Kaze

Kuvat:

05.10.2018 21:27


Kaze - Atody Man

Atody Man

Circum-Libra 204

Vuodesta 2010 alkaen toiminnassa ollut Kaze -kvartetti on omalla tavallaan tulkinnaltaan melodiallinen ja kauniin selittämätön, mutta toisaalta salaperäisen epätodellinen jopa hämäräperäinen.  Se pyrkii johdattelemaan kuulijan alueille, missä vastakkainasettelut saattavat jäykistää. Kuulija jää hankalan haasteelliseen tilanteestaan, missä hän ei oikein tiedä miten soittoon pitäisi suhtautua, epätietoisuus omasta asemasta jäytää. Pitäisikö olla lähtökohtaisesti vihamielisen ärhäkkä ja hyökkäävä vai pitäisikö vastaanottaa anti sellaisenaan nöyränä ja kiinnostuneena.

Kaze on “freen” vapaamuotoisen luomistyön kovapintaisimpia ja voimallisimpia osuustoiminnallisia yhtyeitä. Sen muodostavat japanilaiset pianisti Satoko Fujii ja trumpetisti Natsuki Tamura sekä toinen trumpetisti Ranskasta kotoisin oleva Christian Pruvost ja rumpali Peter Orins. Yhtyeen perustaja on varsinaisesti Peter Orins ja hän vastaa yhdessä Satoko Fujiin kanssa yhtyeen musiikillisista linjauksista.

Orins onkin melkoinen visionääri. Hän pitää omia rakenteellisia sooloesityksiä ja on suunnitellut itsenäisen elektronisen laitteen, millä hän voi yllättää lähes ennalta arvaamattomalla tavalla. Keskusteluyhteydessä elektroniikan ja muusikon välisessä vuoropuhelussa roolit sekoittuvat päinvastaisiksi.  Rumpalin tarjotessa pysyvää ja toistuvaa muotoa, muutoksilla ja satunnaisilla käsittelyillä elävässä tilanteessa aiheutetaan elektronisia häiriöitä, mitkä edistävät improvisointia. Tämä tulee rankalla tavalla esille myös yhtyeen viimeisellä, helmikuussa 2018 ilmestyneellä järjestyksessään viidennellä, Atody Man -levyllä.

Orinsin käsittämätön rähinöinti rumpupatteriston ympärillä on värikästä. Välillä syntyy yltäkylläistä tärinää ja instrumentin häiriintynyttä rytmistä kumua ja kolinaa. Luonnolliset symbaalien äänivärinät saavat uutta rätisevää hytinää elektroniikan välinein ääniä monistettaessa. Peter Orins etsii etsimistään tuottaakseen äärimmäisen voimakkaita rytmikkäitä musiikillisia äänirakenteita.

Kaze jatkaa tänä päivänä eteenpäin menoa yhtenä kiehtovimpana ja jännittävimpänä free- ja avantjazz -ryhmänä. Musiikillisena peruspohjarakenteena yhtye käyttää varsin minimalistista, mutta selväpiirteistä sävellyspohjaa, mihin kaikki jäsenet osallistuvat. Lopputulema onkin syvällistä ja ennalta-arvaamatonta, yllättävää ja älykästä vapaata ruotimista. Soittajat puhuvat toisilleen musiikin voimin ilman sanoja.

Satoko Fujii onkin ilmaissut asian näin: ”me keskustelemme musiikin voimin, Natsuki ja minä emme osaa ranskaa eikä Peter ja Christian osaa puhua japania, mutta me löydämme toisemme puhumalla musiikin kautta. Tämä hämmästyttää minut aina”.

Orins sanoo ”sävellysten olevan lähtökohtaisesti tekosyitä improvisaatioon, mutta Kazen muusikoilla on erilainen tapa kirjoittaa musiikkia. Me rakennamme musiikkimme kommunikoimalla paikan päällä toistemme kanssa musiikin kautta”.

Kun kuulin Kazea ensi kertaa keväällä kolmipäiväisessä Cerkno Jazz -tapahtumassa Sloveniassa, niin en tiennyt siitä mitään sitä ennen.  Koska koko festivaalin ohjelmisto koostui pääsääntöisesti vapaasti ilmaistun kokeilevan musiikin aineksista, niin odotin mielenkiinnolla yhtyeen esitystä.

