Italialainen lyömäsoitintaiteilija Massimo Barbiero on urallaan ehtinyt julkaista kolmisenkymmentä levyä ja kolme kirjaa. Ensi vuonna viisikymmentä täyttävä rumpali opiskeli rumputaitoja alkujaan Torinossa Fiorenzo Sordinin ja Giorgio Gandinin johdolla ja on sittemmin harjoitellut mm. Jack DeJohnetten ja Peter Erskinen vetämissä työpajoissa. Hänen aikaisempi kiinnostuksensa nykyaikaiseen taide- ja klassiseen musiikkiin siirsi harjoittelua 1980-luvulla myös vibrafoniin ja marimbaan pariin. Barbiero on yksi tunnetuimmista italialaisista rumpaleista ja hän on esiintynyt käytännössä kaikilla merkittävimmillä jazzfestivaaleilla Italiassa.
Vuonna 1984 Barbiero perusti Enten Eller nimisen projektikokoonpanon. Yhtye on yksin ja vierailijoiden, kuten alttosaksofonisti Tim Berne, kanssa levyttänyt kymmenkunta äänitettä. Odwalla yhtyeen musiikissa Barbiero on hakenut yhteyttä tanssin kautta omalla tavallaan populaarimman jazzin pariin, jossa erilaiset lyömäsoittimet ovat vahvasti esillä ja afrikkalainen beat rytmi etusijalla. Silence Quartet lähestyy musiikkia puolestaan erilaisesta näkökulmasta, rauhallisemmissa tunnelmissa.
Sooloprojektit ovat aina luku sinänsä. Pari vuotta on ehtinyt kulua Barbieron edellisestä soololevystä “Nausicaa” ja uusin “Keres” ilmestyi viime syksynä. Sooloesityksissä muusikko on aina yksin ja vaativassa asemassa. Barbiero on onnistunut löytämään tästä yksinäisyydestä mallikkaan yli 50 minuuttia kestävän rumpusoololevyn. Vaatii melkoista taiteellista kypsyyttä ja vankkaa luovaa inspiraatiota, jotta pystyy taikomaan mielenkiintoisen monisäikeisen kokonaisuuden. Sellaisen, jota kuulija herkeämättömällä mielenkiinnolla jaksaa seurata alusta loppuun. Tässä Barbiero on onnistunut mielestäni varsin tehokkaasti. Levy koostuu 15 erillisestä kappaleesta, joista 7 minuuttinen Corale pagano, sisältää neljä eri osiota. Kappaleet seuraavat toisiaan mutkattomasti hyvällä sykkeellä ja riittävällä painolla, välillä massiivisesti edeten kuten levyn nimikkokappale Keres ja välillä hieman hitaammin ja rauhallisemmin yksinkertaisesti taiteellisen näyttävästi kuten Riflessi.
Barbiero on löytänyt osin napakan raastavan, mutta toisaalta inhimillisen taianomaisen kosketuksen soittoonsa. Halu luoda epätavallisen seikkaileva tunnelma ja siihen yhdistettynä hänen taidokas tekninen osaamisensa ja soundien moninainen vaihtelevuus on saanut aikaiseksi sykähdyttävän ilmaisun, omanlaisensa soundimaailman. (JKi)
Massimo Barbiero: rummut, garrhan, bodram, comet bell, wawedrums ja perkussiot.
Äänitys ja miksaus: Pier Giorgio Miotto, Pollaio Studio, Ronco Biellese BL, Italia, 7. joulukuuta 2010 ja miksaus 30. tammikuuta 2011. Tuotanto: Massimo Barbiero ja Senz’H Edizioni Musicali – SIAE. Kannen suunnittelu: Luigi Naro ja Antonio Muroni “danza”. Kuvat: Luca d’Agostino. Julkaistu: syksy 2011.
1. La gabbia 2:56
2. Baccanale 3:11
3. Onde 2:10
4. Keres 8:35
5. Corale pagano 7:01
a) la danza
b) la festa
c) il matrimonio
d) la nascita
6. Canto di Ismene 4:19
7. Riflessi 2:55
8. Phobos 4:33
9. Ice Hells bells 2:10
10. Narciso 2:55
11. Le rocce 2:15
12. Rituale 3:48
13. Andromata 2:28
14. Cristalli 1:41
15. Palingenesi 3:24
Kokonaissoittoaika: 54:21
Kaikki kappaleet ovat Massimo Barbieron säveltämiä