Kruglov – Sooäär Quartet

Kuvat:

06.05.2020 15:04


Kruglov- sooäär Quartet: Tchaikovsky

Tchaikovsky

Art Beat Music 2020, AB-CD-01-2020-153

Mitä yhteistä on Suomen Tivolilla (1888 -)  ja Pjotr Tšaikovskilla (1840 Votkins, Venäjä – 1893 Pietri, Venäjä)? Tietysti se, että molemmat saavat ihmiset erinomaisen hyvälle tuulelle. Ensinmainittu tivoliperinteen mukaisella miljööllään ja huvilaitteillaan, Tšaikovski legendaarisilla sävellyksillään… erityisesti tämän levyn myötä, jossa eestiläiset jazzmuuzikot pistävät todellisen iloittelu hurlumhein käyntiin… siitä vain, sanoi Tšaikovski. 

Asialla Tallinnan kitaravelho Jaak Sooäär (s.1972 ) sekä basisti Mihkel Mälgand (s.1978) ja rumpali Tanel Ruben (s.1970), taattua eestiläistä jazzin A-luokkaa. Tällä levyllä herrat ovat lyöttäytyneet yhteen vanhan tutun yhteissoittokumppanin, moskovalaisen saksofonisti Alexey Kruglovin (s.1979) kanssa ja tuloksena maukkaan kevyesti iloitteleva Tšaikovski – kokonaisuus… korvaa miellyttävänä kuunneltavana ja nautittavana jazzina.

Kyseessä on ammattilaisnäytös eikä mikään piirisarjan musiikkituherrus. Keveys ja iloittelu eivät ole mitään vouhottelevaa vappuvitseilyä, vaan nautittavan antoisaa ja aistikkaasti toteutettua soitantoa. Sellaista, joka kunnioittaa omallla tavallaan venäläisen klassisen säveltäjämestarin tuotantoa vieden sen välillä jopa seikkailuihin  free jazzin kategorioihin. Vastapään painotuksina kauniin lyyristä ja herkän tunteikasta rauhoittumista. 

Jaak Sooäär käskee kuusikielistään tiukalla otteella. Hänen muhevat soolojuoksutuksensa, tehokas komppaus ja räkäisen raastavat freerevitykset ovat nannaa sähkökepin ystäville. Taituruutta ja messevää pelin henkeä Sooäärin tuttuun tapaan. Mestari on mestari tälläkin levyllä. 

Venäläinen Kruglovin puhaltaa altto- ja sopraanofoniaan täyteliäisellä otteella, olipa kyseessä seesteisen tunteikas hetki tai nk. perkeleellinen vapaa kaato. Kovan luokan pelimanni, jonka otteissa paistaa kansainvälinen kokemus.  Myös vuosikausien yhteistyö quartetin muiden artistien kanssa syventää soiton tunnelatausta. Niin sooloissa kuin yhteissoitossa. 

Mihkel Mälgand edustaa huipputason osaamista ison basson kanssa. Mihkelin kosketus- ja otevarmuus luo jykevää taustaa eturivin soittajille. Tanakka yhteistyö rumpali  Tanel Rubenin kanssa edustaa Eestin ehdotonta huippua. Herrojen työstö on hienoa kuunneltavaa… ei liian esiintunkevaa, vaan sopivan väkevää ja Tšaikovskin teoksiin sopivaa. Myös sooloissa.

Levyn kappaleet ovat pääosin Tšaikovskin tuttua materia, sitä mitä Ylen lauantain toivotut levyt aikoinaan meille runsaasti syötti. Nykyihmisille tuo klassisten mestareiden kevyempikin puoli jää monille täysin oudoksi, koska klassinen osasto on omanaan YLEn musiikkitarjottimella. Toisaalta hieno juttu, mutta, mutta, mutta…  Tosin tämä levy paikkaa osaltaan tuota sivistyksen aukkoa maittavasti. Nyt jazzaillen. 

Levyavaus tapahtuu valssaten kukkasten kanssa Kruglovin sakspiipun hienoilla soinneilla. Sooäär komppaa sointuvan rytmikkäästi. Kruglovin sävelkuviot kikurtavat kuin kimalaiset kukasta kukkaan, kunnes Sooäärin kitara nappaa etuoikeuden sooloon. Myös Ruben saa oman tiuhatahtisen peltihelinäisen soolonsa. Hieno avaus levylle. 

Sitten heittäydytään Tšaikovskin 5. sinfonian ensimmäisen ja toisen osan vaihteleviin tunnelmiin. Andante on raadollisen hidasta elämää, jossa sykettä koihtii Kruglovin puhaltelu. Toinen osa Allegro con anima on sitten Messevän rytmikästä menoa, jossa pääroolissa on Sooäärin näpsäkkä kitarointi koko kaulan mitalla. Iloisen kevyttä juoksuttelua. Tukevan tanakka kokonaisuus. Kun Ruben tomittelee pelteineen Antande cantabilen käyntiin tai oikeammin seesteisyyteen erittäin tutuin melodioin, laskeutuu kokonaisuus rauhan ja pehmeyden halauksiin. Jokainen soittaja saa osoittaa tunteensa soolon muodossa. Koko nautinnon laaja skaala hyväilee. 

