Bathymetric Modes
HUBROCD2519
Kun tutkitaan vedenalaisen kohteen maantieteellistä paikannusta ja sen yksityiskohtaista kuvausta, puhutaan Bathymetrysestä topografiasta. Mitä sillä on sitten tekemistä musiikin kanssa. En osaa sanoa, mutta norjalainen kitaristi Ivar Grydeland on tämän mukaisesti nimennyt uusimman, marraskuussa ilmestyneen, soololevynsä. Kuunnellessa hänen Bathymetric Modes levyä, voisi ehkä hyvinkin saada mielikuvan jonkinlaisesta yhteydestä tähän vedenalaiseen maailmaan. Siellä kuljetaan hitaasti edeten kuulematta mitään. Kuvitelmissa ääniä voisi syntyä tasaisen hiljaisesta kohinasta tai veden liplatuksesta, kokonaisvaikutelman ollessa rauhaisa ja seesteinen.
Tällaisen tunnelman Grydeland luo levyllään. Kitara on hänen pääsoittimensa, mutta levyllä hän tuottaa oman äänimaailmansa kahdeksan eri soittimen käsittelyllä, näin ainakin levyn kannen perusteella voidaan todeta. Yksi erikoisimmista on japanilaisen Toshio Iwain suunnittelema ja luoma sekä Yamahan kanssa yhteistyönä kehitetty elektroninen laite, Tenori-on. Se on käsissä pidettävä 16×16 led-valonkatkaisimen suuruinen puolijohdekomponenteista rakennettu sähköinen ruudukkolaite. Katkaisimia käyttäen saadaan luotua erilaisia ääniä.
Vaikka levyllä esiintyy kolme muutakin soittajaa, Xavier Charles, Marius Tobias Hoven ja Jonas Howden Sjövaag, niin heidän osuus jää varsin pieneksi. Kun oikein tarkasti seuraa, niin Hovenin pasuuna kuuluu kakkosraidalla ja saattaapa Sjövaagin snarerumpukin erottua jotenkuten. Siksi levyä voidaan hyvällä syyllä pitää Grydelandin yksinpuheluna.
Huntsville yhtyeestä tunnetun Grydelandin aikaansaama äänien hypnoottinen maailma on kuin liitelisi avaruudellisessa tyhjiössä, unelmien satumaailmassa. Soitto on tyylikkään aistikasta, joskin lievästi koko levyn läpi aika samankaltaista, kaiken toistamista. Rytmi ei suuresti vaihdu kappaleesta toiseen siirryttäessä, eikä niistä suurta eroa pysty saamaan aikaiseksi. Levy on kylläkin vain puoli tuntia pitkä, joten siinä ajassa ei myöskään ehdi puutua ellei satu nukahtamaan. Levyn kuusi kappaletta ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa vuosina 2007-2011. Sisältö on kaikin puolin miellyttävän viihteellistä, melodista, lämminhenkistä ja persoonallista, missä Grydelandin kitara puhuttelee kauniisti ja selkeästi osassa kappaleita. Välillä kuitenkin syntetisaattoreiden moninainen kirjo luo varsin abstraktisen vaikutelman, mistä ei löydy selkeätä kiinnekohtaa. (JKi)
Ivar Grydeland: Tenori-on, kitarat, banjo, pedal steelkitara, mandolini, ukulele, zither, kosketinsoittimet, Xavier Charles: klarinetti (raita 5) ja “vibrating surfaces” (raita 6), Marius Tobias Hoven: pasuuna (raita 2), Jonas Howden Sjövaag: snarerumpu (raita 2)
Äänitys: Eri paikoissa vuosina 2007 – 2011. Miksaus ja masterointi: Giuseppe Ielasi, touko- ja kesäkuu 2012. Kannen suunnittelu: Yokoland. Kuvat: Petter Hoel. Julkaistu: 12.11.2012.
1. Roll Back 0:34
2. Roll 7:49
3. Bounce Back 2:58
4. Ping Back 5:40
5. Bounce 9:13
6. Ping 4:50
Kaikki kappaleet Ivar Grydelandin säveltämiä
{youtube}GLw6FEOF_5A{/youtube}