Joakim Berghäll

Kuvat:

21.10.2019 20:54


Joakim Berghäll: Dialogues IV

Dialogues IV

Boulder Music Helsinki 2019, BMHCD4

Leppoisan letkeää ja tutun turvallista baritonointia. Tumman vankan rytmittelyn myötä on helppo suhtautua elämään ja olemiseen positiivisesti. Ilman sen kummempia paineita. Vaikkakin levyn kullakin raidalla on johtosoittimen lisäksi duona maailman eri kolkista lähtöisin olevia instrumentalisteja. Kaikki maahanmuuttajia. 

Idea levyyn syntyi saksofonisti Joakim Berghällillä hänen luettuaan Hesareista vuonna 2014 taksikuskista, senegalilaisesta Malang Cissokhosta, kora-taiturista.  Malang tunnetaan J. Karjalaisen ”Väinö”-hitin kauniista kora- ja lauluosuuksistaan. Niinpä hän onkin nyt itse oikeutettu Länsi-Afrikan edustaja levyllä. Muiden muusikoiden etsiminen oli työläämpää, mutta mm. Global Music Center auttoi paljon ja niin seitsemän muuta eri aloilla työkseen työskentelevää muusikkoa löytyi. 

Itse levyn tekoprojekti oli aikaa vievä, kun Berghäll paneutui kunkin soittajan edustamaan musiikkikulttuuriin ja sävelsi siihen sopivan kappaleen, jonka opetti ja harjoitti sen kulloisellekin soittokumppanilleen. Varsinainen levyn kappaleiden äänitys tehtiin Berghällin mobiililla äänityskalustolla varsin satunnaisissa tiloissa, jopa Turku – Tukholma -reittiä seilaavalla risteilijällä. 

Tämän viisi vuotta kestäneen projektin aikana Berghäll äänitti, editoi, miksasi ja tuotti koko levyn. Monilla raidoilla kuullaan erilaisia taustaääniä lintujen lauluun ja koirien haukkumiseen saakka. Ne luovat omalaista aitoutta kulloisenkiin raitaan. Voidaankin sanoa, että monet niistä ovat hiomattomia timantteja. 

Ykkösraidalla ollaan ilmeisesti merellisellä äänitysmatkalla, koska lokit pitävät taustalla melkoista konserttiaan. Berghällin ”laivapilli” saa kumppanikseen tamperelaistuneen tansanialaisen Menard Mpondan percussiot; ngoman ja djemben. Pirteän kulkeva kokonaisuus. 

Kakkosraidan parina on uusiseelantilaislähtöinen, Sibiksen Glomas – maiilmamusiikkiosastolla opettava Nathan Riki Thomson kontrabassoineen ja huiluineen. Seesteisen tummaa hidasta tunnelmointia ja askeltamista. Kauniin kuulasta parisuhdetta. 

Seuraavana kuullaan Helsingissä veljensä kanssa pizzeriaa pitäneen, nyt jo takaisin Turkkiin muuttaneen Irfan Örbekin sazia, pitkäkaulaista luuttua, linnunlaulun myötäilemänä. Berghällin baritoni soi kaipuutaan keinuen. 

Turkin kaihosta hypätään Helsingissä asuvan brasilialaisen kitaristi Fabio de Oliveiran kevyen huolettomiin perinteisiin brassirytmeihin. Berghäll nostaa barsansa myös iloisen kevyempiin sfääreihin. Liekö riodejaneirolaista jalkapalloa vaiko tanssia… 

Vitosraita tarjoaa itäisen vuoriston kylätorin äänten keskeltä nepalaisen Gandharba – musiikkisukuun syntyneen, nykyisen helsinkiläisen laitossiivooja Kishan Gainen sarangin, intialaisen jousisoittimen yhteistyötä Berghällin barsan kanssa. Tunnelma vie jotenkin Himalajan vuorille. 

Sitten kuullaan helsinkiläistyneen iranilaisen Marouf Majidin tanbouria, iranilaista kielisoitinta. Nyt heittäydytään täysillä minareettien valtakuntaan, jossa kansa vaeltaa taustalla ilmeisesti uskonnolliseen tilaisuuteen. Tanbour hallitsee kokonaisuutta Berghällin ”rujon torven” tyytyessä monin osin taustamörinöihin. Väkevää, väkevää,väkevää…

Seiskraidalla  saa vuoron alussa mainitun senegalilaisen Malang Cissokhon kora, 21 -kielinen harpun kaltainen soitin. Mieleen tulee jotenkin kanteleen kauniit soinnit. Todella kaunista ja hurmaavaa. Berghäll pääsee kujertamaan barsallaankin sopivaa tavaraa käsikädessä kulkemista varten. Maukasta. 

Viimeisenä kehiin astuu perulainen 26 -kielisine Alcedo kitaroineen, joka on hänen itsensä suunnittelema kitaran, charangon ja kanteleen yhdistelmä. Mielteenä välähtelee kanteleen sointia menneille karjamaille, tosin Berghällin ja taustan luonnonvoimien yhteistyö jyristää tavallaan muut alleen. 

Kokonaisuudessaan yksinkertaisen maukas paketti mielenkiintoisella sisällöllään. Berghäll on onnistunut hienosti toteuttamaan erilaisia tuntoja ja kokemuksia tällä maailman matkallaan. Jokainen sävellys ja toteutus vie kuulijansa mielenkiintoiselle ja nautittavalle retkelle. 

Berghäll saa baritonisaksofoninsa tarjoilemaan laajan äänimaailman, joka soi soi melodisen nautittavana niin ylhäällä kuin alhaalla. Ei voi kuin ihastella Berghällin osaamista niin säveltäjänä kuin soittajana, unohtamatta hänen rikasta mielikuvitusmaailmaa musiikin koko kentällä. Niin jazzissa kuin rockissakin ja kaikessa niiden välissä. Huippu-ukko alallaan. 

Heittäytykää lepoasentoon. Ummistakaa silmänne. Vaipukaa musiikin mukana nautinollisen rauhaisan monitahokkaaseen maailman kiertomatkaan. (OR)

 

Joakim Berghäll, P. Mauriat baritone saxophones, percussion, (+ ocarina and electric bass # 8)
Menard Mponda, percussion, Nathan Riki Thomson, double bass & flutes, Irfan Özbek, saz, Fabio de Oliveira, 7-string guitar, Kishan Gaine, sarangi, Marouf Majidi, tanbour, Malang Cissokho, kora, Cesar Aguilar, 26-string Alcedo Kitara

Recording, editing, mixing, producing on all tracks by Joakim Berghäll  
Mastering by Svante Forsbäck at Chartmakers West
Samples licensed by BBC Sound Effects Library / Pro Sound Effects

1. Haraka Haraka haina baraka (with Menard Mponda, percussion) 3:30
2. Whangamomona (with Nathan Riki Thomson, double bass & flutes) 06:12
3. Bülbül (with Irfan Özbek, saz) 4:15
4. The Boy from Botafogo (with Fabio de Oliveira, 7-string guitar) 03:12
5. Kukur Tihar (with Kishan Gaine, sarangi) 03:16
6. Lamentation (with Marouf Majidi, tanbour) 07:08
7. Thousand Miles to Sahara (with Malang Cissokho, kora) 03:35
8. Yakumama (with Cesar Aguilar, 26-string Alcedo Kitara) 05:44 

Takaisin

Artikkeli luettu 220 kertaa

Translate »