Yleisin tapa levyttää studiossa toimii niin, että ryhmä muusikoita kokoontuu paikalle, missä he pyrkivät tulkitsemaan säveltäjän työtä parhaalla mahdollisella tavalla. Tanskalaiset, kitaristi Jakob Bro ja elektronisten “vempaimien” kanssa pitkään työtä tehnyt Thomas Knak, joka tunnetaan myös taiteilijanimellä Opiate, ovat uusimmalla 2 CD:n yhteistyöalbumillaan koonneet ison joukon tunnettuja jazzmuusikoita studioon eri tavalla. Bron sävellykset ovat “ykköslevyllä” ja Knakin sovitukset “kakkosella”. Työ on tehty monissa osasissa ja kudottu sitten yhdistellen eri palasia kahdeksi eri kokonaisuudeksi. Samat kappaleet toistuvat käytännössä molemmilla levyillä, mutta sovitukset on rakennettu molempien säveltäjien kesken omaksi tuotteeksi.
Jakob Bro on kehitellyt koko uransa ajan itselleen ominaista äänimaailmaa. Nuorena poikana trumpetti vaihtui kitaraan ja siitä lähtien hän on kulkenut improvisoidun ja sävelletyn musiikin keskiössä. Hänenkin tiensä on kulkenut Berkleen kautta Manhattanille, missä hän on luonut yhteyksiä moniin tunnettuihin muusikoihin. Hän on tehnyt kiertueen mm. Paul Motianin Electric Bebop Bandin kanssa ja vieraili Porissa vuonna 2010 pohjoismaisista soittajista kootun Tomasz Stanko Quintetin kitaristina. Hän on myös tämän levyn tuottaneen Loveland Records -yhtiön omistaja ja taiteellinen johtaja.
Thomas Knak omaa pitkän historian elektronisen musiikin kehittämisen ja tuottamisen parissa sekä äänitteinä että myös filmeillä, teatterissa ja monessa muussa. Alkujaan hän toimi varsin pienellä määrällä eri laitteita, sämplereitä ja tietokoneita, jolloin äänellinen tulos oli melko yksinkertaisen minimalistista. Vuodesta 1993 alkaen hän on kehittänyt laitteistoaan yhä suuremmaksi, ei välttämättä kooltaan, vaan äänentuotto-ominaisuuksiltaan, saadakseen paremmat mahdollisuudet editointiin ja “tavaran” muokkaamiseen.
Brolle tämän levyn tekeminen oli henkilökohtaisesti merkittävä taiteellinen kohokohta ja samalla se ohjasi hänen musiikillista suuntaa säveltäjänä. Palasten kokoaminen sävellysten tekemiseksi alkoi New Yorkissa kesällä 2011, missä pianistit Paul Bley ja David Virelles sekä sellisti Jakob Kullberg ja klarinetisti Oscar Noriega äänittivät kukin soolona omia tulkintojaan. Bro palasi Tanskaan, missä loput äänitykset muiden artistien kohdalta tehtiin useassa eri osassa. Näiden eri äänitteiden pohjalta hän alkoi kehitellä suuntaa sävellyksilleen ja lopulliseksi äänitteeksi. Bro itse piti tässä työssä tärkeänä sitä, että jokainen artisti saattoi olla oma itsensä ilmaisussaan. Jokainen antoi sävellyksille osan itsestään. Kaikki levyn 14 muusikosta mukaan lukien Bill Frisell, Kenny Wheeler ja tereminsoittaja Pamelia Kurstin antoivat Brolle vapaat kädet käyttää heidän soittamaansa äänimaailmaa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Saatuaan oman osuutensa sävellystyön koottua kokonaisuudeksi, Bro toimitti materiaalin Thomas Knakille. He olivat keskenään sopineet, että Thomas tekee tähän raakavedokseen täysin oman variaationsa sävellyksistä ja ottaa käyttöön ne osiot, mitkä hän katsoo tarvitsevansa oman osuutensa säveltämiseen ja sovittamiseen. Molemmat tekivät työtä omalla tahollaan viimeistellessään sävellyksiä. Kun kumpikin oli saanut työnsä valmiiksi, niin he alkoivat vaihtaa osasia keskenään. Tarkoituksena oli näin luoda kaksi eri levykokonaisuutta jokaisesta kappaleesta. Osa äänitteistä poistettiin ja he sovittelivat keskenään osasia, joista sitten muodostui lopullinen 2 CD:n kokoelma kappaleita.
Bron oma soitto on pohjimmiltaan syvälliseen synkkämielisyyteen taipuvaa, hitaan harrasta, melodialtaan lyyrisen kaunista ja haaveilevaa. Tälle pohjalle rakentuu koko sävellystyö myös muiden soittajien osalta. Musiikin laaja-alaisuus, avoimuus ja selkeys ovat Bron sävellyksien keskeisiä ajatuksia. Color Sample on tästä hyvä esimerkki, missä puolivaiheessa mukaan tuleva, kohta 83 vuotta täyttävä, Kenny Wheeler saa flyygelitorvesta ulos itkunsekaisen tunteikkaan värinän. Kaikki tämä harras hurmoshenkisyys korostuu ja kulminoituu ykköslevyn viimeiseen kappaleeseen Northern Blues Variation No. II, missä mukaan tulee The Royal Danish Chapel Choir.
