Eikä sovi unohtaa basisti Esko Grundströmin ja kitaristi Topi Korhosen panosta. He täydentävät mainiosti kokonaisuutta, joka heittäytyy hempeän kaihoisasta tunnelmoinnista välillä väkevän voimalliseen kaatoon.  

Kokonaisuudessaan ”homma” on hyvin hanskassa ja tunnesisällöltään tuonne uskontolevottimille alueille vievää. Alueen musiikkikulttuuri törmää ja sulautuu hienosti Arolan sävelkynän myötä länsimaiseen makuun maistuvaksi. Ei liiaksi paikallismusiikkien kopioiksi vaan niistä makoisimpia paloja poimien. 

Levy edustaa omalla tavallaan pirteää poikkeusta, niin etnojazzkentällä kuin maailmamusiikin laajassa skaalassa. Soittokunnan hallittu ammatillisuus ja soitettuun asiaan täydellinen paneutuminen ovat tämän levyn nannaa. Arolan osoittautuu hienon trumpetoinnin lisäksi oivaksi sävelnikkariksi. 

Mukavan rytmikäs kuuntelunautinto etnojazzia. (OR)

 

Ilkka Arola quartertone trumpet, flugelhorn and other brass instruments, bouzouki, Max Zenger  bass clarinet, baritone sax, flute, Eeti Nieminen drums and percussion, Topi Korhonen electric and acoustic guitar, oud, Esko Grundström double bass, electric bass, kantele, Juuso Hannukainen percussion and electronic sounds

Recorded by Abdissa ”Mamba” Assefa at Ambience Studios  in Helsinki 2018
Additional recordings by Esko Grundström and Ilkka Arola in Loviisa and Turku in 2018.
Mixed and mastered by Riku Kantola 

1. Land Ahead! (Ilkka Arola) 04:56
2. Saba Dance (Ilkka Arola) 03:37
3. Kamelimmaito (Ilkka Arola) 05:11
4. Leadershipping (Ilkka Arola – Juuso Hannukainen) 04:53
5. Forward (Ilkka Arola) 02:43
6. Loitsu / Opening Spell (Ilkka Arola) 06:13
7. Hunting Song (Ilkka Arola) 04:39
8. Fear of Darkness (Ilkka Arola)10:19

Takaisin

Artikkeli luettu 132 kertaa

Translate »