Kiinalaiset sukujuuret omaava säveltäjä ja viulisti Jason Kao Hwang liikkuu sävellyksissään klassisen musiikin ja jazzin rajapinnoissa, johon on ehkä lisätty ripaus uudenlaista maailman musiikkia. Viulu mielletään enimmäkseen klassisen musiikin instrumentiksi ja siitä ei oikein hyvin tahdo saada irti jazzille tyypillisiä ominaisuuksia. Tampereella menneellä viikolla esiintyneen Regina Carterin soitto esimerkiksi oli enemmänkin viihdemusiikkia kuin konkreettista jazzia. Edesmennyt Billy Bang, joka myös on esiintynyt aikaisempina vuosina Tampereella, edusti ehkä jazzviulismia aidoimmillaan.
Jason Kao Hwang on ollut mukana musiikin tekemisessä jo 1980-luvun alussa omalla kvartetillaan ja vetänyt myös Burning Bridge nimistä oktettia. Hwangin jazz kvartetti EDGE on perustettu 2005 ja yhtye on ehtinyt levyttää kahdesti aikaisemmin. Crossroads Unseen on siis yhtyeen kolmas äänite. Kun kuuntelee levyn ensimmäistä kappaletta Elemental Determination, päällimmäisenä liikkuvat klassiset elementit johtuen varmasti viulun merkittävän suuresta osuudesta soitosta. Jazzin ominaisuudet alkavat kuitenkin löytyä mukaan toisaalta myös yllättävän selkeästi Taylor Ho Bynumin tehokkaasta kornetin ja flyygelitorven puhalluksesta sekä rumpali Andrew Druryn ja basisti Ken Filianon perusvarmasta ja perinteenmukaisesta komppauksesta.
Hwang itse sanoo “improvisaation näyttelevän suurta roolia sävellyksissä, missä maanläheinen kosketus taistelee uhmakkaasti elämän ja kuoleman välillä. Se on osa voimakasta tunteen kielellistä ilmaisua, missä äänet syntyvät ja kuolevat loputtomasti. Matka on jatkuvaa puhdistautumista ja muodonmuutosta. EDGE liikkuu rajapinnoissa eri kulttuurien ja musiikillisten suuntausten välillä”. Varsin abstraktista argumentointia, mutta kun asiaa miettii tarkemmin levyä kuunnellessa, niin tämän ajatusmaailman voi kaikesta huolimatta aistia. Kappaleista löytyy vaihtelevuutta, raskaan sarjan vapaata ilmaisua, täsmällistä kirjoitettua soittoa ja runsasta henkilökohtaista ilmaisun vapautta. Sanoisin levyn olevan melko vahvasti läpitunkevaa avantgarde jazzia. Se tulee erittäin hyvin esille levyn nimikkokappaleessa Crossroads Unseen. Levyllä ei kuitenkaan revitellä lainkaan, vaan kaikki vapaamuotoiset osuudet soitetaan varsin melodisesti ja harmoniaan pyrkien. Viimeisen kappaleen, One Day, voisi sanoa suorastaan ajoittain svengaavan, mikä ei avantgardessa ole välttämättä aivan tavanomaista. Kappaleet ovat melko pitkiä, kaikki yli 10 minuuttia ja sen aikana ehtii hyvin keskittyneesti saada kuva Hwangin ajatusmaailmasta. Levy veti ensin aika hämilleen, osittain johtuen siitä, että Hwangin musiikki oli ennestään tuntematonta. Aikansa sitä mutusteltua tuloksena on erittäin positiivinen kokemus aika erilaisesta jazzmusiikin ilmaisutavasta. (JKi)
Taylor Ho Bynum: kornetti (3,4,5), flyygelitorvi (1,2), Andrew Drury: rummut, Ken Filiano: kontrabasso, Jason Kao Hwang: viulu ja viola
Äänitys: Sal Mormando, Kaleidoscope Sound, Union City, New Jersey, 13. – 14. kesäkuuta 2010. Miksaus: Jason Kao Hwang, Andrew Drury ja Ken Filiano. Masterointi: Paul Zinman, SoundByte Productions. Tuotanto: Jason Kao Hwang. Kannen suunnittelu: Copycats Media. Kannen kuvat: Jason Kao Hwang. Julkaistu: 1.10.2011.
- Elemental Determination 10:12
- The Path Around the House 12:05
- Transients 10:34
- Crossroads Unseen 11:21
- One Day 10:09
Kaikki kappaleet ovat Jason Kao Hwangin säveltämiä