Bron säveltämien kappaleiden soitto-osuudet eivät ole täysin yhtenevät Knakin “rebuild”-versioissa. Paul Bleyn esitys sinänsä on aika erilainen kuin mihin hänen tuotannossaan on totuttu. Hänen soittonsa tällä levyllä on käsinkosketeltavan kevyttä ja vapaastihengittävän ilmavaa ja harmonista, hyvin klassisvoittoista. Lähes 17 minuuttia kestävä kappale, Roots Piano Variation täyttää melkein kolmanneksen “ykköslevyn” sisällöstä. Roots Rebuild -nimen Knakin sovituksessa saanut kappale on lyhentynyt vajaaseen neljään minuuttiin ja siinä piano-osuuden soittaa Bro itse. Ykköslevyllä Mild on vajaan neljän minuutin mittainen, kun taas Knakin käsittelyssä siitä on syntynyt yli kymmenminuuttinen, kahden eri version tallenne. Knakin luomat elektroniset lisämausteet kaiken soitetun osuuden ympärille saavat aikaiseksi oman avaruudellisen tyhjyyden muodostaman mukavan jännitteen.
Bro / Knak on levytyksenä erikoinen kokonaisuus. Sisältö on rakennettu omalla erikoisella tavallaan onnistuneesti ja hienot soittajat tuovat oman osaamisensa mukaan nautittavasti. Sisällön analysointi ja siitä “otteen saaminen” oli haasteellista. Levyn sisältämä kansilehtinen sisältää 11 sivua taidetta, mikä ei suurta haastetta vaadi, mutta itse levyn kappaleiden sisällön analysointi oli aikaa vievää. Layout on vaikeasti hahmotettavissa ja luettavissa, eikä kakkoslevyn soittajia mainita erikseen ollenkaan, jotta voisi heti tietää kuka soittaa missäkin kappaleessa. Versiot ovat sen verran erilaiset, ettei tätä automaattisesti pystynyt tietämään. Tällaista analyysiä ei kuulijan välttämättä kuitenkaan tarvitse syvällisesti tehdä, pelkkä kuuntelu vie rauhallisuudessaan mukanaan. (JKi)
Jakob Bro: sähkö- ja akustinenkitara, laulu ja piano (CD1, raidat 1, (laulu 2) 5-7,9, CD2 raidat 1-2, (laulu 4-5), 7,9), David Virelles: piano (raita 1,4, CD2 3), Kenny Wheeler: flyygelitorvi (raita 2, CD2 5), Jakob Kullberg: sello (raita 2, CD2 5), Tine Rehling: harppu (raita 2,3, CD2 5-6) Jakob Höyer: rummut (raita 2,5, CD2 4-5), Oscar Noriega: klarinetti (raita 3 CD2 6), Pamelia Kurstin: theremin (raita 5, CD2 4), Jonas Westergaard: sähköbasso (raita 5, CD2 4), Anders Mathiasen: akustinen kitara (raita 5, CD2 4), Bill Frisell: sähkökitara (raita 6,9, CD2 2), Thomas Morgan: kontrabasso (raita 6,7,9, CD2 2-3, 7-9), Jeff Ballard: rummut (raita 7, CD2 7-8), Paul Bley: piano (raita 8), The Royal Danish Chapel Choir: laulu (raita 9, CD2 1,9), Thomas Knak: elektroniikka (CD2)
Äänitys: James Farber, Avatar Studios, New York, kesäkuu ja syyskuu 2011, raidat 1 ja 3 (klarinetti), raidat 4,6,8 ja 9 (kitarat ja basso), Andreas Hviid, STC Studios, Kööpenhamina, kesäkuu 2011 – helmikuu 2012, raita 2,3 (harppu), sekä raidat 5 ja 7, John Fomsgaard, The Village Studio, Kööpenhamina, syyskuu 2011, raita 9 (kuoro). Miksaus ja masterointi: Andreas Hviid, STC Studios, maaliskuu 2012. CD2 Äänitys: henkilökohtaiset kuten CD1, piano raita 2 soittaa Jakob Bro. Masterointi: Andreas Hviid, maaliskuu 2012. Kannen suunnittelu: TAL R. Taiteen kuvaus: Lasse Bech Martinussen. Julkaistu: 6.7.2012.
CD 1
1. Northern Blues Variation No. I 2:57
2. Color Sample 10:38
3. Epilog 2:08
4. G Major Song 3:59
5. Izu 5:31
6. Roots 2:50
7. Mild 3:42
8. Roots Piano Variation 16:46
9. Northern Blues Variation No. II 2:34
Kaikki sävellykset Jakob Bro
CD 2
1. Northern Blues Variation No. II Rebuild No. I 1:46
2. Roots Rebuild 3:48
3. G Major Song Rebuild 3:06
4. Izu Rebuild 3:48
5. Color Sample Rebuild 5:10
6. Epilog Rebuild 4:57
7. Mild Rebuild No. I 5:29
8. Mild Rebuild No. II 4:06
9. Northern Blues Variation No. II Rebuild No. II 5:32
Kaikki sovitukset Thomas Knak