Näin se on, että sitä kannattaa pyytää, vaikkei sitä saisikaan. Siis lohta. Sitä kalojen kuningasta, jota ennen vanhaan pohjoisen joet Suomen puolellakin olivat pullollaan. Nykyisin lohenpyynti on pääosin odottamista, odottamista ja odottamista…
Niin on ollut tämän levyn arviointikin, sillä se lojui lohi- ja perhokalastusasiantuntijan pöydällä alkukesästä lähtien, muttei vaan tärpännyt arvosteltavaksi. Joten se palautui allekirjoittaneelle, särkionginnan kanditaatille… jolle kelpaisi perhosteltavaksi myös harjukset, siiat, tammukat, nieriät, raudut… ynnä muut ylämaitten jalokalat.
Tämä Joona Toivasen ja kumppaneiden levy pohjautuu herrojen soittajien kahteen intohimoon; perhokalastukseen ja jazziin. Tuloksena leppoisan sointuisa, harmoninen ja monivivahteinen sävelteos, joka hyvin kuvastaa pohjoisen kirkasvetisten purojen, jokien, lompoloiden ja järvien lisäksi ympäröivää kaunista luontoa.
Soitto pitää sisällään sen nautinnon ja hyvänolon tunteen, jota kalastus juoksevan veden tai kuulaan tyyneyden äärellä antaa. Siiman viuhahdus ja “hörhiläisen” lento veden pinnalle saa aikaan odottavan jännitteen. Jännitteen, joka saattaa hetkessä muuttua räjähtäväksi ilon tunteeksi jalokalan iskiessä ahnaasti perhoon. Tai sitten ei tapahdu mitään… jännite purkautuu uudeksi yrittämiseksi, paikan vaihdoksi… rauhallisen harkitusti.
Ihastelin levyä kuunnellessani sitä aitoutta, jolla Joona Toivanen kumppaneineen on onnistunut tallentamaan perhokalastuksen, vesistöjen ja luonnon elementtejä. Melodisen kauniisti ja monipuolisesti rytmittäen. Kaikessa väreilee omanlainen herkkyys. Upea suhde soittajan ja luonnon välillä. Sanomaton sopimus säännöistä… olemassaolosta. Väkevä onnellisuuden ja elämän maku pursuaa seesteisyyden keskellä.
Tältä levyltä puuttuu kokonaan se hirvittävä melankolisuus… kylmyys ja raskassoutuisuus, johon moni tämän päivän suomalainen yhtymä päätyy toteuttaessaan nk. uutta pohjoismaista jazzsoundia. Kai yhtenä syynä on se, etteivät he ole koskaan oikeasti olleet niissä paikoissa ja tilanteissa, joita he yrittävät julkituoda teoksissaan.
Tällä levyllä kaikki on toisin, sillä yhtymän soittajat ovat intohimoisia perhokalastajia ja ovat olleet vesien varsilla “ötököineen” kerta toisensa jälkeen. Luonto, vesi ja ilma ovat heille hyviä tuttuja… Niinkuin allekirjoittaneelle, joka nuoruudessaan työskenteli muutaman vuoden mittamiehenä Kemijoki Oy:n laki-ja kiinteistöosastolla suuren ja mahtavan Kemijoen sadealueella, legendaariselta Sompiojärveltä vielä silloin villinä raivoavalle Taivalkoskelle…
Mutta heitetäänpä perho veteen vaikkapa Anderssonin alaheitolla ja toivotaan parasta…
Something. Se on todellakin jotain… seesteisen rauhallista melodiaa, joka lipuu kuin punamusta lohiperho pitkin Tenojokea… kitaran ja pianon harmoniaa…
Hatch. Hallittua perusyksinkertaisuutta amerikan malliin… piano-basso-kitara soolottelua… tiukkaa peruskalustoa, niin jazzillisesti kuin perhosteluunkin… New Yorkin klubeilta vaikkapa Pulsujoelle…
Lahppoluobbal. Koutokeinon Lappojärvellä kumpuaa saamelaisperinne, joikhan siemen, yötön yö… jymisevä rumpu manaa kitaran jutaamaan poroelon kanssa… järvessä vaanii punapilkullinen perhonsyöjä…
All Lights On. Seesteisen kaunis avaus, jossa luonto herää. Aamuauringon värikirjo kimmelttää kalaveden pinnalla. Vedestä. Perhosta. Pianosta. Kitarasta. Jäännitys nousee… nappaako…
Attrap. Monikasvoinen rytmirykäisy… kitara kokeilee, kosketin koettelee… rumpu jytisee, kopisee, kilkkaa… tämä on harjoitustesti ennen varsinaista koitosta…
Czech Nymph. Erinomaisen rytmikäs larvastus, jossa pääosassa kitaristi Stubø. Väkevä rytmi saa tsekkiläisen painotetun perhon uppoamaan nopeasti…
Fly. Pehmeän käheää utopiaa. Leijuvaa keveyttä. Värikirjon loistetta. Kauneutta, jonka sydämenä koukku…
Parmacheene Bello. Rauhallisen seesteinen kokonaisuus sateeseen tai aamuiseen sadesumuun järvialueella… kitara-piano akseli saa bassottelun myötä tämän klassisen amerikkalaisen uppoperhon pyytämään…
Slow Walking Water. Hitaasti mataava virta. Resonoitu kitara soundi vie laiskasti perhoa virran mukana…
Kiruna. Ruotsin Lappia… erämaata, juoksevia puroja, vuolaita virtoja, lompoloita, järviä… kirkkautta, avaruutta… niin vedessä kuin ilmassa… jalokaloja. Piano maalaa kokonaisuutta, basso hengästyttää ja rumpu mättää tunturilta toiselle…
Nothing. “I speak the trout, all trout and nothing but the trout, so help me”… väkevä julistus, jonka teesit naulaa pianisti Toivanen…
Last Station. Kauniin koruttomat jäähyväiset. Jäähyväiset vesistöille. Jäähyväiset odotukselle. Jäähyväiset perhoon iskeville kaloille. Jäähyväiset… ensi kesään…
Herroista soittajista ei voi sanoa oikeastaan muuta kuin että he ovat alansa osaajia. Ammattilaisia.
Mikäli he ovat perhokalastajina saman taidon osaavia, niin myös kirkkaan veden riistaa on varmasti päästy nauttimaan… samalla nauttimaan myös elämästä… ja yhdestä sen hienoimmista arvoista.
Tämä levy ei pullistele saaliillaan… ei, sen tärkein viesti on seesteisyys ja rauhanomaisuus… olotila. Nautinto. Luonto.
Joona Toivanen joukkoineen on onnistunut erinomaisesti.
Näin se on hyvät ystävät… vain muistot jäävät elämään. Kalastuksessakin. (OR)
Havard Stubo guitar, Joona Toivanen piano, Tapani Toivanen double bass, Fredrik Hamra drums
Recorded March 20-22. 2010 by Johannes Lundberg at Studio Epidemin, Gothenburg, Sweden
Tracks 6 and 9 recorded October 8-10 by Jazz & Fly Fishing at Studio BII, Gothenburg, Sweden
Mixed by Mikko Raita at Studio Kekkonen, Helsinki, Finland
Mastered by Svante Forsbäck at Chartmakers, Helsinki, Finland
01. Something 03:34
02. Hatch 04:55
03. Lahppoluobbal 04:29
04. All Lights On 03:12
05. Attrapp 02:05
06. Czech Nymph 03:43
07. Fly 01:43
08. Parmacheene Belle 03:37
09. Slow Walking Water 00:40
10. Kiruna 03:00
11. Nothing 03:21
12. Last Station 06:07