Scream!
Blue Art BAJ 117
Genovalainen kontrabasisti Massimiliano Rolff on ehtinyt rakentaa omaa uraansa jo yli 15 vuotta. Hän on soittanut monien tunnettujen muusikkojen kanssa eri festivaaleilla Euroopassa ja USA:ssa ja tullut tutuksi jazzmusiikkia seuraavalle väelle. Tähän mennessä hän on ehtinyt julkaista neljä omaa albumia ja ollut rivisoittajana yli 20 eri äänitteellä. Viimeisin omaa tuotantoa oleva albumi Scream! ilmestyi viimevuoden kesällä.
Oman sävellystyönsä Rolff perustaa jazzin perinteeseen, mihin hän on sulauttanut oman värikkään musiikillisen näkemyksensä. ”Levyn sisältö kuvaa ”huutoa” vihasta, onnesta, ilosta, tyytyväisyydestä, pelosta, äärettömästä rakkaudesta, jokainen kappale on ehdotus ja kutsu kuulijalle huutamaan paremman maailman puolesta.” Näin on Rolff itse kuvaillut lyhykäisesti levyn sisällön ytimen.
Levyn sävellykset syntyivät vuoden 2013 aikana. Rolffin tarkoituksena oli pitää kappaleet mahdollisimman yksinkertaisina samalla pyrkien säilyttämään eurooppalainen musiikin näkemys ja tuntuma. Rytmi on sekoitus rokkia, mustan Afrikan musiikkia ja latingroovea. Muusikoille on jätetty paljon tilaa ilmaista itseään sielukkailla improvisoinneilla. Sävellykset ovat kautta linjan näppärästi eteneviä, osittain kaihoisia, mutta samalla erinomaisesti sykkiviä ja nautittavalla tavalla kuunteluherkkiä.
Rolff on sanonut, että tällä levyllä hän on käyttänyt poikkeavaa tapaa toteuttaa levyn sisältöä. Ennen hän sävelsi kappaleiden rungon valmiiksi, joiden pohjalta harjoitukset suoritettiin ennen äänitystä. Scream!-levy tehtiin harjoitusten kautta ja siltä pohjalta hän rakensi sävellykset, joiden kanssa sitten mentiin suoraan studioon äänittämään.
Soittaessaan tunnettujen maailmanluokan kuuluisuuksien kanssa Massimiliano Rolff sanoo oppineensa paljon ja kehittyneensä basistina. Sitä kautta saa tietenkin markkinointibonusta muusikkona, mutta Rolff haluaa kaikesta huolimatta rakentaa oman äänimaailman, omanlaisensa soundin. Siksi hän käyttää levyillään taitavia muusikoita, jotka hän tuntee itse hyvin, mutta jotka eivät välttämättä ole suurelle yleisölle tuttuja. Heidän kanssaan löytyy sama aaltopituus, mikä mahdollistaa oman ohjelmarakenteen luomisen.
Nuori nouseva kyky Nicola Angelucci, joka alkaa olla kuuma nimi Italian jazzpiireissä. Nykyään italialaisen jazzin pääkaupunkina pidettävästä Torinosta tulee puolestaan kokenut pianisti Fabio Giachino. Kuubalainen perkussionisti Juan Carlos Caldero tuo kvartettiin vankkaa kansainvälistä osaamista.
Levy on erinomaisen hyvin sykkivää jazzia, mitä kelpaa kuunnella. Rytmi on Rolffin mielestä tärkein elementti musiikin tekemisessä, kaiken lähtökohta. Sen luomisessa hän on onnistunut todella hienosti tällä levyllä. Sen voi todeta heti ensimmäisestä kappaleesta Scream Theme, mikä lähtee kuljettamaan matkaa täysipainoisen tuhdisti. Siinä on kuulijan helppo pysyä mukana levyn alusta loppuun vaihtelevan rytmisen säkenöinnin edetessä nautittavasti.
Levyn yhdeksästä kappaleesta seitsemän on Rolffin omaa tuotantoa, jota täydentävät Rolffin sovitukset Thelonius Monkin Bye-ya ja George Gershwinin Someone to watch over me kappaleista. Tämä levy on aitoa ja miellyttävää, todellista kuuntelujazzia. (JKi)
Massimiliano Rolff: kontrabasso, Fabio Giachino: piano, Nicola Angelucci: rummut, Juan Carlos “Caldero”: lyömäsoittimet
Äänitys, miksaus ja masterointi: Raffaele Abbate, 24. ja 25. maaliskuuta 2014, OrangeHomeStudio, Leivì (GE), Italia. Tuotanto: Massimiliano Rolff ja Rosario Moreno. Kannen teksti: Enrico Rava. Kannen suunnittelu ja kuva: Fabio Niccolini. Kannen sisäkuvat: Fabio Niccolini ja Raffaele Abbate. Julkaistu: heinäkuussa 2014.
1. Scream Theme (Massimiliano Rolff) 6:06
2. Far away, your eyes (Massimiliano Rolff) 5:30
3. The space in between (Massimiliano Rolff) 7:08
4. The shadow of Russel Jones (Massimiliano Rolff) 7:07
5. Bye-ya (Thelonius Monk) 5:56
6. Three golden paths (Massimiliano Rolff) 4:13
7. Focus (Massimiliano Rolff) 4:12
8. Ton-dò! (Massimiliano Rolff) 3:47
9. Someone to watch over me (George Gershwin) 5:40