Tulo Cerknon vuoristoalueelle oli ollut hermoja raastava kokemus yhtyeelle, kun lento Puolasta oli yllättäen peruttu kokonaan ja loppujen lopuksi yhtyeen jäsenet olivat joutuneet turvautumaan vuokra-autoon. Se aiheutti myös muutoksen esiintymisjärjestykseen. Satoko Fujii kertoi ennen alkua, että he olivat suorastaan hätääntyneitä tilanteesta ja pelkäsivät, etteivät ehdi perille ollenkaan ajoissa. Tätä taustaa vasten ajatellen yhtye sai kaikesta huolimatta koottua itsensä ja tekeminen lavalla oli juuri sitä, mitä tämä levy pitää sisällään.

Kuusi kappaletta ja 70 minuuttia sisältävä CD-levy on ahdettu täyteen maagisen vapaailmeistä musiikkia rauhoittavista minimalistisista osioista täyslaidalliseen ryntäilyyn, mikä välillä ryöstäytyi alustaltaan innostavaksi sekoiluksi.

Rankinta rypistystä ehkä voidaan kuulla kappaleessa Méta-Blizzard, mikä alkaa kuitenkin rauhallisesti leikkikalujen rypistelyllä ja helistelyllä. Kun trumpetistien vuoropuhelu alkaa sitä ei käydä totuttuun tapaan hyvällä rytmillä korkealta ja kovaa. Ei tosiaankaan niin, vaan taistelu sisältää monenlaisia värikkäitä ryhtiliikkeitä. Alkuun siirrytään tyhjästä puhalluksesta teräviin viiltoihin täydennettynä säröisillä raastavilla rähinöinneillä, mistä vauhti kiihtyy voimallisen rankaksi puhallukseksi loppua kohden, kun piano ja rummut yllyttävät rynkyttävään vauhtiin.

Tässä yksi Christian Pruvostin erikoisuuksista Cerknossa. Kuva Jouko Kirstilä

Morning Glow päästää rumpali Peter Orinsin täyteen kiihkoon ja rummunkalvot tärisevät ja iskevät punaisia kipinöitä ilmoille. Inspiration 2 käynnistyy alkuun trumpetistien keskinäisellä rettelöinnillä, mihin Satoko vastaa ensin rynnistävällä pianon väliintulolla. Puheenvuoro siirtyy pariksi minuutiksi Peterin taidetakomon monipuolisiin yhdisteisiin. Siitä äityneenä trumpetistien härski torailu jatkuu.

Christian Pruvost pääse yksin irti kolmeksi neljäksi minuutiksi rääkkäämään trumpettiaan, kunnes Satoko puolestaan ottaa ohjakset yksin käsiinsä. Loppua kohden alkaa kliimaksi nousta ja ankarana kilpajuoksuna mennään vauhdikkaan äänekkäästi maaliin. Viimeisenä levyn nimikkokappale Atody Man rauhoittaa kaiken rähinän.

Kazen muusikot ovat taitavia ja älykkäitä improvisaattoreita. Heidän musiikillinen viestinsä sisältää runsaan ääniviidakon, missä löytyy räväkkyyttä ja vastapainona henkevää rauhallisuutta, taiteellista näkökulmaa, monivivahteisia ja monipuolisia tyylillisiä variaatioita. Vapaa, luonteva ja keskusteleva esitys on samalla hauskan leikkisää kuin myös vakavasti otettavaa kokeilevaa jazztaidetta. (JKi)

Satoko Fujii: piano, Nastuki Tamura: trumpetti, Christian Pruvost: trumpetti, Peter Orins: rummut

Äänitys: Nick Lloyd, Firehouse 12 – Warehouse Studio, New Haven, USA, 24. kesäkuuta 2017. Miksaus jaeditointi: Peter Orins. Tuotanto: Circum-Disc ja Libra-Records. Kannen graafinen suunnittelu ja kuva: Peter Orins. CD-masterointi: Philippe Tessier du Cros, Paris – F. Julkaistu: 23.2.2018

1. Hypnotique Sympathie 10:39
2. Moving 17:29
3. Méta-Blizzard 7:42
4. Morning Glow 9:48
5. Inspiration 2 14:39
6. Atody Man 8:57
Kokonaiskesto 69:19

Takaisin

Artikkeli luettu 77 kertaa

Translate »