Kolmosraidalla kuullaan sitten tuttu pienten joutsenten tanssi, kaikkien 150 kiloisten ihannekappale… siis sipsuttavan tanssittava sellainen. Nyt mennään osittaisella, nopeutetulla ”marssirytmityksellä”, johon Sooäär maalaa omat piruettinssa Kruglovin tavoin. Välinpitämättömän vilpitön makupala. 

Sitten maistellaan sokeroituja luumuja kimurantin tuoreella jazzotteella, joka muuttuu lopussa pirtsakaksi free väkevyydeksi. Erilaiset makuelämykset värjäävät kokonaisuuden mielenkiintoiseksi. Kruglovin sakspiippu vinkuu ja kujertaa väliin omiaan. Mälgandin tasavakava bassottelu Rubenin tahtiin ottaa omansa. Lopuksi nautitaan annos todellista freejazzia isosta astiasta.  Mahtavan upeaa menoa ja meininkiä. Bravo.

Mutta ei makeaa mahan täydeltä, sillä sitten seestytään ja ”lakastutaan” syyslaulun melankoliaan ja hidastahtiseen kaipuuseen. Kaunista, herkkää… 

Seuraavaksi tuttuakin tutumpaa melodiaa pääteemasta Tšaikovskin ensimmäisestä pianokonsertosta. Aistikkaasti modernisoituna ja vapauksia ottavana. Sooäär liruttaa sooloa makoisasti. Kruglov paahtaa omaa osuuttaan vapaasti ja teholla. Voi ettäkö Tšaikovski kuulisi tämän. 

Toiseksi viimeisellä raidalla heittäydytään Eugene Oneginin maailmoihin. Hitaan melodiseen kauneuteen, jossa Sooäärin kitara ja Kruglovin saksofoni tunnelmoivat käsikädessä… kunnes tulee ryppy rakkauteen ja freejazzaava välien selvittely on tosiasia. Onneksi (?) loppua kohden tämä tunnekuohu seestyy ja lopussa seisoo rauha ja rakkaus.  

Jäähyväisraitana rokokoteemaan pohjautuva variointi. Alunperin kahdeksan osainen teos esittelee tämän kokoonpanon myötä vuorottelevasti kaunista hempeyttä ja rujon raakaa free-kaatoa. Ei mitenkään tasaisen muuntuvasti vaan sopivasti sekoitellen. Esitetyissä palasissa on paljon tuttua sävelmateriaalia, jota on käytetty hyväksi myös muiden eri säveltäjien kappaleissa. Mutta näin teki  osaltaan myös Tšaikovski, joka ihannoi yli kaiken mm. Mozartia. Mahtavan levyspektaakkelin huima loppu.

Eli kokonaisuudessaan mainion mainio levy. Levy, jossa ei turhia kikkailla, vaan annetaan musiikin soljua eri muodoissaan vapaan virtaavana. Milloin kevyenä pintavaahtona, milloin jyreänä koskena. Runsautta pursuavasta kainon sievään ujouteen. Upean hallitusti. 

Mukava kuunteluannos kaikille musiikin ystäville. Ei ehkä kuitenkaan tiukkapipoisille tyylisuuntapuritaaneille, mutta vilpittömästi kaikelle muulle kansalle. Klassista ja jazzia upeana sekoituksena. Nautinnollisen ihanana ja väkevän räjähtävänä. Juuri sopivana kattauksena. 

Hatun nosto ja kumarrus artisteille niin soittosuoritteesta kuin sovituksista, jotka ovat Kruglovin ja Sooäärin käsialaa. Vilpittömän hyvämielen ja kuuntelunautinnon helmi, jota suosittelen lämpimästi kaikille. (OR)

 

Alexey Kruglov — alto and soprano saxes, alto sax mouthpiece, Jaak Sooäär — electric guitar, Mihkel Mälgand — double bass, Tanel Ruben — drums 

Recorded, mixed and mastered at Estonian Public Broadcasting by Teet Kehlmann, October 2019. 

Produced by Nikolay ‘Big Nick’ Bogaichuk

1. Waltz of Flowers (from «Nutcracker») 04:56.
2. Themes of the 1st and 2nd Part of the 5th Symphony 10:42.
3. Dance of the Little Swans (from «Swan Lake») 02:46.
4. Dance of the Sugar Plum Fairy (from «Nutcracker») 04:43.
5. Autumn Song (from «The Seasons») 06:30.
6. The Main Theme of the 1st Piano Concerto 04:45.
7. Lensky´s Arioso (from «Eugene Onegin») 05:10.
8. Variations on a Rococo Theme 12:16

Takaisin

Artikkeli luettu 253 kertaa

Translate »